ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه باید درباره پردازنده‌های تایگر لیک اینتل بدانید

اینتل اخیرا از نسل یازدهم پردازنده‌های خود رونمایی کرده است. در این مطلب نگاه دقیقتری به مشخصات و ویژگی‌های پردازنده‌های تایگر لیک اینتل خواهیم داشت و آن را با پردازنده‌های AMD مقایسه خواهیم کرد. اینتل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

اینتل اخیرا از نسل یازدهم پردازنده‌های خود رونمایی کرده است. در این مطلب نگاه دقیقتری به مشخصات و ویژگی‌های پردازنده‌های تایگر لیک اینتل خواهیم داشت و آن را با پردازنده‌های AMD مقایسه خواهیم کرد.

اینتل هرساله نسل جدید پردازنده‌های Core لپ‌تا‌پ‌ها را معرفی می‌کند که در مقایسه با گذشته، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. حالا اینتل از جدیدترین پردازنده‌های خود موسوم به تایگر لیک رونمایی کرده که طبق ادعای این شرکت نه تنها نسبت به پردازنده‌های نسل دهم یعنی «آیس لیک» سریعتر است، بلکه عملکرد بهتری نسبت به جدیدترین پردازنده‌های لپ‌تاپ Ryzen شرکت AMD نیز دارند.

این غول دنیای فناوری ماه گذشته میلادی از ترانزیستورهای «SuperFIN» گفته بود که عملکرد پردازنده‌های تایگر لیک اینتل را بیش از بهبودهای نسلی افزایش می‌دهد. در حالی که برای بررسی دقیق این ادعا باید تا عرضه پردازنده‌های جدید صبر کنیم، فرکانس آن‌ها بالاتر از قدرتمندترین پردازنده‌های آیس لیک این کمپانی است.

اینتل از ۹ پردازنده تایگرلیک برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرده که ۵ نمونه آن به هسته‌های گرافیکی جدید Xe مجهز شده‌اند. انتظار می‌رود بیش از ۱۵۰ محصول با این پردازنده‌ها توسط شرکت‌های مختلف مانند ایسوس، ایسر، دل، اچ‌پی، لنوو، ال‌جی، ریزر، سامسونگ و MSI وارد بازار شوند که البته اخیرا لپ‌تاپ‌های سوئیفت ۳ و ۵ ایسر با این پردازنده‌ها بروزرسانی شده‌اند و لنوو نیز از لپ‌تاپ‌های سری یوگا 9i با این پردازنده‌های رونمایی کرده است.

طبق ادعای اینتل، پردازنده‌های تایگر لیک در مقایسه با محصولات رقیب در زمینه ویرایش ویدیوها تا ۲.۷ برابر عملکرد سریعتری دارد و نسبت به پردازنده‌های آیس لیک، یک ساعت شارژدهی بیشتری برای دستگاه‌های مجهز به آن‌ها به همراه دارد.

فرکانس بالاتر و عملکرد سریعتر

اینتل در گذشته جزئیاتی درباره معماری مورد استفاده در پردازنده‌های تایگر لیک منتشر کرده بود، اما اطلاعاتی درباره فرکانس واقعی آن‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار نداده بود و حالا به چنین موضوعی دسترسی داریم.

پردازنده‌های قدرتمند این نسل شامل سری «UP3» که در گذشته با نام سری «U» شناخته می‌شد، شامل ۵ تراشه از پردازنده‌ دو هسته‌ای اینتل Core i3-1115G4 گرفته تا ۴ هسته‌ای اینتل Core i7-1185G7 می‌شود. سری «UP4» که برای تبلت‌های و اولترابوک‌های سبک و باریک توسعه پیدا کرده، شامل ۴ پردازنده می‌شود که پایین‌ترین آن به ۲ هسته و بالاترین به ۴ هسته مجهز شده است.

میان پردازنده‌های تایگر لیک اینتل با اولین پردازنده‌های نسل دهم آیس لیک چندین تفاوت به چشم می‌خورد. فرکانس پایه و فرکانس توربو تک هسته‌ تمام پردازنده‌ها در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده که در برخی از آن‌ها عملکرد بسیار بالاتری از خود نشان می‌دهند.

برای مقایسه می‌توان به پردازنده Core i5-1035G1 آیس لیک با اینتل Core i3-1125G4‌ تایگر لیک اشاره کرد. پردازنده اول دارای فرکانس پایه ۱ گیگاهرتز، فرکانس توربو تک هسته‌ای ۳.۶ گیگاهرتز و فرکانس توربو کلی ۳.۳ گیگاهرتز است. نمونه تایگر لیک فرکانس پایه ۲ گیگاهرتز، توربو تک هسته‌ای ۳.۷ گیگاهرتز و فرکانس توربو کلی ۳.۳ گیگاهرتز دارد. با وجود چنین تفاوت‌هایی، برای بررسی دقیق عملکرد آن‌ها باید منتظر عرضه پردازنده‌های تایگر لیک بمانیم.

تعداد پردازنده‌های تایگر لیک اینتل در مقایسه با آیس لیک کمتر شده است. تولیدکنندگان می‌توانند از پنج پردازنده UP3 تایگر لیک استفاده کنند، در حالی که ۶ نمونه چیپ Ice Lake-U وجود دارد. علاوه بر این، ۴ پردازنده UP4 به تولید می‌رسد که کمتر از ۵ پردازنده سری Y آیس لیک است.

توان طراحی حرارتی

احتمالا شاهد تفاوت قابل توجهی در توان عملیاتی نسل قدیم و جدید پردازنده‌های اینتل خواهیم بود. پردازنده‌های سری U آیس لیک توان طراحی حرارتی (TDP) اسمی ۱۵ وات تا ۲۵ وات داشتند که باعث افزایش فرکانس و همچنین عملکرد می‌شود. در حالی که اینتل به توان طراحی حرارتی ۱۲ تا ۲۸ وات پردازنده‌های جدید خود اشاره کرده، جزئیات زیادی درباره آن‌ها منتشر نکرده است.

این احتمال وجود دارد که TDP اسمی این پردازنده‌ها ‍۱۲ وات باشد یا اینکه سازندگان لپ‌تاپ با استفاده از یک ویژگی TDP را از ۱۵ وات به ۱۲ وات کاهش دهند. انتظار می‌رود اینتل امکان خرید یک پردازنده عادی را برای تولیدکنندگان فراهم کنند و آن‌ها بتوانند از آن با پیکربندی اسمی، فرکانس بالاتر یا پایینتر در محصول خود استفاده کنند.

گرافیک پردازنده‌های تایگر لیک

اطلاعات کاملی درباره گرافیک مجتمع Xe منتشر نشده، با این حال می‌دانیم قدرتمندترین پردازنده‌های تایگر لیک به ۹۶ واحد اجرایی مجهز می‌شود که نسبت به ۶۴ واحد اجرایی در پردازنده‌های آیس لیک بیشتر است، البته باید بهبودهای ناشی از استفاده از هسته‌ جدید Xe را نیز مدنظر قرار دهیم که نوید عملکرد بسیار بالاتر را می‌دهد.

علاوه بر افزایش تعداد واحدهای اجرایی و همچنین استفاده از هسته جدید، فرکانس آن نیز با افزایش همراه بوده است. واحد پردازش گرافیکی مجتمع Xe از نمایشگرهای 8K HDR یا حداکثر ۴ مانیتور 4K HDR به همراه دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند.

اینتل در زمان معرفی پردازنده‌های جدید خود، به تفاوت عملکرد گرافیکی آن‌ها اشاره‌ای نکرد. برای مثال پردازنده اینتل Core i7-1185G7 به ۹۶ واحد اجرایی با فرکانس ۱.۳۵ گیگاهرتز مجهز شده و اینتل Core i5-1135G7 دارای ۸۰ واحد اجرایی با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز است. با وجود چنین تفاوت‌هایی، هردوی آن‌ها پسوند G7 را یدک می‌کشند و شامل برند Iris Xe می‌شوند.

بدون هیچ شکی پردازنده گرافیکی مورد استفاده در اینتل Core i7 عملکرد بهتری نسبت به Core i5 دارد، با این حال از روی نام و اعداد نمی‌توان به تفاوت آن‌ها پی برد و باید منتظر انتشار اطلاعات رسمی از سوی اینتل باشیم.

تایگر لیک اینتل

با توجه به اطلاعات منتشر شده، GPU مجتمع پردازنده‌های تایگر لیک اینتل قادر به اجرای اکثر بازی‌ها در رزولوشن 1080p است که یک نکته مثبت محسوب می‌شود. اینتل پردازنده گرافیکی مجتمع Xe را با گرافیک Vega مورد استفاده در Ryzen 7 4800U و کارت گرافیک مجزای انویدیا جی‌فورس MX350 مقایسه کرده که در تمام بازی‌ها عملکرد بهتری نسبت به نماینده AMD داشته و در برخی از آن‌ها نیز بهتر از MX350 ظاهر شده است.

مقایسه GPU اینتل با AMD
تایگر لیک اینتل
مقایسه GPU اینتل با انویدیا MX350

حافظه کش میان پردازنده‌های تایگر لیک یکسان نیست که نشان از عملکرد متفاوت آن‌ها دارد. نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل علاوه بر رم از نوع DDR4-3200، از رم LPDDR4X-4266 نیز پشتیبانی می‌کنند که آیس لیک قادر به پشتیبانی از آن نیست. تایگر لیک اولین پردازنده‌های اینتل با پشتیبانی از PCI Express Gen4 محسوب می‌شود. لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها می‌توانند حداکثر ۴ پورت تاندربولت ۴ و وای فای ۶ داشته باشند.

عملکرد هوش مصنوعی

یکی دیگر از مزایای پردازنده‌های تایگر لیک اینتل در مقایسه با نسل‌های قبلی، افزایش توانایی‌های آن‌ها در زمینه هوش مصنوعی است. اینتل پشتیبانی از چندین پلتفرم هوش مصنوعی را به این پردازنده‌ها اضافه کرده و عملکرد آن‌ها را در این زمینه نیز بهینه کرده است. با توجه به این موضوع، تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن‌ها برای بهبود عملکرد برنامه‌های خود استفاده کنند.

در حالی که این پردازنده‌ها به فناوری‌های مشابه با گذشته مجهز شده‌اند، بهبود پیدا کرده‌اند که افزایش عملکرد آن‌ها را در پی دارند. این تراشه‌ها با استفاده از منابع یکسان یا حتی کمتر، عملکرد سریعتری از خود نشان می‌دهند و همچنین به باتری کمتری نسبت به نسل‌های قبلی و پردازنده‌های AMD نیاز دارند.

یکی از بهترین مثال‌ها برای عملکرد بهتر این پردازنده‌ها در زمینه هوش مصنوعی، بهبود تصاویر و ویدیوها پس از گرفته شدن است. نرم افزار «PowerDirector» از ابزار «Open Vino» اینتل استفاده می‌کند و به چندین استایل به کمک هوش مصنوعی مجهز شده که می‌تواند ویدیوهای شما را بهبود دهد. همین موضوع باعث می‌شود که پردازنده Core i7 اینتل در مقایسه با «Renoir Ryzen 7» شرکت AMD نزدیک به ۱۱ برابر عملکرد سریعتری داشته باشد.

تایگر لیک اینتل

این تفاوت عملکرد باعث شده اینتل بجای مقایسه تایگر لیک با آیس لیک، به سراغ Renoir برود، با این حال پردازنده‌های جدید اینتل در مقایسه با نسل قبلی در Power Director تا ۳ برابر سریعتر هستند که قابل توجه است.

تفاوت‌ها در سایر عملکردهای هوش مصنوعی کاهش پیدا می‌کند. برای مثال در برنامه محبوب ادوبی فتوشاپ، فیلترها و افکت‌های جدید که از Sensei AI سازنده خود استفاده می‌کنند و مبتنی بر Open Vino هستند، تنها ۱۰ درصد در پردازنده‌های تایگر لیک اینتل نسبت به Renoir Ryzen 7 عملکرد سریعتری دارند.

مقایسه تایگر لیک اینتل و AMD Renoir

در جدول زیر مشخصات جدیدترین پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل و AMD را مشاهده می‌کنید:

نام خانواده پردازنده اینتل Tiger Lake-U AMD Renoir U-Series
برند نسل یازدهم پردازنده‌های Core اینتل (U-Series) (AMD Ryzen 4000 (U-Series
لیتوگرافی ++10nm 7 نانومتری
معماری هسته CPU Willow Cove Zen 2
حداکثر تعداد هسته/رشته ۸/۴ ۱۶/۸
حداکثر فرکانس CPU ۴.۸ گیگاهرتز (Core i7-1185G7) ۴.۲ گیگاهرتز (Ryzen 7 4800U)
معماری هسته GPU موتور گرافیکی Xe Vega بهبودیافته ۷ نانومتری
حداکثر تعداد هسته‌های GPU ۹۶ واحد اجرایی (۷۶۸ هسته) ۵۱۲ هسته
حداکثر فرکانس GPU ۱۳۵۰ مگاهرتز ۱۷۵۰ مگاهرتز
توان طراحی حرارتی ۱۵ وات (۱۲-۲۸ وات) ۱۵ وات (۱۰-۲۵ وات)

اینتل ادعا کرده که پردازنده‌های تایگر لیک عملکرد بهتری در مقایسه با AMD Ryzen 4000 دارند. طبق گفته این غول دنیای فناوری، نسل یازدهم پردازنده Core به طور میانگین در کارهای دفتری استاندارد ۳۵ درصد، ایجاد محتوای جدید تا ۴.۴ برابر و در زمینه بازی تا ۷۶ درصد عملکرد بهتری نسبت به پردازنده AMD دارد. علاوه بر این، در زمینه ارتباطات نیز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

تایگر لیک اینتل

عملکرد پردازنده‌های تایگر لیک اینتل در دنیای واقعی

استفاده از ترانزیستورهای SuperFIN عملکرد بالاتر جدیدترین پردازنده‌های اینتل را در پی دارد، با این حال هنوز نمی‌توان درباره عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی اظهارنظر دقیقی کرد. علاوه بر این ترانزیستورها، پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل به هسته‌ «Willow Cove» بجای هسته‌ «Sunny Cove» مجهز شده‌اند که عملکرد بالاتری از خود نشان می‌دهد.

اینتل ادعا کرده که هسته گرافیک مجتمع Xe می‌تواند ۹۰ درصد گرافیک‌های مجزا در این بخش از بازار را شکست دهد و می‌تواند بازی‌ها را تا دو برابر سریعتر از پردازنده گرافیکی مجتمع آیس لیک اجرا کند. اینتل برای ادعای دوم خود بازی «Gears Tactics» را روی پردازنده‌های Core i7-1065G7U و Core i7-1185G7 با رزولوشن 1080p و تنظیمات متوسط اجرا کرده است.

برای بررسی دقیق عملکرد پردازنده‌های تایگر لیک اینتل باید منتظر عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به آن‌ها باشیم. در حالی که پیش از معرفی ترانزیستور SuperFIN انتظار عملکرد بسیار پایینتر پردازنده‌های تایگر لیک را در مقایسه با پردازنده‌های موبایل AMD داشتیم، اکنون رقابت میان این دو شرکت بسیار نزدیکتر از قبل شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammad pourmahram
    mohammad pourmahram | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

    باید ببینیم نسبت این عملکرد بهتر میتونه از لحاظ پولی هم با amd رقابت کنه یا نه

مطالب پیشنهادی