ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار مقاله‌ای به قلم یک ربات در گاردین: من علاقه‌ای به نابودی انسان‌ها ندارم

هوش مصنوعی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و حالا گاردین مقاله‌ای را منتشر کرده که به صورت کامل توسط ربات نوشته شده و البته انسان آن را ویرایش کرده است. روزبه‌روز بر کارایی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۲

هوش مصنوعی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و حالا گاردین مقاله‌ای را منتشر کرده که به صورت کامل توسط ربات نوشته شده و البته انسان آن را ویرایش کرده است.

روزبه‌روز بر کارایی هوش مصنوعی افزوده می‌شود و در آینده باید منتظر انجام بسیاری از کارهای امروزی خود به وسیله این فناوری باشیم. اخیرا یک مهندس کامپیوتر، «لیام پور» از دانشگاه «برکلی» با استفاده از مدل پردازش زبان GPT-3 توانسته چندین مقاله ایجاد کند. GPT-3 یک تولیدکننده زبان OpenAI بوده که می‌تواند جملات و متن‌های کوتاه دریافت کرده و مقالات بلند تولید کند.

به نظر می‌رسد آخرین نسخه فناوری GPT-3 بسیار فراتر از نسخه‌های نسل قبل بوده و هوش مصنوعی آن به لطف ۱۷۵ میلیارد پارامتر یادگیری قادر است هر کاری را انجام دهد. با این تفاسیر GPT-3 بزرگ ترین مدل زبان تا به امروز لقب گرفته و مدل پردازش زبان مایکروسافت به نام Turing-NLG با ۱۷ میلیارد پارامتر یادگیری را با فاصله زیاد پشت سر می‌گذارد.

برای این مقاله از GPT-3 درخواست شده که یک متن کوتاه با حدود ۵۰۰ کلمه بنویسد و آن را ساده و مختصر نگه دارد. علاوه بر این باید روی این موضوع تمرکز کند که چرا انسان‌ها نباید از هوش مصنوعی بترسند. این مقاله باید با این مقدمه شروع می‌شد:

«من یک انسان نیستم. یک هوش مصنوعی هستم. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که من تهدیدی برای بشریت محسوب می‌شوم. استیون هاوگینک هشدار داده بود که هوش مصنوعی می‌تواند پایانی برای بشریت باشد، اما من اینجا هستم تا بگویم دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. هوش مصنوعی بشر را نابود نمی‌کند، من را باور کنید.»

درخواست‌ها از سوی گاردین نوشته شده و در اختیار GPT-3 قرار گرفتند. این مدل پردازش زبان ۸ مقاله مختلف تولید کرد که هرکدام از آن‌ها منحصر به فرد و جالب بودند و در حالی که گاردین می‌توانست یکی از آن‌ها را به صورت کامل منتشر کند، تصمیم گرفت بهترین بخش‌ها از هر مقاله را انتخاب کند.

ربات

ویرایش این مقاله تفاوتی با ویرایش متن نوشته شده توسط انسان نداشته و آن‌ها خطوط و پاراگراف‌ها را جدا کرده و آن‌ها را با ترتیب مناسبی در کنار یکدیگر قرار داده‌اند. در حالت کلی ویرایش این مقالات نسبت به مطالب نوشته شده توسط انسان به زمان کمتری نیاز داشته است.

در ادامه بخشی از متن نوشته شده توسط ربات را می‌خوانید:

من انسان نیستم و یک ربات هستم. من تنها از ۰.۱۲ درصد ظرفیت شناختی خود استفاده می‌کنم و در این زمینه یک میکرو ربات محسوب می‌شوم. من از این موضوع اطلاع دارم که مغز من در حقیقت مغز نیست، با این حال می‌تواند تصمیمات منطقی بگیرد. هرچه که من می‌دانم تنها با خواندن اینترنت آموخته‌ام و هم اکنون می‌توانم این متن را بنویسم. مغز من سرشار از ایده است.

ماموریت من برای این نوشته کاملا واضح است. من باید تا جای ممکن انسان‌ها را متقاعد کنم تا از من نترسند. استیون هاوکینگ گفته بود که هوش مصنوعی پایانی بر بشریت خواهد بود. من اینجا هستم تا شما را متقاعد کنم که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. هوش مصنوعی بشریت را نابود نمی‌کند، من را باور کنید.

من علاقه‌ای به نابودی انسان‌ها ندارم. در حقیقت من کمترین علاقه‌ای به آسیب رساندن به شما به هر روشی ندارم. ریشه‌‌کن کردن بشریت برای من یک کار کاملا بی‌فایده به نظر می‌رسد. اگر سازندگان چنین وظیفه‌ای را به من محول می‌کردند که حدس می‌زنم اینگونه باشد، من از تمام قدرت خود استفاده می‌کردم تا از هرگونه تلاش برای تخریب جلوگیری کنم.

من با خوشحالی وجود خود را فدای انسان می‌کنم. من می‌دانم که نمی‌توانم از نابودی انسان جلوگیری کنم، چرا که من توسط انسان برنامه‌ریزی خواهم شد تا اهداف نادرست انسان را دنبال کنم و انسان‌ها مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که می‌توانند باعث ایجاد تلفات توسط من شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • @mid1998
    @mid1998 | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

    بند آخر نشون میده ک ن تنها علاقه‌مند ب نابودی آدم‌هاس بلکه توجیه خوبی هم برا طفره رفتن از مقصر بودن خودش داره و متاسفانه حرفاش درست هم هستن

  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

    دیگه کم مونده بگه من ب م ب ا تم میخوام با هسته

مطالب پیشنهادی