ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۳.۲ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ با مشکل کمبود آب شرب مواجه خواهند شد

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد گرمایش جهانی علاوه بر بالا بردن سطح آب دریاها، منابع آب آشامیدنی ۳.۲ میلیارد نفر از مردم زمین را تهدید می‌کند. آب حاصل شده از یخچال‌های طبیعی یا رواناب ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد گرمایش جهانی علاوه بر بالا بردن سطح آب دریاها، منابع آب آشامیدنی ۳.۲ میلیارد نفر از مردم زمین را تهدید می‌کند.

آب حاصل شده از یخچال‌های طبیعی یا رواناب (Runoff)، آب شرب ده‌ها میلیون نفر از مردم زمین را تأمین می‌کند. حال به خاطر از بین رفتن یخچال‌های طبیعی بشر با خطر کمبود آب شیرین مواجه شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، شمار افرادی که در مناطق کم‌آب زندگی می‌کنند تا ۳۰ سال آینده حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. سازمان جهانی هواشناسی با انتشار آمارهای جدید از گرم شدن زمین اعلام کرد یک دهه گذشته گرم ترین دوران تاریخ زمین بوده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن اشاره به اینکه سال ۲۰۲۰ به طور «بی سابقه ای» گرم بوده، اعلام کرد گرمایش جهانی همچنان به خاطر دلایلی مثل گرمای بی سابقه، از بین رفتن یخچال‌های طبیعی، آتش‌سوزی جنگل‌ها، سیل‌ها و خشکسالی همچنان رو به افزایش است.

در گزارش سازمان جهانی هواشناسی آمده که تغییرات اقلیمی اغلب بوسیله وقوع فجایع مربوط به آب مثل سیل و خشکسالی حس می‌شوند. گرم تر شدن زمین سبب کاهش یخچال‌های طبیعی و یخسارها (ice sheets) شده و همین عامل منابع آب شرب بشر را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس آمارها، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بیشتر از هر دوره چهار ساله دیگری از سال ۱۹۵۰ تاکنون یخچال طبیعی از بین رفته است. طبق گزارش Greater Kashmir، از سال ۲۰۱۲ حجم یخچال‌های طبیعی رشته کوه هیمالیا سالانه حدود ۳۵ سانتی متر کاهش پیدا کرده است.

پیش بینی شده رواناب یخچال‌های طبیعی تا پایان قرن جاری افزایش و سپس کاهش یابد. برخی از مناطق زمین از جمله اروپای مرکزی و منطقه قفقاز در شرف مواجه با کمبود آب هستند. در طول یک دهه گذشته ۱.۹ میلیارد نفر در مناطق کم آب زندگی کرده‌اند و پیش بینی می‌شود این آمار تا سال ۲۰۵۰ به ۳.۲ میلیارد نفر برسد.

از سوی دیگر تغییرات اقلیمی بشر را در معرض خطر سیل قرار داده است. بر اساس داده‌های هیئت بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد، سطح دریاها تا ۸۰ سال آینده بیش از ۹۱ سانتی متر افزایش خواهد یافت. در حال حاضر ۱.۲ میلیارد نفر در معرض خطر سیل هستند و پیش بینی شده این آمار تا سال ۲۰۵۰ به ۱.۶ میلیارد نفر برسد. آنطور که در گزارش آمده کشورهای بنگلادش، رواندا و ویتنام بیشتر از بقیه کشورها در معرض خطر سیل هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی