ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه سیستمی که حالت خواب را با سیگنال‌های رادیویی ردیابی می‌کند

تیمی از محققان MIT موفق به توسعه سیستمی شده‌اند که می‌تواند بدون استفاده از دوربین یا سنسور روی بدن و با سیگنال‌های رادیویی روی وضعیت بدن افراد در حال خواب نظارت کند. این تیم یک سیستم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

تیمی از محققان MIT موفق به توسعه سیستمی شده‌اند که می‌تواند بدون استفاده از دوربین یا سنسور روی بدن و با سیگنال‌های رادیویی روی وضعیت بدن افراد در حال خواب نظارت کند.

این تیم یک سیستم نظارت روی دیوار با نام «BodyCompass» توسعه داده که با تحلیل سیگنال‌های رادیویی که از اجسام داخل اتاق بازگردانده می‌شوند، کار می‌کند. طبق گفته محققان، توسعه دستگاهی که بتواند روی وضعیت خواب نظارت داشته باشد، کاربردهای زیادی دارد.

از چنین سیستمی می‌توان برای ردیابی پیشرفت بیماری «پارکینسون» استفاده کرد، چرا که افراد با این بیماری پس از مدتی توانایی خود برای چرخیدن در رختخواب را از دست می‌دهند.

برای ایجاد تفاوت میان سیگنال‌های رادیویی که از اجسام و انسان به سیستم بازگردانده می‌شود، این سیستم روی سیگنال‌هایی که با سینه و شکم افراد برخورد می‌کنند، تمرکز خواهد کرد. به بیان دیگر، این سیستم روی اعضایی که در هنگام تنفس حرکت می‌کنند، تمرکز می‌کند. این سیگنال‌ها به فضای ابری ارسال شده و سیستم BodyCompass وضعیت خواب فرد را تحلیل می‌کند.

سیگنال‌های رادیویی

محققان MIT برای آموزش شبکه عصبی خود و همچنین بررسی دقت آن، ۲۰۰ ساعت اطلاعات خواب از ۲۶ سوژه که روی سینه و شکم خود سنسور قرار داده بودند، جمع آوری کرد. طبق اعلام این تیم، پس از یک هفته آموزش این دستگاه، در ۹۴ درصد مواقع توانسته به درستی موقعیت بدن افراد را پیش‌بینی کند.

در آینده BodyCompass با سایر دستگاه‌ها برای تغییر موقعیت بدن افراد جفت می‌شود که برای مثال می‌توان به تشک‌های هوشمند اشاره کرد. با این کار، دستگاه برای افراد مبتلا به صرع که در صورت خوابیدن در موقعیتی که می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد، هشدار ارسال خواهد کرد. علاوه بر این به پرستاران نیز اطلاع می‌دهد که موقعیت بیمار را تغییر دهند. افراد عادی نیز می‌توانند از چنین دستگاهی برای خواب راحت در شب استفاده کنند.

یکی از اعضای این تیم فردا در کنفرانس «UbiComp 2020» این سیستم را به نمایش خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی