ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل علاقه‌ای به معرفی آیفون تاشو ندارد؟

ال‌جی ساعاتی پیش و با معرفی «وینگ» به کلوب شرکت‌هایی اضافه شد که گوشی‌های تاشو معرفی کرده‌اند. باشگاهی که شرکت‌های صاحب‌نامی مثل سامسونگ،مایکروسافت و هواوی را در خود دارد اما اپل هنوز به آن نپیوسته ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۷

ال‌جی ساعاتی پیش و با معرفی «وینگ» به کلوب شرکت‌هایی اضافه شد که گوشی‌های تاشو معرفی کرده‌اند. باشگاهی که شرکت‌های صاحب‌نامی مثل سامسونگ،مایکروسافت و هواوی را در خود دارد اما اپل هنوز به آن نپیوسته است. کوپرتینویی‌ها بارها مهارت‌های فنی خود را نشان داده‌اند اما چرا علاقه‌ای به معرفی موبایل تاشو ندارند؟

معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ از نظر بسیاری نقطه شروع و سرآغاز عصر گوشی‌های مدرن بود. حالا و پس از گذشت بیش از یک دهه سامسونگ، هواوی، مایکروسافت و موتورولا با شتاب فراوان در حال توسعه موبایل‌های تاشو، خم شونده و دو نمایشگره‌ای هستند که از نظر آنها نسل بعد اسمارت فون خواهد بود. اپل اما در گوشه‌ای آرام نشسته و تنها نظاره‌گر ماجرا است.

شاید از نظر برخی اپل در حال عقب ماندن از رقبا باشد اما با کنکاش عمیق‌تر ماجرا مشخص می‌شود که دلایل خوبی برای اینکار دارد. گوشی‌های تاشو تازه واردهایی هستند که نه فقط کاربران بلکه خود شرکت‌ها هم از طرح نهایی آنها مطمئن نیستند.

قیمت و مشخصات احتمالی گلکسی فولد لایت افشا شد

برای مثال مایکروسافت را در نظر بگیرید که پس از چند سال تحقیق و توسعه در نهایت به سرفیس Duo رسید. پس از معرفی کجدار و مریض آن ماه‌ها وقت صرف عرضه به بازار شد اما به محض رسیدن این گوشی ۱۴۰۰ دلاری به دست کاربران باگ‌های متعدد آن صدای اعتراض بسیاری را درآورد. مشکلات دوربین هم که انتقادهای بسیاری را آماج ردموندی‌ها کرده است.

واضح ترین مثال در مورد آماده نبودن این گوشی‌ها برای رقم زدن عصر جدید چرخه معرفی آنهاست. سامسونگ در حال حاضر به سومین گوشی تاشوی خود رسیده است (چهارمین گوشی اگر نسخه 5G گلکسی زد فلیپ را در نظر بگیریم) آن هم در حالی که تنها حدود یکسال از ارائه نسخه اول سپری می‌شود. از طرف دیگر سامسونگ پس از ماه‌ها چکش کاری نسخه اول گلکسی فولد به خاطر نقص در نمایشگر قید عرضه عمومی آنرا زد.

بخش موبایل سامسونگ می‌خواهد پنل نمایشگر تاشو تولید کند

همین داستان برای موتورولا هم تکرار شد و تنها شش ماه پس از عرضه نسخه اول مدل تازه‌ای از آنرا با پشتیبانی از 5G و بهبودهایی در دوربین معرفی کرد. این معرفی‌های دمدمی مزاج نشان می‌دهد که گوشی‌های تاشو هنوز در مرحله آزمایشی به سر می‌برند و شرکت‌های سازنده در مورد آنها به اعتماد به نفس نرسیده‌اند.

طبیعی است که در این شرایط کمتر کسی به خرید این گوشی‌ها رغبت دارد چرا که می‌داند چند ماه دیگر نسخه‌ای قویتر با قابلیت‌های بیشتر از راه خواهد رسید. البته دلیل اپل برای ورود نکردن به این بازار ساده‌تر از این حرف‌هاست: آنها هنوز مطمئن نیستند که اساسا مردم گوشی‌های تاشو را به مدل‌های عادی ترجیح می‌دهند.

موتورولا ریزر معرفی شد؛ اولین گوشی تاشوی موتورولا با طراحی نامتعارف

شواهد و قراین هم از درست بودن تصمیم اپل حکایت دارد. بر اساس تحقیقات موسسه «گارتنر» حاکی از این است که تا دو سال دیگر هم گوشی‌های تاشو تنها ۵ درصد بازار را به خود اختصاص می‌دهند. محققان «استراتژی آنالیتیکس» هم بر این باورند که تا سال ۲۰۲۵ تنها ۱۰۰ میلیون گوشی‌ تاشو در بازار عرضه می‌شوند. شاید این عدد بالا به نظر برسد اما باید در نظر داشته باشیم که بر اساس پیش‌بینی‌ها در ۲۰۲۳ بالغ بر ۱.۴۹ میلیارد موبایل عرضه خواهد شد.

احتمال ورود اپل به موج پر شتاب این محصولات خاص بسیار کمرنگ است. هرچند این شرکت به اولین بودن در بازار شناخته می‌شود اما مهارت آنها بیشتر در بهبود محصولات موجود و افزایش محبوبیت آنها است.

برای مثال می‌توان به اپل واچ اشاره کرد. این شرکت مدت‌ها پس از توسعه ساعت‌های هوشمند به این بازار وارد شد، حالا اما رهبری بازار را به دست گرفته و بعید است کسی یارای کنار زدن آنها را به این زودی‌ها داشته باشد.

گلکسی Z فولد S با لولای ۳۶۰ درجه معرفی می‌شود؛ رقیب سرسخت سرفیس Duo

کوپرتینویی‌ها به خوبی می‌دانند چه زمانی وقت وارد شدن به یک بازار است. آنها هرچند با نخستین آیفون موج بزرگی بر پا کردند اما تنها زمانی که از استقبال کاربران از گوشی‌های با نمایشگر بزرگ مطمئن شدند آیفون‌های ۶ و ۶ پلاس را با پنل‌های بزرگتر معرفی کردند. فروش بسیار بالای این گوشی‌ها هم نشان داد که تصمیم درست را در زمان درست گرفته‌اند.

از طرف دیگر این شرکت گاهی هرگز زحمت ورود به بازار جدید را به خود نمی‌دهد. برای مثال علی‌رغم سال‌ها شایعه و گمانه‌زنی در مورد توسعه عینک یا هدست هوشمند اپل کماکان خبری از آن نیست و این در حالی است که مایکروسافت، سامسونگ، فیسبوک و HTC همگی با محصولات ریز و درشتی که به صورت مستقل یا وابسته به کامپیوتر کار می‌کنند، شانس خود را در زمینه واقعیت افزوده و مجازی محک زده‌اند.

آنطور که از گوشه و کنار خبر می‌رسد اپل کاملا هم دست روی دست نگذاشته و تحقیقات مفصلی را در رابطه با گوشی‌های تاشو کلید زده تا در فرصت مناسب خودی نشان دهد. در پتنت‌های ثبت شده توسط این شرکت گوشی‌های تاشویی به چشم می‌خورد که در پنل از وسط کاملا تا می‌خورد. همچنین تحلیلگران UBS پس از تجزیه و تحلیل اسناد ثبت مالکیت فکری اپل دریافته‌اند که احتمال معرفی نخستین آیفون تاشو در ۲۰۲۱ وجود دارد.

آیفون تاشو در راه است؛ ترکیبی از گلکسی زد فلیپ و سرفیس Duo

در تازه‌ترین مورد هم « Ice Universe» به عنوان افشاگری قابل اعتماد مدعی شده که سامسونگ مسئولیت تامین پنل‌های تاشو برای ساخت نمونه اولیه آیفون تاشو را بر عهده گرفته است.

اپل البته تنها شرکتی نیست که منتظر نتیجه تلاش دیگران برای اقدام نهایی است. گوگل هم تا کنونی حرفی از تولید پیکسل تاشو به میان نیاورده است؛ هرچند 9to5Google از احتمال تحقیقات پشت پرده در مانتین ویو خبر داده است. «ماریو کویروز»، مدیر اجرایی سابق گوگل که مدتی نظارت بر بخش پیکسل را هم بر عهده داشت درباره گوشی‌های تاشو نظر جالبی دارد:

«به نظرم این محصولات آنقدرها هم نوآورانه نیست. خم کردن موبایل و تبدیل دوباره آن به تبلت جالب است و مزایای زیادی دارد اما آنقدر دستاورد خارق‌العاده‌ای نیست که بعد از دیدنش بگویید وای عجب چیز متفاوتی.»

با وجود تردیدهای متعدد برخی امیدواری‌ها هم در حوزه گوشی‌های تاشو دیده می‌شود. هرچند سرفیس Duo آنقدر خوب نیست که جایگزین گوشی معمولی شما شود اما به عنوان موبایل دوم و برای مواردی مثل خواندن کتاب‌های الکترونیکی جالب به نظر می‌رسد. گلکسی زد فولد ۲ هم با قابلیت اجرای چند اپ همزمان و تبدیل شدن به نمایشگری بزرگتر می‌تواند جای تبلت را برای خواندن محتوای متنی بگیرد.

۱۳ سال از معرفی آیفون گذشته و از آن زمان شاهد نوآوری بزرگی در دنیای موبایل نبوده‌ایم. بله، تعداد سنسورها و رزولوشن دوربین بیشتر شده، نمایشگرها واضح‌تر و با کیفیت‌تر شده‌اند و توان پردازش هم با آن زمان قابل قیاس نیست اما این‌ها تنها بهبودهایی هستند که فرسنگ‌ها با نوآوری فاصله دارد.

نوآوری ویژه‌ای که کاربران دنبال آن هستند احتمالا باید در فرم فاکتور رخ دهد و دستکم تا زمان رخ دادن آن می‌توان گوشی‌های تاشو را مقدمه‌ای برای عصر جدید دانست؛ مقدمه‌ای که با ورود اپل به ماجرا وارد فصل جدیدی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    چون گوشی های تاشو هنوز غیز کاربردی و پر ایراد و نامطمئن هستند

    • آریا
      آریا | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      مثل همون گوشی های منحنی چند سال پیش که سامسونگ و الجی میزدن . آخرش هم منقرض شد. هرگز هم نفمیدیم به چه دردی میخوردن

  • faraz mohamadi
    faraz mohamadi | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    علاقه نداره؟!نمیتانه بزنه .همین الانشم گوشی هاش و میده به سامسونگ تا صفحه نمایشش رو بزنه ..چه تیتر های خنده داری علاقه نداره خخخخ

    • noisymind
      noisymind | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      خب صفحه نمایشش رو میده سامسونگ بزنه چه ربطی به نمیتانستن داره؟! حالا گیریم هم بزنه و یک گوشی تاشو 1500 تا 2000 دلاری هم بده! چند درصد مردم الان آمادگی خرید گوشی تاشو رو دارن؟! بیخودی برا چی ریسک کنه؟!

  • molavy
    molavy | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    آره، تاشو بو میده.
    یک لحظه فکر نکنید تکنولیشو نداره ها

    • alirezatha
      alirezatha | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      اپل همیشه سعی میکنه تکنولوژی که میده بی نقص باشه

  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    آینده ای برای گوشیهای تاشو نمیبینم ب نظرم عینک ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرن در آینده نزدیک مخصوصا اپل گلس

  • sinagoogle
    sinagoogle | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    گوشی های تاشو فعلا برای توسعه دهنده ها یک مصیبت بسیار بزرگ و برای مشتری ها یک اسباب بازی شدیدا گران قیمته که احتمال خرابی اون بسیار بیشتر از گوشی های عادیه. یک گوشی تاشو واقعا امکاناتی در حد پرداخت چند صد دار بیشتر نسبت به گوشی های عادی داره؟

    • faraz mohamadi
      faraz mohamadi | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      اسباب بازی !!!خدا خیرت بده سال ها هزینه تحقیق کردن تا تو بیای بگی اسباب بازی ؟! گلگسی فولد تا حالا از نزدیک دیدی پشمات میریزه انقدر خفنه و با حال

    • alirezatha
      alirezatha | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      واقعا کاربردیه ولی نه الان چند سال دیگه که به بلوغ برسن قطعا خودم میخرم

مطالب پیشنهادی