ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیروزآبادی: آمریکا با قدرت اندروید و iOS، جنگی را علیه کشورها شروع کرده است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که با کمک وزارت ارتباطات در حال توسعه یک گوشی با «سیستم عامل مستقل» هستند تا بتوانند آسیب پذیری شبکه ملی اطلاعات را کمتر کنند. «ابوالحسن فیروزآبادی» گفت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۰

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که با کمک وزارت ارتباطات در حال توسعه یک گوشی با «سیستم عامل مستقل» هستند تا بتوانند آسیب پذیری شبکه ملی اطلاعات را کمتر کنند. «ابوالحسن فیروزآبادی» گفت که سیستم‌عامل‌های خارجی کنترل بیش از حدی روی زندگی مردم و یک جامعه دارند و شرکت‌های خارجی با استفاده از قدرت آنها، دیگر کشورها و شرکت‌های بزرگ را تحت فشار قرار می‌دهند و جنگی سایبری را شروع کرده‌اند.

«ابوالحسن فیروزآبادی» در گفتگو با سایت فارسی رهبری به آدرس khamenei.ir گفت که با کمک وزارت ارتباطات می‌توان یک گوشی با سیستم عامل بومی و مستقل داشت تا از گزند کنترل و قدرت خارجی‌ها در امان بماند. او می‌گوید: «آسیب‌پذیرترین نقطه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات ما مدخل ورودی به شبکه است». بر همین اساس فیروز آبادی باور دارد که مدخل ورودی به شبکه در حال حاضر دو سیستم عامل اندروید و iOS است که همه چی را تحت کنترل دارند؛ موضوعی که به زعم فیروزآبادی یک مساله خطرناک تلقی می‌شود:

«این سیستم عامل‌ها خودشان را محق می‌دانند که اپلیکشن‌ها و گوشی‌ها و حتی باتری مصرفی گوشی را کنترل کنند. یعنی جریان مصرفی و موقعیت اپراتور را براساس آن خدماتی که ارائه می‌دهند، کنترل می‌کنند. اپلیکیشن‌ها را تشخیص می‌دهند که امنیت دارند یا ندارند و در قوانین خودشان حذف و اضافه می‌کنند. این خیلی مسئله‌ی خطرناکی است.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به ماجرایی که برای هواوی پیش آمد و به این شرکت گفته شد که حق ندارد از سیستم عامل اندروید استفاده کند، آن را یک اعلام جنگ رسمی توصیف کرده است. به گفته فیروزآبادی حتی چینی‌ها آمادگی این جنگ را ندارند و ضربه‌ای چند میلیارد دلاری از آمریکا خوردند:

«آمریکا چند میلیارد دلار برنامه‌های توسعه‌ی کشور چین را که برای سال‌های آینده روی نسل پنجم، روی گوشی موبایل و سایر موارد، سرمایه‌گذاری کرده بود را مورد تعرض قرار دادند. البته بالاتر از صدها میلیارد دلار است. با یک اقدام صدها میلیارد دلار به چین لطمه زدند. این اعلام جنگ است یا جنگ نیست؟ اعلام جنگ است. ولی طرف مقابل چون آمادگی جنگ ندارد، می‌گوید بیا با هم مذاکره و آتش‌بس کنیم.»

فیروزآبادی با استناد به مطالب فوق می‌گوید که همین جنگ را آمریکا با ایران نیز در ابعاد کوچکتری شروع کرده است: ‌«مطمئن باشید آن روزی که ما شبکه‌ی ملی اطلاعا‌تمان به‌طور کامل پیاده‌سازی شود، وارد همین نوع جنگ‌ها با ما خواهند شد.»

او با اشاره به ماجرایی که برای «تیک تاک» در آمریکا رخ داد و این کشور مانع فعالیت این اپلیکیشن محبوب چینی زبان در خاک آمریکا شد می‌گوید که نباید این زورگویی‌ها ادامه داشته باشد: «می‌گویند که ما می‌خواهیم اینترنت پاک داشته باشیم. اینترنت پاکی که آن‌ها تعریف می‌کنند چیست؟ با تعریف ما متفاوت‌ است. آن‌ها می‌گویند اینترنت پاک، اینترنتی است که در آن هیچ شرکت چینی، نرم‌افزار چینی یا هیچ سایت چینی وجود نداشته باشد. این‌ها در حال پیاده‌سازی هستند. دارند این کار را انجام می‌دهند.»

او می‌گوید آنها در ایران این دغدغه‌ها را دارند و برای حل شدن آن در مرکز ملی فضای مجازی با کمک وزارت ارتباطات به دنبال راه چاره هستند. به گفته فیروزآبادی کار اطلاع‌رسانی و کار رسانه‌ای ایرانیان هم از مدخل آمریکایی‌ها در فضای مجازی رد می‌شود و از همین رو جنگ سایبری علیه ایران به راحتی انجام شدنی است: «الان ما از خدمات عمومی و پایه شروع کردیم و ان‌شاءاللّه امیدوار هستیم در سایر قسمت‌ها هم به خودکفایی در حوزه‌های پلت‌فرم‌های موردی، مثل پول مجازی، بانک مجازی، بهداشت مجازی و سایر موارد برسیم.»

فیروزآبادی همچنین گفت برای توسعه این کارها باید اختلاف مبنایی و نظری که وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی بر سر توسعه این پلتفرم‌ها دارد حل و فصل شود. به گفته فیروزآبادی برخی مسئولین در وزارت ارتباطات معتقدند که باید به محتوا پرداخت نه به پلتفرم در حالیکه فرمایشات رهبری در مورد فضای مجازی موضوع دیگریست. فیروزآبادی می‌گوید: «در حالی که رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان به دولت فرمودند که فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که می‌خواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان می‌خواهند هدایت می‌کنند». این نشان می‌دهد که رهبری نظرشان این است که این پلت‌فرم‌ها همان هدایتگر آب هستند که دارند به یک جای خاصی هدایت می‌کنند.»

فیروز آبادی با اشاره به اینکه پلتفرم‌های پیام‌رسان خارجی ۵۰ درصد ترافیک بین‌الملل کشور را اشغال کرده‌اند گفت که این آمار را موضوعی خطرناک می‌داند که تنها با ایجاد ظرفیت در خدمات داخلی و پلتفرم‌های داخلی کاهش پیدا می‌کند: «ما باید در دیپلماسی عمومی خودمان از ظرفیت پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنیم. ما مخالف آن نیستیم، ولی بحث این است که برای نظام آموزشی‌مان‌، نظام اطلاع‌رسانی‌مان‌، نظام رسانه‌ای‌مان و... باید طبق مصوبه‌ی شورای‌عالی فضای مجازی و طبق ابلاغیه‌های رهبر انقلاب در داخل هم فراهم کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • modernamir
    modernamir | ۲۸ شهریور ۱۳۹۹

    بیشتر به نظر میاد مجددا یکی از آقازاده ها قراره یک شرکت ساخت سیستم عامل راه بندازه، مثل زمانی که سیستم عامل ملی رو خواستن بسازن (چند سال شد فکر کنم بیشتر از 20 سال)، یا مرورگر ملی (زمان دلار کمتر از 3000 تومن، دو تا 400 میلیون خرج شد آخرش فایرفاکس رو کپی کردن یادشون رفت حداقل از توی Details فایل اجراییش اسم فایرفاکس رو بردارن)،...... کاسبیشون که تموم شد، دوباره برمی گردن. البته جالبه که ایشون هنوز نمی دونه هواوی مشکلی برای استفاده از اندروید نداره، مشکلش برای استفاده از سرویسهای گوگله.

  • mohammadrd
    mohammadrd | ۲۸ شهریور ۱۳۹۹

    "این‌ها می‌گویند اینترنت پاک، اینترنتی است که در آن هیچ شرکت آمریکایی، نرم‌افزار آمریکایی یا هیچ سایت آمریکایی و دموکراسی وجود نداشته باشد. این‌ها در حال پیاده‌سازی هستند. دارند این کار را انجام می‌دهند."

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی