ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه بیشتر اطلاعات خود را از صفحه نتایج گوگل حذف کنیم؟

احتمالا تا به حال اسمتان را سرچ کرده‌اید و اطلاعاتی از خودتان پیدا کرده‌اید که دوست ندارید همه ببینند. این اطلاعات می‌تواند عکس ساده‌ای که سال‌ها قبل در یک شبکه اجتماعی آپلود کرده بودید و ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

احتمالا تا به حال اسمتان را سرچ کرده‌اید و اطلاعاتی از خودتان پیدا کرده‌اید که دوست ندارید همه ببینند. این اطلاعات می‌تواند عکس ساده‌ای که سال‌ها قبل در یک شبکه اجتماعی آپلود کرده بودید و یا آدرس ایمیل و شماره تلفن باشد.

برای حذف اطلاعات حساسی که از خودتان در اینترنت پیدا کرده‌اید و نمی‌خواهید در دسترس همه باشد باید چه کارهایی انجام داد؟ در ادامه با چهار گام آشنا می‌شوید که نحوه حذف یا پنهان کردن اطلاعات حساس از نتایج موتورهای جستجو را توضیح می‌دهند.

تار کردن تصویر منزل در گوگل مپس

نقشه گوگل و اپلیکیشن Street View بسیار کاربردی بوده و مکان‌یابی را بسیار آسان کرده‌اند. اما نمایش پلاک منزل یا نام کوچه در تصاویر برنامه Street View می‌تواند حریم خصوصی را به خطر بیندازد. خوشبختانه می‌توان از گوگل درخواست کرد تا تصاویری که منزل شما در آن معلوم است را تار کند. برای این کار کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  • نقشه گوگل یا Street View را باز کرده و آدرس خود را پیدا کنید.
  • تصویری که می‌خواهید تار شود را پیدا کرده و باز کنید. برای اینکه گوگل تصویر را تار کند، باید چهره شما، خانه و دیگر اطلاعات فاش کننده هویت در تصویر معلوم باشند.
  • سمت راست پایین صفحه روی Report a Problem کلیک کنید.
  • فرم را تکمیل کنید.
  • روی Submit کلیک کنید.

وقتی تصور تار شود دیگر امکان دیگر امکان بازگرداندن آن به حالت اولیه وجود ندارد، بنابراین پیش از انجام مرحله نهایی از انتخاب تصویر درست مطمئن شوید.

پروفایل‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی خصوصی کنید

بیشتر اطلاعاتی که از خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌بینید به احتمال زیاد از شبکه‌های اجتماعی آمده‌اند، به این دلیل که پروفایل خود را خصوصی یا همان پرایوت (Private) نکرده‌اید. اگر اکانت خود را عمومی یا پابلیک (Public) کنید، همه می‌توانند تصاویر، علاقه‌مندی‌ها، محل سکونت و نظراتی که در مورد پست‌ها داده‌اید را ببینند.

برای حذف کردن اطلاعات خصوصی از گوگل و دیگر موتورهای جستجو، پروفایل‌های خود را خصوصی کنید. در ادامه نحوه خصوصی کردن پروفایل در سه شبکه اجتماعی محبوب (فیسبوک، اینستاگرام، توییتر) شده داده شده است:

فیسبوک
  • به بخش Settings رفته و Privacy را انتخاب کنید.
  • گزینه ?Who can see your future posts را پیدا کرده و روی Edit کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید تنظیمات مخاطبین را تغییر دهید.
  • کمی پایین‌تر با انتخاب گزینه Limit Past Posts پروفایل‌هایی که اجازه دیدن پست‌های قدیمی را دارند انتخاب کنید.
  • کمی پایین‌تر گزینه ?Who can see your friends list را پیدا کرده و Edit را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید با انتخاب گزینه Friends یا Only Me لیست دوستان را پنهان کنید.
  • پایین‌تر گزینه Do you want search engines outside of Facebook to link to your profile? به چشم می‌خورد. روی Edit کلیک کرده و تیک را بردارید. با این کار دیگر موتورهای جستجو مثل گوگل نمی‌توانند به اطلاعات اکانت شما دسترسی پیدا کنند.
اینستاگرام
  • پروفایل خود را باز کرده و روی منوی سمت راست بالای صفحه (آیکن سه خط) ضربه بزنید.
  • Settings را انتخاب کنید.
  • روی Privacy ضربه زده و گزینه Private Account را فعال کنید تا پروفایل خصوصی شود.
توییتر
  • به Settings and privacy و سپس Privacy and safety بروید.
  • زیر قسمت Tweets تیک Protect your Tweets را فعال کنید. با این کار توییت‌های شما فقط برای پروفایل‌هایی که شما را فالوو می‌کنند نمایش داده خواهند شد.
  • Save را زده و با وارد کرد پسورد تغییرات را اعمال کنید.
با صاحب سایت تماس بگیرید

اگر در سایت‌ها اطلاعاتی از خودتان پیدا کرده‌اید، بهتر است با صاحبان آن‌ها تماس گرفته و درخواست کنید تا اطلاعات شما را حذف کنند. برای این کار به صفحه «تماس با ما» یا همان Contact رفته و از طریق فرم یا آدرس ایمیل با مدیر سایت تماس بگیرید. اگر اطلاعات شما را حذف نمی‌کنند و یا پاسخی نمی‌دهند، بهتر است با یک وکیل مشورت کنید.

حذف اطلاعات شخصی از سایت‌های جستجوی افراد

وب‌سایت‌های جستجوی افراد (People-search websites) یکی از عوامل اصلی پاک نشدن اطلاعات شما از اینترنت هستند. این قبیل سایت‌ها داده‌های میلیون‌ها نفر از کاربران اینترنت را جمع‌آوری کرده و آنها را به بالاترین قیمت می‌فروشند. خوشبختانه امکان بیرون آمدن از این سایت‌ها (opt-out) وجود دارد. بزرگ‌ترین سایت‌های جستجوی مردم، Intelius، BeenVerified و White Pages هستند.

Intelius صاحب سایت‌های جستجوی افراد دیگری مثل iSearch, Peoplelookup, PublicRecords, ZabaSearch و Classmates است، بنابراین با پاک کردن اطلاعات خود از Intelius اطلاعات ذخیره شده خود از سایت‌های یاد شده را نیز حذف خواهید کرد.

حذف سوابق اکانت گوگل

جیمیل

افراد با دانستن آدرس اکانت گوگل و کمی کنجکاوی می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد فعالیت‌های اینترنتی شما به دست آورند. علاوه بر این گوگل از سوابق مرورگر برای شخصی‌سازی نتایج جستجو و تبلیغات استفاده می‌کند.

اگر مدت هاست به صفحه حریم خصوصی اکانت گوگل خود سر نزده‌اید حالا زمان مناسبی است. در ادامه با نحوه پاک کردن سوابق اکانت گوگل آشنا می‌شوید:

  • با کامپیوتر گوگل را باز کرده و از گوشه سمت راست بالای صفحه روی اکانت خود کلیک کرده و گزینه Manage your Google Account را انتخاب کنید.
  • در قسمت Privacy & personalization روی Manage your data & personalization کلیک کنید.
  • در صفحه جدیدی که باز می‌شود زیر قسمت Activity controls چک‌باکس‌هایی را کنار Web & App Activity, Location History و YouTube History می‌بینید. با کلیک کردن روی هر کدام از آنها می‌توانید تنظیمات را تغییر دهید. با غیرفعال کردن تیک‌ها جمع‌آوری اطلاعات از سوابق مرورگر و تبلیغات هدفمند متوقف می‌شوند.
  • زیر قسمت Activity controls روی Manage your activity و بعد Manage activity کلیک کنید. در منوی سمت چپ Delete Activity by را زده و انتخاب کنید چقدر از سابقه را می‌خواهید حذف کنید. سپس روی Delete کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند.

گوگل می‌تواند اطلاعات قابل توجهی از شما منتشر کرده و حریم خصوصی شما را به خطر بیندازد. با انجام دادن اقدامات فوق می‌توانید کنترل اطلاعاتی که قرار است از شما نمایش داده شود را در دست گرفته و تا حد زیادی از حریم شخصی مراقبت کنید. بهتر است از این پس در مورد اطلاعاتی که قرار است در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید بیشتر فکر کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی