ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

ماجرای گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک ایران خودرو چیست؟

در 40 سال گذشته هر چند موضوع داخلی سازی همواره مورد تاکید بوده و پیگیری شده است، اما فقط در قسمت‌های ساده خودرویی انجام شده است. در این رابطه، معاون تحقیقات، توسعه و نوآوری شرکت ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

در 40 سال گذشته هر چند موضوع داخلی سازی همواره مورد تاکید بوده و پیگیری شده است، اما فقط در قسمت‌های ساده خودرویی انجام شده است.

در این رابطه، معاون تحقیقات، توسعه و نوآوری شرکت صنعتی نیرو محرکه اعلام کرده است: «در مرحله نخست عرضه محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته جدید، این گیربکس بر روی خودروهای رانا پلاس با موتور EC5 و دنا پلاس با موتور EF7 توربو شارژ نصب می‌شود.»

محمدرضا یوسفی، عنوان کرد: «در این پروژه ۸۵ درصد قطعات نسبت به گیربکس BE پژو (گیربکس استاندارد پژو 405) تغییر و بهبود یافته و عمق داخلی سازی این محصول در حال حاضر ۹۵ درصد است.»

وی با اشاره به این‌که تمامی مراحل طراحی با همکاری معاونت تحقیقات و توسعه محصول ایران خودرو انجام پذیرفته، یادآور شد: «در فرآیند طراحی این گیربکس شش سرعته، بیش از ۱۳۵ قالب جدید با همکاری ۲۱ سازنده طراحی و ساخته شده است.»

وی هم چنین تاکید کرد: «در طراحی این محصول، از سنکرونایزرهای تریپل و دوبل استفاده شده که این عامل موجب خواهد شد سیستم تعویض دنده نرم تر از گیربکس BE باشد.»

معاون تحقیقات، توسعه و نوآوری شرکت صنعتی نیرومحرکه، اضافه شدن یک دنده، بهبود قابلیت رانندگی و کاهش مصرف سوخت در این خودروها به ویژه درسرعت ۱۲۰ کیلومتر را از مزیت های دیگر این محصول برشمرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه مورد نظر مطابق با زمان بندی درحال انجام فرآیند صحه گذاری است، خاطرنشان کرد: «این محصول دارای واریانت AMT نیز خواهد بود که در مرحله نخست بر روی خودروی رانا پلاس و با موتور EC5 در اواخر امسال به بهره برداری خواهد رسید»

در همین رابطه سال گذشته، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به الزامات قانونی جدید، نیاز بازار و روند تکنولوژی در گیربکس های جدید، طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک و بومی سازی آنها را ضروری دانسته و گفت:‌ «در گام نخست، طراحی و ساخت گیربکس دستی شش دنده با هدف راحتی راننده و کاهش مصرف سوخت در دستور کار قرار گرفت.»

گیربکس دستی

به گفته مقیمی::‌ «تولید این نوع گیربکس با 95 درصد ساخت داخل سال آینده آغاز می شود. همچنین تجهیز محصولات ایران خودرو به گیربکس 6 دنده نسبت به گیربکس‌های پنج دنده فعلی 2 تا 5. 2 درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.»

وی تاکید کرد: «برای بومی‌سازی و ایجاد دانش فنی در زمینه گیربکس‌های اتوماتیک و با توجه به زیرساخت‌های موجود در شرکت نیرومحرکه در ساخت شفت و انواع دنده‌ها، پروژه طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک شش دنده (DCT) ‌با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد. ساخت این نوع گیربکس تا عمق 70 درصد داخلی سازی، هدف‌گذاری شده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۶ مهر ۱۳۹۹

    هرجا این ریشو های یقه چفت رو میبینم میفهمم چرند دیگری میخوام بشنوم....برو نمازتو بخون حاجی دست بردار از این مملکت خرابمون کردی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی