ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شبکه 5G روی پیش‌بینی آب و هوا تاثیر مخرب دارد

شبکه 5G در راه است که سرعت اتصال ما به اینترنت را افزایش می‌دهد، با این حال شاید دقت هواشناسی را کاهش دهد و باعث پیش‌بینی نادرست آب و هوا شود. پژوهش دانشگاه «راتگرز» که هنوز ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

شبکه 5G در راه است که سرعت اتصال ما به اینترنت را افزایش می‌دهد، با این حال شاید دقت هواشناسی را کاهش دهد و باعث پیش‌بینی نادرست آب و هوا شود.

پژوهش دانشگاه «راتگرز» که هنوز مورد تایید قرار نگرفته اما در انجمن جهانی IEEE 5G امسال منتشر شده، نشان می‌دهد که شبکه 5G روی کیفیت پیش‌بینی وضعیت آب و هوا تاثیر می‌گذارد و باعث خطا در این زمینه می‌شود.

نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا همان 5G باعث ایجاد راه‌های جدید و هوشمندانه‌تری برای استفاده از فرکانس‌های بالاتر (امواج میلی‌متری) برای ارتباطات موبایل می‌شود. این فناوری روی اینترنت سیار و همچنین ارتباط از راه دور تاثیرات شگرفی خواهد داشت. این شبکه دو یا سه سال دیگر در بسیاری از کشورها در دسترس قرار می‌گیرد و نه تنها سرعت بالاتری دارد، بلکه می‌توان تعداد بیشتری دستگاه را به یک شبکه متصل کرد.

شبکه 5G

در تحقیق جدید پژوهشگران در دانشگاه راتگرز از مدلسازی کامپیوتری برای بررسی ثاثیر نشت 5G یا تشعشعات ناخواسته از یک فرستنده به یک باند یا کانال مجاور روی پیش‌بینی یک گردباد در سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده آمریکا استفاده کردند.

در این مدلسازی مشخص شد که فرکانس باندهای 5G می‌تواند درون باند مورد استفاده توسط سنسورهای هواشناسی روی ماهواره‌ها که میزان بخار آب در اتمسفر را اندازه‌گیری می‌کنند، نشت کند که همین موضوع روی پیش‌بینی وضعیت آب و هوا تاثیر می‌گذارد. افراد فعال در این حوزه برای پیش‌بینی آب و هوا به اطلاعات ماهواره‌ها نیاز دارند.

طبق این مدلسازی، قدرت نشت شبکه 5G در محدود ۱۵- تا ۲۰- دسی‌بل وات روی دقت پیش‌بینی محل آن تا ۰.۹ میلی‌متر و همچنین دماهای نزدیک به سطح زمین تا ۲.۳۴ درجه فارنهایت تاثیر منفی دارد. با وجود دستیابی به چنین نتایجی، باید میزان این تاثیرگذاری بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد و میزان تاثیر آن روی پیش‌بینی آب و هوا توسط مراجع مختلف اندازه‌گیری شود. شاید این کاهش دقت از دید منابع چندان زیاد نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی