ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات: امکان ساخت صفر تا صد یک گوشی در داخل کشور وجود ندارد

بر اساس گفته‌های وزیر ارتباطات و مدیرعامل ایرانسل، گوشی‌های «ویرا» صاایران به صورت CKD و SKD آماده می‌شوند. به این معنا که قطعات آنها پس از وارد شدن به کشور در ایران مونتاژ می‌شود. وزیر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۶

بر اساس گفته‌های وزیر ارتباطات و مدیرعامل ایرانسل، گوشی‌های «ویرا» صاایران به صورت CKD و SKD آماده می‌شوند. به این معنا که قطعات آنها پس از وارد شدن به کشور در ایران مونتاژ می‌شود. وزیر ارتباطات در همین راستا تاکید کرده است که امکان تولید صفر تا صد یک گوشی موبایل در کشور وجود ندارد.

چندی پیش تصاویری از دو مدل گوشی صاایران با نام‌های تجاری «ویرا» منتشر شد که شکل و ظاهر و مشخصات آن کپی یک گوشی چینی با برند Ulefone بود. این مساله حواشی زیادی را بین کاربران در فضای مجازی در پی داشت. این گوشی‌ها قرار است توسط ایرانسل به صورت باندلینگ و با همکاری پست بانک به صورت قسطی به مشترکین این اپراتور فروخته شود و صبح امروز مدیرعامل ایرانسل نسبت به کپی بودن این گوشی‌ها در مراسم افتتاحیه مرکز تماس مشتریان برای ناشنوایان اذعان داشت که «در حال حاضر این گوشی‌ها به طور SKD یا CKD به ایران می‌آیند»، موضوعی که ظهر امروز توسط وزیر ارتباطات نیز تایید شد.

«محمد جواد آذری جهرمی» در مورد حاشیه‌های ایجاد شده برای گوشی تولید صاایران در جمع خبرنگاران گفته که تولید صفر تا صد گوشی در کشور غیرممکن است. او درباره حواشی ایجاد شده پیرامون کپی بودن این محصولات گفت:‌ «من هم این ماجرا را در شبکه‌های مجازی دیدم. اینکه تولید صفر تا صد گوشی را خودمان در کشور داشته باشیم در حال حاضر ممکن نیست. در ابتدای راه، طبیعی است که با مدل‌های SKD و CKD آغاز کنند و به مراحل بعدی برسند.» او ادامه داد: «اگر این شرکت‌ها با یک شرکت خارجی به تفاهم رسیده باشند که خط تولید را در داخل کشور راه‌اندازی کنند؛ این کار برای فاز اول مثبت است و باید شکل بگیرد.»

صبح امروز «بیژن عباسی آرند» نیز در  مراسم افتتاحیه مرکز تماس مشتریان برای ناشنوایان تایید کرد که این گوشی‌ها به صورت CKD و SKD تهیه شده‌اند و در اختیار ایرانسل قرار گرفته‌اند. او خبر از عرضه این مدل‌ها در بازار در آینده‌ای نزدیک داد و تاکید کرد که قیمت مناسبی برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

دو اصطلاح CKD و SKD در صنایع تولیدی کاربرد دارد و ایران در بسیاری از صنایع نظیر خودروسازی و برخی لوازم خانگی به این طریق کالاها را تولید می‌کند. (CKD (Completely Knocked-Down به روندی از تولید گفته می‌شود که قطعات کاملا جدا از هم و جز به جز وارد کارخانه خواهند شد و مونتاژ می‌شود. این روش در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مرسوم است و در ایران نیز در برخی از صنایع تولیدی کالاهای گوناگون، این روش انجام می‌شود.

(SKD (Semi Knocked-Down نیز روشی مشابه با همان CKD است با این تفاوت که در این روش قطعات هم به صورت مونتاژ شده و هم به صورت منفصل شده وارد کشور می‌شوند و روش تولید آسان‌تر و سریع‌تری دارد. با توجه به اینکه خط تولید موبایل هوشمند صاایران تازه ایجاد شده و شباهت‌ها به نسخه چینی بسیار بالاست، به نظر می‌رسد که فعلا در حال حاضر روش SKD برای تولید این گوشی‌ها در نظر گرفته شده است. البته این صرفا یک فرضیه است و صاایران در این خصوص اظهار نظر رسمی نداشته است.

ناگفته نماند برخی از تولیدکنندگان موبایل اظهار دارند که خرید گوشی و وارد کردن آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا یک گوشی به صورت CKD در کشور تولید شود چرا که در این حالت هزینه حمل و نقل و بسته‌بندی قطعات موبایل بسیار بیشتر از هزینه واردات یکجای دستگاه آماده می‌شود؛ با این حال بر اساس گفته‌های مسئولان به نظر می‌رسد که صاایران تصمیم گرفته پا در این راه بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • MATELF
    MATELF | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

    امکان ساختن صفر درصدشم نیست صدش پیشکش

  • hosseinbu1000
    hosseinbu1000 | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

    100%

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی