ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش تحقیقی ناملیک: پادکست‌های فارسی روزانه تا ۳۰۰ هزار بار شنیده می‌شوند

ناملیک که از سال ۹۴ فعالیتش را در حوزه ارائه و پخش پادکست فارسی آغاز کرد، از سه روش «تحقیق میدانی در تهران»، «ارائه پرسشنامه به مخاطبان» و «بررسی پلتفرم‌های پخش پادکست» به نتایج جالبی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۳

ناملیک که از سال ۹۴ فعالیتش را در حوزه ارائه و پخش پادکست فارسی آغاز کرد، از سه روش «تحقیق میدانی در تهران»، «ارائه پرسشنامه به مخاطبان» و «بررسی پلتفرم‌های پخش پادکست» به نتایج جالبی درباره پادکست‌های فارسی و شنوندگان آن‌ها رسیده و نتایج آن را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش تا تابستان ۹۹ بیش از ۳ هزار پادکست فارسی وجود دارد و روزانه تا ۳۰۰ هزار بار پادکست توسط مردم ایران گوش داده می‌شود که افراد ۲۵ تا ۳۲ سال بیشترین مخاطبین آنها هستند. رقم ۳۰۰ هزار پخش پادکست روزانه توسط مخاطبین، به خوبی نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که پادکست به شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

ناملیک این آمار و ارقام را از تحقیقات میدانی انجام شده در شهر تهران با یک جامعه آماری ۷۰۰ نفره در شهریورماه ۹۹ و همچنین پرسشنامه‌ای از مخاطبین پادکست فارسی با یک جامعه آماری ۴۰۰ نفره و بررسی پلتفرم‌های ارائه دهنده و پخش پادکست به دست آورده است.

در این گزارش آمده که تا تابستان امسال بیش از سه هزار پادکست فارسی تولید می‌شود و ۱۲۰۰ پادکست در دو ماه اخیر حداقل دو قسمت از برنامه خود را منتشر ساخته‌اند. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۷۰۰ پادکست کار خود را به تازگی شروع کردند و این مسئله یک جهش تقریبا دو برابری را در ساخت پادکست در کشور نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

محبوب‌ترین موضوعات در بین شنوندگان پادکست فارسی به ترتیب شامل این موارد است است: آموزش توسعه فردی، جامعه و فرهنگ، تاریخ، هنر، موسیقی، جنایات واقعی، سلامتی و تناسب اندام و بیش از ۱۸ درصد پادکست‌ها متعلق به موارد متفاوت و گوناگون است.

آنطور که از موضوعات فوق برمی‌آید می‌توان گفت شنوندگان پادکست بیشتر از همه چیز به علوم انسانی علاقه دارند و برتری مفاهیم هنری و علوم انسانی در بین محبوب‌ترین پادکست‌ها محرز است. این موضوع در بخش پرتکرارترین موضوعات در بین پادکست‌های پرشنونده فارسی نیز دیده می‌شود؛ لیست این موارد پرتکرار به ترتیب به یه این شرح است: هنر، جامعه و فرهنگ، آموزش و توسعه فردی، تاریخ، علم، کسب‌وکار، موسیقی و سایر موارد.

حضور دو سوژه «علم» و «کسب و کار» در اینجا جالب است و به نظر می‌رسد سازندگان پادکست فارسی در این زمینه‌ها برنامه‌های زیادی تولید می‌کنند ولی هنوز به جایگاه محبوب‌ترین‌ها بین شنوندگان نرسیده‌اند و احتمالا این موضوع در آینده‌ای نزدیک و با ساخت برنامه‌های بیشتر حول این موارد، اتفاق بیفتد.

ناملیک در گزارش خود با طرح پرسش «اولین بار چطور با پادکست آشنا شده‌اید؟» راه‌های آشنایی مردم با این برنامه‌ها را تفکیک کرده است، بر اساس این گزارش معرفی دوستان بیشترین باب آشنایی شنوندگان با پادکست بوده (با ۴۳ درصد) و پس از آن این شبکه‌های اجتماعی بودند که مردم را با این مقوله آشنا ساختند (با ۳۹ درصد).

در همین راستا باید گفت بیش از نیمی از شنوندگان پادکست‌ها، آنها را بعد از شنیدن با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند. با این توضیح می‌توان گفت در حوزه پادکست، این خود مخاطب و یا همان شنونده است که بیشترین ارزش را برای تولیدکنندگان دارد چرا که تبلیغات سینه به سینه بیشتر از همه موارد در این حوزه موثر واقع می‌شوند.

ناملیک در بخش دیگری از گزارش آماری خود با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه «چطور پادکست گوش می‌دهید؟» یک گزارش آماری تهیه کرده که پاسخ آن نشان می‌دهد ۸۰ درصد مردم از موبایل برای شنیدن پادکست استفاده می‌کنند و همچنین ۶۰ درصد آنها ترجیح می‌دهند به جای دانلود، پادکست‌ها را به صورت آنلاین استریم کنند. نکته جالب اینجاست که ۴۸ درصد کاربران پادکست‌ها را در خانه خود گوش می‌دهند و ۲۴ درصد نیز در حین حمل و نقل (رانندگی یا سفر با وسایل نقلیه). همچنین ۱۰ درصد کاربران در حین پیاده‌روی و ورزش به پادکست گوش می‌سپارند و ۱۸ درصد در سایر مواقع.

در بخش بازه سنی مخاطبین پادکست ناملیک به آمار جالب دیگری دست پیدا کرده است. بیشترین مخاطب پادکست‌ها افراد ۲۵ تا ۳۲ سال هستند (با ۳۶ درصد جمعیت) و جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله روی هم رفته تنها ۱۷ درصد این مخاطبین را تشکیل می‌دهند. آمار جمعیتی افراد ۳۲ تا ۴۰ سال نیز بیشتر از جوانان ۱۸ ساله بوده و آنها ۲۸ درصد جمعیت شنوندگان پادکست فارسی هستند. بالای ۴۰ سال نیز ۱۸ درصد این جمعیت هستند.

همچنین مخاطبین پادکست فارسی عمدتا از قشر دارای تحصیلات آکادمیک هستند و ۴۵ درصد آنها مدرک کارشناسی و ۳۶ درصد دارای مدرک فوق لیسانس یا دکترا دارند. بیشتر این افراد نیز جز قشر متوسط جامعه به شمار می‌آیند و درآمدی کمتر از ۵ میلیون تومان در ماه دارند. نکته حائز اهمیت اما اینجاست که ۹۸ درصد این کاربران فارغ از هر سن و مدرک تحصیلی، با پدیده‌هایی چون خرید اینترنتی آگاه هستند.

ناملیک در ادامه گزارش خود به مبحث تبلیغات در پادکست فارسی پرداخته و در این بخش تاکید کرده که ۵۲ درصد شنوندگان پس از شنیدن یک تبلیغ در پادکستی که مشغول گوش دادن آن هستند، به دنبال آن برند تحقیق می‌کنند. همچنین باید بدانیم که در حوزه پادکست فارسی ۷۴ درصد پادکست‌ها با تبلیغات و اسپانسر تهیه می‌شود. فایل PDF این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید که شامل جزئیات بیشتری است.

آیا شما نیز به پادکست‌های فارسی و یا انگلیسی گوش می‌دهید؟ موضوع مورد علاقه‌تان و برنامه محبوبتان در میان آن‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

    یکی به این ناملیک بگه برو برنامه تو درست گن، کلافمون کرد

  • Mustafa Jafari
    Mustafa Jafari | ۹ مهر ۱۳۹۹

    چنل بی بهترینه با فاصله

مطالب پیشنهادی