سنای آمریکا مدیران عامل فیسبوک، گوگل و توییتر را برای ادای شهادت در مورد بند مناقشه برانگیز ۲۰۳ به مجلس احضار کرد. این بند شرکت های یاد شده را در برابر محتوایی که کاربرانشان در وب پست می کنند، مصون نگه می‌دارد.

احضاریه توسط کمیته بازرگانی صادر شده و به بررسی بند ۲۳۰ قانون «رعایت اخلاق در ارتباطات» می‌پردازد که مصنویت بالایی را برای شبکه‌های اجتماعی و برخی پلتفرم‌های نشر محتوا به ارمغان آورده است. بر اساس این بند شبکه‌های اجتماعی از توییتر و فیسبوک گرفته تا وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب که امکان انتشار دیدگاه را برای کاربران فراهم می‌کنند، ناشر محتوا در نظر گرفته نشده و مسئول مطالب منتشر شده توسط کاربران نیستند.

از نظر دونالد ترامپ و نمایندگان جمهوری خواه این قانون به سپری برای شرکت‌های مذکور تبدیل شده تا هر کاری که دوست دارند انجام دهند. پیشتر ترامپ سعی کرده بود این قانون را محدود کند و حالا نمایندگان جمهوری خواه در راستای وارد کردن فشار بیشتر به  این شرکت‌ها دنبال تصویب طرحی تازه هستند.

گوگل

احضار زاکربرگ، دورسی و پیچای برای ادای شهادت درمورد بند ۲۳۰ البته با همراهی برخی نمایندگان دموکرات همراه بوده است. جو بایدن هم ظاهرا از این سپر چندان راضی نیست و وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو تغییراتی را در قانون اعمال کند. کمپین آقای بایدن در هفته جاری نیز فیسبوک را به انتشار اطلاعات گمراه کننده متهم کرده بود.

کنگره در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به موعد انتخابات سختگیری‌ها در مورد غول‌های فناوری را بیشتر کرده است. دو ماه قبل نیز مدیرعامل این سه شرکت به همراه تیم کوک برای ادای توضیحاتی در مورد مخدوش کردن فضای رقابت احضار شده بودند. وزارت دادگستری و کمیسیون ارتباطات فدرال هم در تدارک شکایاتی هستند که فیسبوک و گوگل را به انحصار گرایی متهم می‌کند.