ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون وزیر ارتباطات: گوشی «ویرا» صاایران آماده و کامل از چین وارد شده است

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده که گوشی‌های ویرا که تحت برند صاایران برای عرضه به بازار توسط اپراتورها آماده شده‌اند، به روش CBU تهیه شده و این روند بدان معناست که گوشی‌ها به طور کمال ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۵

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده که گوشی‌های ویرا که تحت برند صاایران برای عرضه به بازار توسط اپراتورها آماده شده‌اند، به روش CBU تهیه شده و این روند بدان معناست که گوشی‌ها به طور کمال و تمام و بسته‌بندی شده از چین خریداری شده و لیبل برند ایرانی روی آن خورده است.

او تاکید کرده که در ادبیات تولید صنعتی روش CBU اولین گامی است که شرکت‌ها برمی‌دارند تا پس از مطالعات روی محصول و بازخورد بازار، به روش‌های دیگر تولید دست پیدا کنند. به گفته او تلفن‌همراهی که مدتی قبل در فضای مجازی رونمایی شد، برای سنجیدن بازار از کشور دیگری خریداری شده بود و قرار است تا ۶ ماه دیگر تولید این گوشی به مرحله CKD (کاملاً قطعه‌قطعه شده) در کشور برسد.

چندی پیش با انتشار عکس‌ها و مشخصات گوشی ویرا صاایران، مشخص شد که این گوشی یک کپی کامل از برند چینی یولفون است و کمی بعد مدیرعامل ایرانسل و وزیر ارتباطات اذعان داشتند که این گوشی‌ها احتمالا به روش SKD و CKD (واردات قطعات منفصل و متصل شده و مونتاژ نهایی در کارخانه داخل کشور) ساخته شده‌اند. به نظر می‌رسد اما روش تولید این گوشی‌ها به مرحله‌ای پیش از این دو مورد متعلق دارد و صاایران از روش CBU برای این گوشی‌ها استفاده کرده است.

CBU خلاصه‌شده‌ عبارت Completely Built Unit به‌معنای «واحد کاملا ساخته ‌شده» است و در صنعت خودروی کشورمان نیز رایج است، خودروسازان تا زمانی‌که تاسیسات مورد نیاز برای ساخت فراهم نشود ترجیح می‌دهند از این روش برای واردات خودرو استفاده کنند و به نظر می‌رسد در صنعت تولید موبایل نیز چنین موضوعی رخ داده است.

«ستار هاشمی» در گفتگوی خود با ایرنا تایید کرد که گوشی‌های ویرا یک محموله چند هزار تایی تلفن همراه بود تا بر اساس آن تقاضای بازار سنجیده و برنامه‌ریزی برای تولید انجام شود. او تاکید کرده تولید به معنی این نیست که صفر تا صد مراحل تولید را خود کشور انجام دهد و این مساله را گامی مهم برای رسیدن به تولید ملی به روش‌های دیگر یعنی SKD و CKD دانسته است:

«زمانی که گوشی تلفن همراه در قالب CBU تهیه می‌شود، ممکن است شباهت‌هایی با محصولات دیگر داشته باشد. این‌که تلفن همراه «ری برند» است را نمی‌دانم باید کارشناسان در این خصوص نظر بدهند. برندهای زیادی هستند که طراحی مدنظر خودشان را به کارخانه‌ای می‌دهند تا آن را تولید کند؛ مانند آنر. طبق برنامه‌ای که صاایران به ما داده است، در یک افق شش ماهه باید CKD تولید کنند ما حمایت‌های خود را ادامه دهیم؛ دغدغه اصلی ما این است.»

به گفته هاشمی تولیدکنندگان کارشان را با CBU آغاز می‌کنند، بعد به سمت SKD می‌روند و در مرحله آخر به CKD می‌رسند. هاشمی اذعان داشته که تعرفه قطعاتی که امکان واردات آن وجود داشت، ۱۵ درصد و تعرفه واردات گوشی به‌صورت CBU (گوشی کامل) ۵ درصد بود که عملا به ضرر تولید کننده داخلی بوده است. وزارت ارتباطات نیز در ماه‌های اخیر تعرفه واردات قطعات موبایل را به ۵درصد کاهش داده شد تا مزیت اقتصادی برای تولید کننده ایجاد شود.  او تاکید داشته وزارت ارتباطات اقدامات دیگری نیز در راستای تسهیل شدن تولید گوشی انجام داده که شیوع ویروس کرونا در روند آن تعویق ایجاد کرده است: «شیوع کرونا باعث شد تولید گوشی تلفن همراه با سرعت مورد انتظار ما پیش نرود. به دلیل بسته شدن مرزها امکان تأمین قطعات اولیه به تعویق افتاد »

هاشمی خبر داده که ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی وزارت ارتباطات برای تولید گوشی داخلی تخصیص داده شده که این رقم منجر به تولید حدود ۷۰ هزار گوشی شده است. با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان حساب کرد که یعنی هر گوشی ده میلیون تومان هزینه برای رسیدن به مشتری در برداشته که به نظر رقم زیادی می‌رسد و هاشمی در این باره توضیح بیشتری نداده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Sina Elahi
    Sina Elahi | ۱۳ مهر ۱۳۹۹

    الان فهمیدیم چرا دیگه ارز ۴۲۰۰ برای واردات گوشی اختصاص نمی گیره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی