ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه هوش مصنوعی که از روی تصاویر پرتو ایکس ریه نارسایی قلبی را پیش‌بینی می‌کند

یکی از راه‌هایی که پزشکان می‌توانند نارسایی قلبی را پیش‌بینی کنند، وجود مایع اضافه درون ریه‌ها است. حالا محققان دانشگاه MIT هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که در این زمینه به متخصصان کمک می‌کند. این پژوهش ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵

یکی از راه‌هایی که پزشکان می‌توانند نارسایی قلبی را پیش‌بینی کنند، وجود مایع اضافه درون ریه‌ها است. حالا محققان دانشگاه MIT هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که در این زمینه به متخصصان کمک می‌کند.

این پژوهش توسط بخش «آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی» (CSAIL) این دانشگاه صورت گرفته که یکی دیگر از پیشرفت‌ها در حوزه پزشکی محسوب می‌شود. به لطف پیشرفت فناوری، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند با مشاهده تصاویر پزشکی تغییرات در شرایط افراد را تشخیص دهد، موضوعی که شاید برای پزشکان غیرممکن باشد.

برای مثال هوش مصنوعی می‌تواند با مشاهده تصاویر سی‌تی اسکن، سرطان را تشخیص دهد یا اینکه چندین سال پیش از وقوع آلزایمر، آن را پیش‌بینی کند. حالا در جدیدترین تلاش، پژوهشگران برای پیش‌بینی نارسایی قلبی به کمک پزشکان می‌آیند.

پزشکان از تصاویر پرتو ایکس برای ارزیابی میزان مایع موجود در ریه بیماران در معرض خطر نارسایی قلبی استفاده می‌کنند. در موارد شدید پزشکان با «ادم ریه» مواجه می‌شوند و سپس باید برای بیماران درمانی را درنظر بگیرند. این روش یک مشکل دارد که آن نیاز به دقت بالا است و شاید پزشکان با تشخیص اشتباه، برنامه‌های درمانی نامناسب تجویز کنند.

هوش مصنوعی

تیم دانشگاه MIT برای آموزش هوش مصنوعی خود، از بیش از ۳۰۰ هزار تصویر پرتو ایکس استفاده کرده و گزارش‌های مربوط به آن‌ها توسط رادیولوژیست‌ها نوشته شده‌اند. این آموزش شامل توسعه قوانین زبانی خاصی برای اطمینان از تحلیل مداوم داده‌ها در میان شمار بالایی از نمونه‌ها می‌شود.

این تیم برای آزمایش الگوریتم یادگیری ماشینی خود تصاویر پرتو ایکس را تحلیل کرده و آن‌ها را بر اساس میزان شدت ادم دسته‌بندی کرده که شامل ۰ به معنای سالم و ۳ به معنای بسیار بد می‌شود. این الگوریتم توانست در بیش از نیمی از مواقع به درستی سطح ادم را تشخیص دهد که البته در ۹۰ درصد مواقع به درستی پرونده‌های سطح ۳ را تشخیص داد.

محققان MIT امیدوارند که این ابزار به پزشکان در مدیریت مشکلات قلبی کمک کند، البته جمع شدن آب در ریه می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات دیگری مانند نارسایی کلیه نیز باشد. با توجه به این موضوع می‌توان الگوریتم را برای بیماری‌های دیگر نیز آموزش داد. در حال حاضر پژوهشگران به دنبال ادغام این ابزار در اورژانس یکی از بیمارستان‌های «بوستون» هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی