ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

نتایج یک پژوهش جدید: مهارت‌های محاسباتی زنان دست کمی از مردان ندارد

وقتی صحبت از مهارت‌های فنی و فعالیت‌های مربوط به حوزه فناوری به میان می‌آید، برخی تصور می‌کنند که مردان عملکرد قوی‌تری نسبت به زنان از خود نشان می‌دهند. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زنان ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

وقتی صحبت از مهارت‌های فنی و فعالیت‌های مربوط به حوزه فناوری به میان می‌آید، برخی تصور می‌کنند که مردان عملکرد قوی‌تری نسبت به زنان از خود نشان می‌دهند. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زنان از نظر مهارت و تخصص در حوزه دیجیتال، دست کمی از مردان ندارند ولی به دلیل ضعف اعتماد به نفس، مهارت‌های فنی خود را باور ندارند.

در یک مطالعه آماری، تعدادی زن و مرد با توانمندی کم، متوسط و بالا در کار کردن با لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند مورد بررسی قرار گرفتند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا در حالت نشسته، ایستاده و در حال حرکت با دستگاه‌های مختلف، کارهایی را که از آنها خواسته می‌شود، انجام دهند. سرعت عمل و دقت در انجام کارهای شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت تا میزان مهارت و سرعت عمل هر کدام مشخص شود.

نتایج بررسی جالب توجه بود. عملکرد مردان و زنان از نظر مهارت و سرعت عمل برابر بود. مردان تنها در یک آزمون توانستند عملکرد کمی بهتر از زنان از خود نشان دهند.

76.3 درصد مردان در مقابل 64 درصد زنان، در تست کار کردن با تبلت در حالت نشسته توانسته بودند تست را با موفقیت به پایان برسانند. در بقیه تست‌ها نتایج تست سرعت عمل و پاسخ دهی به درخواست‌های مربوطه در کار کردن با دستگاه‌های مختلف در بین زنان و مردان نتایج یکسانی را نشان می‌داد.

این نتایج آماری با آنچه در واقعیت دیده می‌شود، تفاوت‌های فاحشی دارد. در عمل، زنان به دلیل ضعف اعتماد به نفس باور ندارند که در حوزه فناوری چیزی کمتر از مردان ندارند. نتایج آزمون نشان می‌دهد که در تمامی تست‌ها زنان شرکت کننده از ضعف اعتماد به نفس چشمگیری برخوردار بودند. با وجودی که از نظر عملکرد و نتیجه نهایی، زنان و مردان وضعیت مشابه و یکسانی داشتند ولی زنان این تست‌ها را در شرایطی که اعتماد به نفس کافی نداشتند، انجام می‌دادند.

با توجه به کمبود نیروی انسانی و متخصص در حوزه‌های فناوری در سراسر دنیا، چنین بررسی‌هایی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر زنان باور نداشته باشند که عملکردی نه تنها کمتر، بلکه برابر با مردان دارند، 50 درصد نیروی کار متخصص در چنین حوزه‌هایی می‌‌تواند چرخ اقتصاد حوزه فناوری را با جهشی بزرگ مواجه کند.

ضعف اعتماد به نفس در زنان تنها به حوزه فناوری ختم نمی‌شود. نتایج مطالعه آماری دیگری روی دانشجویان یک دانشگاه نیز نشان داد که هر دو گروه از نظر حل مسائل پیچیده ریاضی عملکرد مساوی و برابر داشتند ولی این بار نیز دانشجویان دختر، باور داشتند که عملکرد خوبی از خود نشان نداده‌‌اند و در آن آزمایش نیز ضعف اعتماد به نفس آنها به خوبی به چشم می‌خورد.

با وجودی که در سال‌های اخیر شکاف جنسیتی بسیار کمتر شده، ولی هنوز حتی زنان متخصص در سراسر دنیا از ضعف اعتماد به نفس رنج می‌برند. موضوعی که می‌تواند آنها را در بسیاری از کارها عقب بیندازد.

تحقیقات نشان می‌دهد که در حوزه مهارت‌های فنی این ضعف اعتماد به نفس بیشتر از حوزه مهارت‌های غیر فنی خود را نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    ببخشید پور شاهید، امان از این اصلاح خودکار

    • تینا پورشاهید
      تینا پورشاهید | ۲۱ مهر ۱۳۹۹

      سپاس

  • molavy
    molavy | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    ماشاالله سرکار خانم پور رشید، صحت این تحقیق در مورد شما حتما درسته، شاید خیلی بالا تر هم باشه. ممنون از مقاله های خوبی که میزارید، لطفا اخبار فناوری و استارت آپ های داخلی رو هم خبر بیشتر بزارید در موردشون

    • تینا پورشاهید
      تینا پورشاهید | ۲۱ مهر ۱۳۹۹

      سلام . تشکر از لطف تون... خوشحالم مطالب رو دنبال می‌کنید....

مطالب پیشنهادی