ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

غول‌های فناوری آمریکایی
تکنولوژی

نمایندگان دموکرات آمریکا خواستار تجزیه گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل شدند

قانونگذاران مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در گزارشی ۴۴۹ صفحه‌ای اعلام کرده‌اند که فیسبوک، آمازون، گوگل و اپل از قدرت انحصار خود سوءاستفاده می‌کنند و کنگره باید اجبار آن‌ها به تجزیه را مدنظر قرار دهد. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

قانونگذاران مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در گزارشی ۴۴۹ صفحه‌ای اعلام کرده‌اند که فیسبوک، آمازون، گوگل و اپل از قدرت انحصار خود سوءاستفاده می‌کنند و کنگره باید اجبار آن‌ها به تجزیه را مدنظر قرار دهد.

پس از تحقیقات ۱۶ ماهه از این کمپانی‌ها و همچنین شهادت مدیران عامل آن‌ها در برابر کنگره، دموکرات‌ها در کمیته فرعی دادگستری مجلس گزارشی ۴۴۹ صفحه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن به موارد زیر برمی‌خوریم:

«در طی بررسی‌ها، کارکنان کمیته فرعی به شواهدی مبنی بر انحصارطلبی و قدرت انحصار دست پیدا کردند. حکمرانی اپل، آمازون، فیسبوک و گوگل در بازار حق انتخاب مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد، نوآوری و کارآفرینی در اقتصاد آمریکا را نابود می‌کند، آزادی مطبوعات را تضعیف کرده و حریم خصوصی آمریکایی‌ها را زیرسوال می‌برد.»

در این گزارش به این موضوع اشاره شده که اپل از انحصار خود در توزیع اپ‌ها در سیستم‌ عامل iOS لذت می‌برد:

«اپل از کنترل خود روی iOS و اپ استور برای ساخت و اجرای موانع در زمینه رقابت و تبعیض در هنگام ارائه خدمات استفاده می‌کند. این کمپانی همچنین از قدرت خود در برخورد با توسعه‌دهندگان سوءاستفاده کرده و هزینه بالایی را از آن‌ها طلب می‌کند.»

کنترل اپل روی اپ استور در ماه‌های اخیر تبدیل به یک موضوع داغ شده و اپیک گیمز نیز به همین علت از این غول دنیای فناوری شکایت کرده است. این سازنده بازی چندین ماه پیش سیستم پرداخت مستقیم خود را درون فورتنایت قرار داد که نتیجه آن، حذف این بازی از اپ استور بود.

در گزارش اخیر، نمایندگان درباره تقویت قوانین ضدانحصار و الزام کمپانی‌های بزرگ به سازگاری پلتفرم‌های خود با سرویس‌های رقبا پیشنهاداتی ارائه کرده‌اند:

«کل شواهد ارائه شده در این تحقیقات نشان می‌دهد که به اقدامات قانونی و اصلاحات نیاز است. این شرکت‌ها قدرت بسیار زیادی دارند که باید مهار شود و تحت نظارت مناسب قرار بگیرد.»

آمازون نسبت به این گزارش از خود واکنش نشان داده و اعلام کرده که توصیه‌های موجود در آن فروشندگان را به فروشگاه‌های جداگانه و کمتر دیده شده تقسیم می‌کند که نتیجه آن، مقایسه دشوارتر قیمت محصولات و کاهش رقابت خواهد بود که حق انتخاب را کاهش داده و قیمت اجناس را بالا می‌برد.

گوگل نیز با بسیاری از یافته‌های این گزارش موافق نیست. این غول جستجوی اینترنتی اعلام کرده که در صنعتی که رقابت در آن بسیار بالا است، به صورت منصفانه رقابت می‌کند. سخنگوی گوگل اعلام کرده که با گزارش اخیر موافق نیست چرا که شامل ادعاهای منسوخ و نادرستی از سوی رقبای تجاری در مورد جستجو و سرویس‌های دیگر می‌شود.

سخنگوی این کمپانی در ادامه ادعا کرده که آمریکایی‌ها خواستار تجزیه محصولات گوگل یا آسیب رسیدن به سرویس‌های رایگانی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنند، نیستند و هدف از قوانین ضدانحصار، حفاظت از مشتریان و نه کمک به رقبای تجاری است. با وجود چنین اظهارنظری، گوگل با تمام توصیه‌های گزارش مجلس مخالف نیست و به تمرکز روی قوانین شفاف برای کمک به مشتریان اشاره کرده است.

اپل نیز نسبت به این گزارش از خود واکنش نشان داده و با نتایج آن اعلام مخالفت کرده است. این کمپانی اعلام کرده که در هیچ کدام از بخش‌هایی که در آن فعالیت دارد، در بازار حکمرانی نمی‌کند و از ۱۲ سال پیش اپ استور به گونه‌ای توسعه پیدا کرده که مکانی امن و قابل اطمینان برای دانلود اپ‌ها و حمایت از توسعه‌دهندگان باشد.

این کمپانی همچنین به فعال کردن بازارها، سرویس‌ها و محصولات جدیدی اشاره کرده که چندین سال پیش امکان‌پذیر نبوده و توسعه‌دهندگان در مرحله اول از چنین موضوعی بهره‌مند می‌شوند.

فیسبوک که به تصاحب شرکت‌های رقیب برای حفظ سلطه خود در بازار متهم شده، اعلام کرده که به موفقیت آن‌ها کمک کرده است. سخنگوی فیسبوک به این موضوع اشاره کرده که خرید شرکت‌های دیگر بخشی از هر صنعت محسوب می‌شود و یکی از راه‌ها برای خلق فناوری‌های جدید برای ارائه به کاربران است. به گفته این کمپانی، رگولاتورها در زمان هر یک از معاملات فیسبوک تمام آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند و مشکلی در آن‌ها وجود نداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    خوشبختانه این خریت دموکراتها به نفع جمهوری خواه ها تمام میشه. چون این کمپانی ها نفوذ زیادی روی افکار عمومی دارند و برای حفظ قدرت خودشون هم که شده به نفع جمهوری خواه ها تبلیغ و اثر گذاری خواهند کرد.

  • jim kabir
    jim kabir | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    دموکرات های انگل

  • sinagoogle
    sinagoogle | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    نمیگم این شرکت ها مدافع حقوق بشر هستن اما این نماینده ها به جای ریشه یابی مشکل دنبال پاک کردن صورت مسئله هستن. به جای این خالت های کمونیستی و تمامیت خواهانه، قوانین جدید بذارن و رگولاتوری ها رو بیشتر کنن. واقعا آمریکای جنگ سرد و دهه 90 کجا و آمریکای امروزی کجا.

  • آریا
    آریا | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    دموکرات ها غلط کردند. مایه ننگ اند

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    خوب قانون جدید بزارین چرا تجزیه بشه؟

مطالب پیشنهادی