ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

هیوندای از اولین کامیون هیدروژنی تولید انبوه جهان پرده‌برداری کرد

در کشور ما شرکت هیوندای موتور بیشتر با اتومبیل‌های سواری و شاسی‌بلند شناخته می‌شود. اما خودروساز کره‌ای علاوه‌بر محصولات سبک، به تولید خودروهای سنگین تجاری نیز مشغول بوده و در این بخش از بازار نیز ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵

در کشور ما شرکت هیوندای موتور بیشتر با اتومبیل‌های سواری و شاسی‌بلند شناخته می‌شود. اما خودروساز کره‌ای علاوه‌بر محصولات سبک، به تولید خودروهای سنگین تجاری نیز مشغول بوده و در این بخش از بازار نیز فعالیت می‌کند.

جدیدترین محصول سنگین این شرکت، نسخه هیدروژنی کامیون Xcient است که اخیرا در اروپا پرده‌برداری شده است. به گفته هیوندای موتور Xcient اولین کامیون سنگین هیدروژنی تولید انبوه جهان محسوب می‌شود و حضور خودروهای پیل سوختی این شرکت را در بازارهای بین‌المللی گسترش خواهد داد.

هیوندای موتور همزمان با معرفی نسخه هیدروژنی Xcient، هفت دستگاه از آن را به مشتریان سوئدی خود تحویل داده است. با این کار در واقع بخش کامیون‌سازی هیوندای رسما به بازار اروپا ورود پیدا می‌کند؛ آمریکای شمالی و چین هم پس از اروپا میزبان خودروهای سنگین هیدورژنی این شرکت خواهند بود.

هفت مدل تحویل داده شده به مشتریان سوئدی بخشی از سفارشات دریافتی از این کشور هستند، چرا که تا پایان سال قرار است 50 دستگاه کامیون هیدروژنی Xcient در خیابان‌ها و جاده‌های سوئد تردد کنند. در مجموع هیوندای موتور قصد دارد 1600 دستگاه کامیون هیدروژنی را تا سال 2025 در اروپا به فروش برساند.

این چئول لی (In Cheol Lee) مدیر دپارتمان خودروهای تجاری هیوندای موتور تحویل Xcient هیدروژنی را سرآغاز فصلی جدید نه تنها برای این شرکت، بلکه برای جوامع جهانی خواهان خودروهای پیل سوختی توصیف کرده است.

هیوندای موتور می‌گوید تا سال آینده این شرکت خواهد توانست سالانه 2,000 دستگاه از کامیون هیدروژنی Xcient را تولید نموده و زمینه را برای گسترش فعالیت در اروپا و ورود با بازار ایالات متحده و چین فراهم کند. این افزایش ظرفیت احتمالا نیازمند سرمایه‌گذاری 1.3 میلیارد دلاری خواهد بود. بد نیست بدانید پیش از این کره‌ای‌ها 6.4 میلیارد دلار برای راه‌اندازی اکوسیستم هیدروژنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کامیون هیدروژنی Xcient طولی برابر با 9,475 میلی متر داشته و پیشرانه آن 190 کیلووات (معادل 255 اسب بخار) قدرت تولید می‌کند. برای تامین سوخت هفت باک تعبیه شده که در مجموع ظرفیتی برابر با 32.09 کیلوگرم دارند. هیوندای وعده داده این باک‌ها در زمانی بین 8 الی 20 دقیقه پر شده و تا 400 کیلومتر مسافت از سوختگیری مجدد بی‌نیاز هستند.

در سوئد بیش از صد ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن وجود دارد که به اعتقاد هیوندای هم برای خودروهای تجاری و هم برای خودروهای سواری موجود کفایت می‌کند

ناگفته نماند بخش خودروهای تجاری هیوندای نسخه کلاس 8 از کانسپت HDC-6 Neptune و نسخه 6×4 از آن را راهی بازار آمریکا خواهد کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تا سال 2030 این شرکت باید 12,000 کامیون هیدروژنی را در ایالات متحده به فروش برساند.

در چین هم هیوندای موتور سه خودروی سنگین هیدروژنی عرضه خواهد کرد. این مدل‌ها عبارتند از یک کامیون متوسط و یک کامیون سنگین که تا سال 2022 معرفی خواهند شد؛ یک کامیون سنگین اختصاصی نیز برای بازار چین توسعه می‌یابد. شایان ذکر است هیوندای موتور فروش 27,000 دستگاه خودروی هیدروژنی تا سال 2030 را در چین هدفگذاری کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی