ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسنپ فود چیلیوری
تکنولوژی

ادامه پرونده اسنپ فود و چیلیوری؛ دیوان عدالت به عدم انحصارطلبی‌ اسنپ فود رای داد

روابط عمومی اسنپ فود با ارسال خبری برای رسانه‌ها اعلام کرد که دیوان عدالت اداری رای شورای رقابت، مبنی بر انحصارطلبی اسنپ‌فود را رد کرد. دیوان عدالت اداری رای شورای رقابت را در موضوع انحصارطلبی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۳

روابط عمومی اسنپ فود با ارسال خبری برای رسانه‌ها اعلام کرد که دیوان عدالت اداری رای شورای رقابت، مبنی بر انحصارطلبی اسنپ‌فود را رد کرد. دیوان عدالت اداری رای شورای رقابت را در موضوع انحصارطلبی اسنپ‌فود بازنگری کرد و تصمیم بر ابطال آن گرفت. این دیوان تصمیم شورای رقابت را به دلیل عدم وجود مدارک و مستندات لازم برای اثبات اتهام‌ مذکور وارد ندانست. سال گذشته با کشیده شدن پرونده چیلیوری و اسنپ فود به شورای ملی رقابت، این شورا در بسیاری از موارد حق را به چیلیوری داده بود و اسنپ فود هم ۱۰۰ میلیون تومان جریمه شده بود. با این حال اکنون به گفته اسنپ فود، دیوان عدالت اداری رای شورای ملی رقابت را باطل کرده است.

مهرماه سال گذشته، شرکت چیلیوری شکایت خود را علیه شرکت اسنپ‌فود به اتهام «ایجاد انحصار در بازار سفارش آنلاین غذا» در شورای رقابت مطرح کرد. در رای اولیه شورای رقابت، بخشی از ادعاهای چیلیوری توسط شورای رقابت تایید و در نهایت رای به نفع آن صادر شد. اسنپ‌فود نیز پس از استماع حکم اولیه شورای رقابت ملزم به اجرای حکم صادره شد.

حال پس از گذشت یک سال، دیوان عدالت اداری، رای شورای رقابت را وارد ندانسته و بنا به تشخیص دیوان، اسنپ‌فود هیچ گونه انحصاری بر بازار نداشته و شرایط رقابت سالم بوده است. این در حالی است که در پایان اسفند ۹۸، چیلیوری تصمیم گرفت به فعالیت خود پایان دهد. در اطلاعیه‌ای که سال گذشته چیلیوری در مورد پایان فعالیت خود منتشر کرد، یکی از دلایل این تصمیم علاوه بر شیوع کرونا ادامه انحصارطلبی اسنپ‌فود ذکر شده بود: «در دوسال گذشته چیلیوری بخش بزرگی از انرژی هزینه خود را به جای تمرکز روی کسب‌‌وکار صرف خنثی‌سازی اقدامات انحصارگرایانه رقیب کرد که با رقابت ناسالم خود جلوی همکاری رستورانها با چیلیوری را می‌گرفت. این انحصار‌طلبی با شکایت چیلیوری در شورای رقابت محکوم شد؛ اما متاسفانه به دلیل نبود رگولاتور و شرایط رقابتی سالم، این روش انحصارگرایانه حتی در این شرایط بحرانی هفته‌های اخیر نیز ادامه داشته است.»

رای شورای رقابت در خصوص شکایت چیلیوری از اسنپ فود در مهر ماه ۹۸ اعلام و شرکت اسنپ فود، به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون تومانی محکوم شد. در آن زمان شورای ملی رقابت دستور به توقف رویه ضد رقابتی و اطلاع‌رسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر بازار داد و اسنپ فود نسبت به این رای واکنش رسمی نشان داد. چیلوری معتقد بود که در جریان پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا یک رقابت ناسالم وجود داشته و بر همین اساس شکایت خود را مطرح کرده بود. چیلیوری در اردیبهشت ۹۸ در شورای ملی رقابت شکایت می‌کند، جلسه شورا ۱۳ مهر برگزار شد و نهایتاً، روز گذشته ۲۲ مهر ماه، رای نهایی در چند مورد به نفع چیلیوری صادر شده بود.

البته در آن زمان هم مواردی توسط شورای رقابت مردود اعلام شدند؛ مواردی چون محدود کردن دسترسی اشخاص خارج از قرارداد، توافق یا تفاهم بازار، تحمیل شرایط قراردادی غیرمنصفانه، ارائه هدیه و جایزه که لطمه جدی به دیگر بازیگران بشود. ولی مواردی که شورای رقابت پذیرفته بود و حالا توسط دیوان عدالت اداری رد شده است شامل جزییات زیر بود:

  • وادار کردن اشخاص دیگر به استنکاف از معامله و یا محدود کردن معاملات آنها با رقیب
  • معامله با طرف مقابل با این شرط که طرف مذکور از انجام معامله با رقیب امتناع ورزد
  • ایجاد مانع به‌منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید یا حذف بنگاه ها یا شرکت های رقیب در یک فعالیت خاص

بخشی از رای این دیوان که از طرف اسنپ فود برای رسانه‌ها ارسال شده دلالت بر این دارد که رای صادر شده از شورای رقابت واجد ایرادات شکلی و ماهوی است:

«...طرف شکایت صرفا با توسل به اظهارات کلی و بدون ارائه مدارک و اسناد مثبت وقوع تخلف از سوی خواهان، مبادرت به صدور حکم نموده و هیچگونه مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد، لذا رای صادره واجد ایرادات شکلی و ماهوی موثر است.»

 پیش‌تر مدیران اسنپ‌فود در اظهارنظرهای رسمی خود بیان کردند که از داشتن رقیب استقبال می‌کنند و حضور رقبا را از جمله دلایل رشد کسب‌وکارشان دانستند. آنها معتقدند در برخی از تعاریف، رقابت معادل انحصار گرفته می‌شود، این رویکرد در نهایت به نفع مشتری نیست، چرا که اگر رقابت برای گرفتن سهم بازار بیشتر در بین نباشد، اصل رضایت مشتری و کیفیت برای صاحبان کسب‌وکارها به عنوان اولویت در نظر گرفته نمی‌شود.

در همان زمان مدیرعامل اسنپفود در گفتگو با دیجیاتو گفته بود: «در مطالبی که اخیرا منتشر شده، تلاش شده تا تصویر شرکتی از اسنپ فود ارائه شود که با سرمایه‌های زیاد و انحصارطلبی، سعی دارد رقبا را بیرون براند. تصویری که منصفانه نیست و فرسنگ‌ها با آنچه که هستیم، فاصله دارد. ما در سبک زندگی مردم، تغییری مثبت ایجاد کردیم. تلاش کردیم تا یکی از جنبه‌های روزمره زندگی آنها آسان‌تر شود. این موفقیت را نباید به پای انحصارطلبی و سرمایه هنگفت گذاشت؛ بلکه این موفقیت با تلاش شبانه روزی تیمی همدل و هم‌قدم به دست آمده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ahmadeley
    ahmadeley | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

    چرا در قبل از زمانی که سرمایه های هنگفت به جیبتون سرازیر بشه تلاش های شبانه روزی تون ثمره ای نداشت ؟الان تک و تنها میتونین هر درصد کمیسیونی خواستین از رستورانها بگیرین و اگر هم مخالفت شد براحتی یک طرفه قرارداد رو فسخ کنید

مطالب پیشنهادی