ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سه راهکار کاربردی برای آنکه مغزتان ده سال جوانتر شود

اگر از شما بپرسند چند سال دارید، به راحتی پاسخ می‌دهید ولی آیا می‌‌دانید مغزتان چند ساله است؟ دانشمندان می‌توانند با بررسی تغییرات فیزیکی مغز مرتبط با افزایش سن جسمی، عددی را به عنوان سن ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

اگر از شما بپرسند چند سال دارید، به راحتی پاسخ می‌دهید ولی آیا می‌‌دانید مغزتان چند ساله است؟ دانشمندان می‌توانند با بررسی تغییرات فیزیکی مغز مرتبط با افزایش سن جسمی، عددی را به عنوان سن مغزی تعیین کنند که میزان عملکرد مغز را نشان می‌دهد.

بر این اساس، ممکن است فردی از نظر سن تقویمی 65 ساله و از نظر سن مغزی 40 سال داشته باشد و برعکس. دانشمندان متوجه شدند که نه تنها می‌توان سن مغز را تعیین کرد، بلکه امکان جوانسازی و به عقب برگرداندن سن مغز نیز وجود دارد.

مثلا فرد 40 ساله‌ای که درگیر بیماری‌های جسمی و ذهنی است و سن مغزی‌اش 65 سال تعیین شده، می‌تواند با راهکارهایی به جوان‌تر شدن مغز خود کمک کند تا سن تقویمی و سن مغزی اعداد نزدیک‌تری را نسبت به یکدیگر داشته باشند.

«برایان پن»، دکترای علوم اعصاب در کالج «ترینیتی دوبلین» در حدود هفت سال قبل، به مدت 15 سال به هروئین اعتیاد داشت. مغز وی به همین دلیل بسیار پیر شده بود اما پس از ترک اعتیاد، توانست سن مغزی خود را تغییر داده و به جوانتر شدن مغزش کمک کند. وی به واسطه تحصیلات آکادمیکی که داشت توانست این تغییر سن مغزی را از طریق اسکن مغزی نیز ثابت کند. برایان پنی برای تغییر سن مغز خود سه راهکار کاربردی و مهم را در پیش گرفت:

1- مدیتیشن کنید

برایان پنی از اضطراب شدید رنج می‌برد. برای آنکه بتواند حالت‌های روحی مانند تنش، اضطراب و ترس را کنترل کند و دچار افکار منفی نشود، مدیتیشن می‌کرد.

مدیتشین می‌تواند تغییراتی در ساختار مغز و سن آن به وجود بیاورد. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین منظم ذهن آگاهی، توانایی بخش «آمیگدال» مغز را برای تاثیرگذاری بر احساسات فرد، تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طریق مدیتیشن، اندازه آمیگدال تغییر می‌کند و همچنین، ارتباط بین آمیگدال و قسمت‌های کورتکس مغز که مرتبط با ترس هستند نیز ضعیف می‌شود.

برایان پنی معتقد است که از طریق مدیتیشن می‌توان به معنای واقعی کلمه، ترس را در مغز از بین برد. وی با تمرینات مدیتیشن احساس آرامش بیشتری می‌کند و به راحتی مضطرب نمی‌شود. تمرین منظم مدیتیشن راهی مطمئن برای داشتن ذهنی آرامتر است که به جوان تر شدن مغز نیز کمک می‌کند.

2- به اندازه کافی بخوابید

افرادی که شب‌ها خواب کافی و راحتی ندارند، در طی روز بعد عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارند. خواب منظم و کافی می‌‌تواند به بهبود عملکرد ما کمک کند. خواب شبیه اسلحه‌‌ای است که می‌تواند سموم جمع شده در مغز را از بین ببرد. وقتی به اندزاه کافی می‌خوابیم، مغزمان دیرتر پیر می‌شود.

برایان پنی معتقد است که باید برنامه منظمی برای خواب داشته باشیم. علاوه بر ساعات منظم خواب و بیداری، باید به کیفیت خواب نیز توجه داشته باشیم. افرادی که خواب راحتی ندارند، باید از راهکارهای غلبه بر بیخوابی کمک بگیرند تا این مشکل را حل کنند.

3- خودتان را به چالش بکشید

بی‌شک فشار آوردن بیش از حد به ذهن تا حدی که دچار از نظر ذهنی به نقطه بدی برسید، کار درستی نیست. ولی می‌توان در چالش‌هایی شرکت کرد که ذهن را دچار سقوط نکند و حتی باعث فعال تر شدن مراکز یادگیری ذهن شود.

وقتی چالش‌ها به شکل درستی تعیین شوند، همانند سوخت ذهنی عمل کرده و به رشد ذهنی فرد کمک می‌کنند. افرادی که به حل مسایل زندگی خود با نگاهی عقلانی می‌پردازند، به رشد بیشتر ذهن خود کمک می‌کنند. معمولا افراد باهوش و با پشتکار در برخورد با مسایل همین مسیر را طی می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی