ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیق جدید بی‌تفاوتی را یکی از نشانه‌های اولیه زوال عقل می‌داند

مطالعات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو و مؤسسه ملی کهنسالی (NIA) نشان می‌دهد که بی‌تفاوتی احتمالاً یکی از نشانه‌های اولیه زوال عقل است. «Meredith Bock»، یکی از نویسندگان تحقیق می‌گوید: «بی تفاوتی می‌تواند برای ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

مطالعات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو و مؤسسه ملی کهنسالی (NIA) نشان می‌دهد که بی‌تفاوتی احتمالاً یکی از نشانه‌های اولیه زوال عقل است.

«Meredith Bock»، یکی از نویسندگان تحقیق می‌گوید: «بی تفاوتی می‌تواند برای اعضای خانواده بسیار ناراحت کننده باشد. در این حالت فرد دیگر نمی‌خواهد کنار اعضای خانواده یا دوستان باشد و دیگر از زندگی لذت نمی‌برد. تحقیقات بیشتری در این رابطه نیاز است، اما احتمال دارد این نشانه‌ها به ما بگویند که فرد در معرض خطر بیماری آلزایمر قرار دارد.»

این تحقیق با حضور بیش از ۲ هزار شرکت کننده حدوداً ۷۰ ساله در بازه ۹ ساله انجام شده است. هیچ کدام از شرکت کنندگان در ابتدای تحقیق علایم زوال عقل را نداشتند و پس از ارزیابی در سه گروه کم، متوسط و بسیار بی‌تفاوت قرار گرفتند. محققان پس از پایان دوره تحقیق دریافتند شرکت کنندگانی که در گروه به شدت بی‌تفاوت بودند، احتمال مبتلا شدنشان به زوال عقل ۸۰ درصد بیشتر از افراد گروه کم بی‌تفاوت است.

محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که بی‌تفاوتی می‌تواند نشانه ابتلای فرد به مراحل اولیه اضمحلال عصبی (Neurodegeneration) باشد. محققان با استناد به تحقیقات مرتبط با تصویربرداری عصبی، چندین مورد از مشاهدات نوروفیزیولوژیک را به علایم بی‌تفاوتی ربط داده و به این نتیجه رسیده‌اند که بی‌تفاوتی صرفاً یک خصوصیت روانی نیست، بلکه نوعی بیماری است که توسط انواع به خصوصی از اضمحلال عصبی ایجاد می‌شود.

تحقیق دیگری که اخیراً انجام شده، افسردگی را مقدمه زوال عقل دانسته و آن را از اولین نشانه‌های افت شناختی (Cognitive Decline) توصیف می‌کند. تمایز قائل شدن میان بی‌تفاوتی و افسردگی به محققان کمک کرده تا روش‌های مؤثرتری برای شناسایی اضمحلال عصبی در مراحل اولیه پیدا کنند.

«Bock» در این رابطه می‌گوید: «با اینکه افسردگی در بسیاری از تحقیقات به عنوان مقدمه زوال عقل معرفی شده، تحقیق ما تحقیقات قبلی را تکمیل‌تر کرده و نشان می‌دهد به بی‌تفاوتی نیز باید توجه بیشتری کرد و به آن به عنوان عاملی مستقل در شروع این بیماری نگریست. در واقع ما معتقدیم بی‌تفاوتی می‌تواند یکی از اولین نشانه‌های زوال عقل باشد که می‌توان با یک پرسشنامه کوتاه آن را ارزیابی کرد.»

به گفته محققان با اینکه به انجام تحقیقات بیشتری در مورد بی‌تفاوتی نیاز است، آگاهی از رابطه‌ی میان بی‌تفاوتی و زوال عقل به پزشکان کمک می‌کند تا پیش از بروز علایم اصلی، بیماران در معرضِ خطر را شناسایی کنند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Neurology منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی