ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش ملک رادار: فاصله ۱۱ برابری قیمت مسکن در شهرستان‌های تهران

ملک رادار در آخرین گزارش خود با توجه به تحلیل آمار خرید و فروش مسکن در استان تهران به این نتیجه رسیده که فاصله قیمت املاک در گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق حومه شهر تهران، بیش ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵

ملک رادار در آخرین گزارش خود با توجه به تحلیل آمار خرید و فروش مسکن در استان تهران به این نتیجه رسیده که فاصله قیمت املاک در گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق حومه شهر تهران، بیش از ۱۱ برابر است.

بررسی‌های ملک‌رادار نشان می‌دهد در فصل تابستان امسال بیش از یک پنجم آگهی‌های ملکی استان تهران، مربوط به غیر از مناطق ۲۲ گانه داخل شهر تهران بوده و به نظر می رسد با توجه به بالا رفتن هزینه‌های مسکن در داخل پایتخت، مردم به سمت خرید، فروش و اجازه مسکن در حاشیه تهران رفته‌اند. از آنسو در بین همین شهرستان‌های گوناگون هم اختلاف قیمت فاحشی به چشم می‌خورد و برخی شهرستان‌ها املاک بسیار ارزان‌تری نسبت به سایرین را در خود جای داده‌اند. شایان ذکر است این موضوع هم در قیمت خرید و هم رهن منزل مسکونی دیده می‌شود.

در گزارش فصلی ملک‌رادار از آگهی‌های ملکی تابستان امسال دیده می‌شود در این فصل بیش از ۷۶ هزار آگهی فروش منزل مسکونی، بیرون از مناطق ۲۲ گانه تهران به ثبت رسیده است که متوسط قیمت در این مناطق را حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع نشان می‌دهد؛ اما نگاه جزئی‌تر به این آگهی‌ها و منطقه بندی آنها نشان می‌دهد فاصله قیمتی میان گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق این استان به بیش از ۱۱ برابر در فروش و ۵ برابر در رهن می‌رسد. در همین حال می‌توان گفت مناطقی چون لواسان که بیشترین قیمت فروش ملک مسکونی را دارند، از نظر نسبت پول رهن به قیمت خرید، عدد چندان مناسبی به دست نمی‌دهند.

از شمال شرق تا جنوب غرب

در شهرهای استان تهران (به جز مناطق ۲۲ گانه شهر تهران) بیشترین قیمت خانه متعلق به منطقه لواسان است که به طور متوسط هر متر مربع در این منطقه در فصل تابستان امسال، بیش از ۴۲ میلیون تومان قیمت داشته است. این رقم از متوسط قیمت ملک در داخل قلب پایتخت و حتی برخی مناطق شمالی تهران نیز بیشتر است. براساس گزارش‌های بانک مرکزی در شهریور ماه امسال متوسط قیمت در شهر تهران به ۲۴ میلیون تومان رسیده و به این ترتیب می‌توان گفت قیمت خانه در لواسان یک و نیم برابر بیشتر از تهران است.

پس از لواسان، مناطق فشم، اوشان و میگون گران‌ترین املاک را در حاشیه استان تهران دارند که جملگی به عنوان مناطق خوش آب‌وهوا و ییلاقی استان تهران به شمار می‌آیند. این مناطق معمولا به عنوان خانه‌های ییلاقی قشر خاصی از پایتخت نشینان شناخته می‌شود. از آنسو ارزان‌ترین املاک مسکونی در استان تهران نیز مربوط به شهرستان ملارد است که کمتر از ۴ میلیون تومان در هر متر مربع، قیمت دارند. بدین ترتیب می‌توان گفت فاصله قیمتی میان جنوب غربی تا شمال شرقی استان تهران، بیش از ۱۱ برابر است.

جابه‌جایی اندک

در شاخص رهن و اجاره منازل مسکونی، نمودار قیمت‌ها در شهرهای استان تهران (شهرهای حومه تهران بزرگ) به نسبت نمودار خرید، اندکی تغییر می‌کند؛ اما الگوی کلی به همان صورت است. در واقع باید گفت از نظر قیمت رهن و اجاره منازل نیز، مناطق لواسان، فشم، اوشان و میگون گران‌تر از دیگر نقاط هستند. پس از آنها، شهر اندیشه در شهرستان شهریار نیز گرچه با فاصله زیاد؛ اما در رتبه بعدی قرار دارد. میانگین قیمت رهن هر متر مربع خانه در مناطق رباط‌کریم، نسیم‌شهر، ملارد و پرند، همچنان کمتر از یک میلیون تومان است. همچنین ارزان‌ترین نقطه استان از نظر اجاره با گران‌ترین منطقه، فاصله‌ای بیش از ۵ برابری دارد.

خرید برای اجاره

از آنجا که برخی از خریداران ملک، بخشی از پول خرید را با استفاده از پول رهن آن تأمین می‌کنند، نسبت قیمت رهن به خرید، اهمیت زیادی دارد. از این نظر می‌توان گفت در میان شهرستان‌های مختلف استان تهران بدترین وضعیت را لواسان دارد. در حالی که گران‌ترین منازل در لواسان هستند؛ اما قیمت رهن آنها به گونه‌ای است که تنها ۸.۵ درصد قیمت خرید را پوشش می‌دهد و از این حیث هیچ صرفه اقتصادی برای خریداران ندارد، هرچند همانطور که پیش‌تر گفته شد، عمده خریداران این مناطق از اقشار پردرآمد جامعه هستند و کمتر به مبالغ رهن حین خرید نیازمند هستند. از آن سو باید گفت در ملارد و ورامین این نسبت به بیش از ۲۱ درصد می‌رسد و خریداران این مناطق راحت‌تر می‌توانند روی نرخ رهن حساب باز کنند. گرایش برخی از خریداران به این مناطق را می‌توان براساس همین شاخص، توضیح داد.

نگاهی به آگهی‌های مسکونی در تابستان امسال نشان می‌دهد گرانی مسکن در داخل شهر تهران، بسیاری از خریداران و مستاجران را به سمت شهرهای اطراف پایتخت سوق داده و به همین دلیل شاهد افزایش آگهی‌ها در این مناطق هستیم. همچنین افزایش تقاضا، منجر به افزایش قیمت نیز شده است؛ اما با این وجود همچنان بیشتر این مناطق نسبت به شهر تهران، قیمت مناسب‌تری دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • AmirHosein J
    AmirHosein J | ۶ آبان ۱۳۹۹

    گزارش شش ماهه ملک رادار منتشر شد؟

مطالب پیشنهادی