ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شهر مریخی اسپیس ایکس: تصاویری از طرح مفهومی جایگاه سوخت در سیاره سرخ

ایلان ماسک و اسپیس ایکس به دنبال ساخت یک شهر روی مریخ هستند که برای سفر به آن، تامین سوخت فضاپیماها اهمیت بالایی دارد. در همین راستا باید منتظر جایگاه سوخت در آن باشیم که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

ایلان ماسک و اسپیس ایکس به دنبال ساخت یک شهر روی مریخ هستند که برای سفر به آن، تامین سوخت فضاپیماها اهمیت بالایی دارد. در همین راستا باید منتظر جایگاه سوخت در آن باشیم که اخیرا تصاویری از طرح مفهومی آن منتشر شده است.

یک کمپانی آمریکایی به نام «Air Company» به تازگی از برنامه خود برای تولید سوخت راکت به وسیله کربن دی اکسید پرده برداشته است. این کمپانی در حال کار روی نمونه اولیه سیستمی است که از کربن دی اکسید، آب و انرژی خورشیدی برای ساخت اکسیژن و متان مایع استفاده می‌کند. این سوخت می‌تواند برای تامین انرژی راکت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد که اهمیت بالایی برای ماموریت اسپیس ایکس دارد.

این کمپانی اخیرا چندین تصویر از طرح مفهومی جایگاه سوخت خود در این شهر مریخی منتشر کرده که علاقه‌مندان را بیشتر با آن آشنا می‌کند. مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک از برنامه‌های خود برای ساخت یک شهر مریخی تا سال ۲۰۵۰ سخن گفته که ظاهرا توسط یک تاسیسات سوخت‌گیری برای جمع‌آوری منابع مریخ و تولید سوخت، پشتیبانی می‌شود.

جایگاه سوخت
فضای داخلی جایگاه سوخت

فضانوردان شاید از مریخ به زمین بازگردند یا به سیاره‌های دیگری سفر کنند. این احتمال وجود دارد که با گذر زمان شاهد توسعه یک شبکه حمل و نقل میان سیاره‌ای نیز باشیم تا انسان‌ها بتوانند در منظومه شمسی سفر کنند.

اسپیس ایکس هم اکنون در حال توسعه راکت استارشیپ است که برای تامین انرژی آن از اکسیژن و متان مایع استفاده می‌شود. ماسک به این موضوع اشاره کرده که اولین سفر فضانوردان به مریخ می‌تواند در سال ۲۰۲۶ رخ دهد.

Air Company در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«هدف ما استفاده از فناوری تبدیل CO2 و تخصص خود برای کمک به گروه‌هایی مانند ناسا و اسپیس ایکس برای مهاجرت انسان‌ها به منظومه شمسی است.»

جایگاه سوخت
محیط بیرونی جایگاه سوخت

تلاش‌های این کمپانی در سال ۲۰۱۹ مورد توجه ناسا قرار گرفت و به عنوان یکی از ۵ برنده فاز اول چالش تبدیل دی اکسید کربن انتخاب شد. در این چالش شرکت‌ها باید طرحی برای تبدیل دی اکسید کربن به گلوکز ارائه می‌کردند که می‌توان از آن برای ساخت غذا و دارو در مریخ استفاده کرد. Air Company برای طرح خود ۵۰ هزار دلار جایزه دریافت کرد.

جایگاه سوخت
سوخت‌رسانی راکت

ماسک در سال ۲۰۱۶ فرایند تولید سوخت در مریخ را توصیف کرد. برای این کار آب از منابع یخ موجود در مریخ که تخمین زده می‌شود برابر ۵ میلیون کیلومتر مکعب باشد، جمع آوری خواهد شد و دی اکسید کربن نیز در جو مریخ وجود دارد که میزان آن ۲۵ تریلیون تن تخمین زده می‌شود. الکترولیز آب را به اکسیژن و هیدروژن تقسیم می‌کند و از فرایند «Sabatier» برای گرفتن دی اکسید کربن و هیدروژن برای تولید متان و آب بیشتر استفاده خواهد شد.

این فرایند مشابه آن چیزی است که ناسا در سال ۲۰۰۵ توصیف کرد، البته در طرح ناسا از زمین هیدروژن به مریخ فرستاده می‌شد و برنامه‌ای برای جمع آوری آن از منابع یخ وجود نداشت. تهیه سوخت به این روش به انرژی بالایی نیاز دارد و به اعتقاد ماسک، باید به ۱ تا ۱۰ مگاوات انرژی خورشیدی دست پیدا کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی