ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مک بوک پرو ۱۳ اینچی با چیپست M1 معرفی شد؛ ۲.۸ برابر قوی‌تر از نسخه x86

مک بوک پرو ۱۳ اینچی یکی دیگر از لپ‌تاپ‌هایی است که امشب شانس معرفی با چیپست قدرتمند اپل M1 را پیدا کرده و جانشینی شایسته برای مدل قبلی خواهد بود که از پردازنده x86 بهره می‌برد پردازنده M1 ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۱

مک بوک پرو ۱۳ اینچی یکی دیگر از لپ‌تاپ‌هایی است که امشب شانس معرفی با چیپست قدرتمند اپل M1 را پیدا کرده و جانشینی شایسته برای مدل قبلی خواهد بود که از پردازنده x86 بهره می‌برد

پردازنده M1 تعبیه شده در مک بوک پرو ۱۳ اینچی بر پایه لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید شده و از ۸ هسته‌ پردازشی با چیدمان دو خوشه‌ای بهره می‌برد که به ادعای اپل هیچ هسته پردازشی دیگری در دنیا به پایشان نمی‌رسد. یکی از مزایای چیپست جدید پشتیبانی از موتور پردازش عصبی برای کاربردهای یادگیری ماشین است. در کنار این پردازنده تا ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۲ ترابایت حافظه SSD قرار گرفته است.

به لطف این تراشه توان پردازش مک بوک پرو جدید نسبت به مدل قبلی ۲.۸ برابر بیشتر شده است. علاوه بر این آنطور که کمپانی سازنده می‌گوید عملکرد دستگاه ۳ برابر از لپ‌تاپ‌های ویندوزی در کلاس مشابه بالاتر است. در این مدل خبری از کارت گرافیک مجزا نیست اما انتظار می‌رود GPU مجتمع به کار رفته در M1 با ۸ هسته پردازشی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد چرا که ۵ برابر قوی‌تر از پردازشگر گرافیکی مدل قبلی است.

یکی از اصلی‌ترین اهداف اپل از مهاجرت به معماری ARM افزایش شارژدهی بود و حالا مک بوک پرو ۱۳ اینچی با یکبار شارژ کامل باتری قادر به ۲۰ ساعت پخش مداوم ویدیو است که دو برابر بیشتر از مدل قبلی و بسیاری از دیگر لپ‌تاپ‌های ویندوزی پرچمدار است.

بهینه‌سازی‌های مک‌بوک پرو جدید به پردازنده محدود نمی‌شود و اپل آرایه میکروفون با کیفیت خود را به این محصول آورده و از طریق بهینه‌سازی پردازشگر سیگنال تصویر کیفیت وبکم را نیز ارتقا داده است. مجیک کیبورد و تاچ بار نیز کماکان به قوت خود باقی هستند.

از دیگر ویژگی‌های مک بوک پرو ۱۳ اینچی باید به ۲ پورت USB-C با پشتیبانی از USB 4 و تاندربولت ۴ اشاره کرد که امکان بهره بردن کامل آن از پتانسیل‌های نمایشگر Pro Display XDR برای نمایش محتوا با وضوح 6K را میسر می‌کند.

تنها ایرادی که می‌توان از این لپ‌تاپ جدید گرفت محدود بودن حافظه رم آن به ۱۶ گیگابایت است که البته در اجرای برنامه‌های پرکاربرد و بازی‌های محبوب اختلالی ایجاد نمی‌کند. مک بوک پرو ۱۳ اینچی با چیپست M1 از هفته آینده و با قیمت ۱۲۹۹ دلار در عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی