ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامسونگ رسما از چیپست ۵ نانومتری اگزینوس ۱۰۸۰ رونمایی کرد

بعد از اینکه چیپست اگزینوس ۱۰۸۰ سامسونگ طی ماه گذشته میلادی سر از بنچمارک آنتوتو درآورد و نتایجی بهتر از اسنپدراگون ۸۶۵ به ثبت رساند، حالا سامسونگ در جریان مراسمی در کشور چین، به صورت ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۰

بعد از اینکه چیپست اگزینوس ۱۰۸۰ سامسونگ طی ماه گذشته میلادی سر از بنچمارک آنتوتو درآورد و نتایجی بهتر از اسنپدراگون ۸۶۵ به ثبت رساند، حالا سامسونگ در جریان مراسمی در کشور چین، به صورت رسمی از چیپست جدید خود رونمایی کرده‌. این پردازنده موبایل که برای موبایل‌های میان‌رده و پریمیوم ساخته شده، تمام ویژگی‌هایی که از یک چیپست مدرن انتظار دارید را در خود جای داده و برای نخستین بار سر از یکی از اسمارت‌فون‌های برند ویوو در خواهد آورد.

اگزینوس ۱۰۸۰ با استفاده از فرایند EUV و ۵ نانومتری سامسونگ ساخته شده و بنابراین از نظر مصرف انرژی، حسابی بهینه است. این چیپست از چهار هسته ARM Cortex-A78 برخوردار شده و یکی از آن هسته‌ها، با فرکانس کاری ۲.۸ گیگاهرتز از پس وظایف خود برمی‌آید. سه هسته Cortex-A78 باقی مانده نیز فرکانسی معادل ۲.۶ گیگاهرتز دارند. از سوی دیگر نیز شاهد چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز هستیم که وظایف سبک‌تر را برعهده می‌گیرند. سامسونگ در جریان مراسم خود مدعی شد که عملکرد تک‌هسته‌ای چیپست تا ۵۰ درصد نسبت به قبل بهبود یافته و پرفورمنس چند هسته‌ای نیز تا دو برابر بهتر از قبل خواهد بود.

این سیستم بر چیپ از پردازشگر گرافیکی Mali-G78 MP10 بهره می‌برد و می‌تواند پرفورمنسی مشابه اگزینوس ۹۹۰ داشته باشد که پیشتر در موبایل گلکسی نوت ۲۰ اولترا تعبیه شده است. پردازشگر گرافیکی از نمایشگرهای فول اچ‌دی پلاس با نرخ ۱۴۴ هرتز یا نمایشگرهای QHD Plus با نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتز پشتیبانی خواهد کرد.

کمپانی کره‌ای ضمنا از یک راهکار جدید به نام Amigo برای کاهش مصرف انرژی بهره گرفته که بار پرفورمنس را پایش کرده و بهینگی مصرف انرژی را تا ۱۰ درصد بهبود می‌بخشد. پردازنده سیگنال تصویر در اگزینوس ۱۰۸۰ نیز از دوربین‌هایی تا سقف ۲۰۰ مگاپیکسل (یا دو سنسور ۳۲ مگاپیکسلی به صورت همزمان) پشتیبانی می‌کند و قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ فریم ۶۰ و HDR10+ خواهد بود.

ناگفته نماند که پردازنده عصبی تعبیه شده در اگزینوس ۱۰۸۰ هم می‌تواند به پرفورمنسی معادل ۵.۷ تاپس (به عبارت دیگر ۵.۷ تریلیون عملیات بر ثانیه) دست پیدا کند. این چیپست ضمنا از رم LPDDR5 و چیپ‌های حافظه UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند و به مودم 5G نیز مجهز شده. به این ترتیب، اگزینوس ۱۰۸۰ می‌تواند هم از شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز و هم شبکه‌های mmWave بهره‌مند شود. از دیگر قابلیت‌های چیپست می‌توان به جی‌پی‌اس، بلوتوث ۵.۲، وای‌فای ۶ دو بانده و پشتیبانی از پورت‌های USB Type-C اشاره کرد. سامسونگ رسما اعلام کرده که این چیپست برای نخستین بار درون یکی از اسمارت‌فون‌های پرچمدار ویوو تعبیه می‌شود که اوایل سال آتی میلادی از راه می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • danial
    danial | ۲۲ آبان ۱۳۹۹

    پردازنده های a72وa92و نوت ۲۰ لایت

    • سجاد
      سجاد | ۲۲ آبان ۱۳۹۹

      بعید میدونم رو a72 بزارن

مطالب پیشنهادی