ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بی ام و iX به عنوان اولین محصول برقی مونیخی‌ها معرفی شد

بی ام و که از سال 2013 و معرفی دو مدل جدید با نام های i3 و i8 خودروی برقی جدید دیگری را به بازار معرفی نکرده بود. حال با معرفی بی ام و iX ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۵

بی ام و که از سال 2013 و معرفی دو مدل جدید با نام های i3 و i8 خودروی برقی جدید دیگری را به بازار معرفی نکرده بود. حال با معرفی بی ام و iX این شرکت باواریایی وارد مرحله جدیدی خواهد شد و قرار است از سال دیگر به عنوان «پرچمدار فن آوری» این شرکت به فروش برسد.

این شاسی بلند 5 نفره به مدد دو موتور الکتریکی توانایی تولید حداکثر قدرت 500 اسب بخار را دارد و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به کمتر از 5 ثانیه زمان احتیاج دارد. برد حرکتی آن نیز بیش از 600 کیلومتر است.

پس از مدل تمام برقی i3، این دومین محصول کاملا جدید شرکت بی ام و از سری i خواهد بود. گرچه در حال حاضر بی ام و مدل iX3 را نیز با قدرت و برد حرکتی کمتر بر پایه مدل X3 خود به فروش می‌رساند.

بی ام و iX از نسل پنجم قوای محرکه الکتریکی این شرکت بهره می‌برد و از بالاترین سطح سیستم رانندگی خودران و اتصال از راه دور برخوردار است.

از مهم ترین رقبای این شاسی بلند می‌توان به آئودی e-tron quattro و مرسدس بنز EQC اشاره کرد. دیگر رقبای برقی این شاسی بلند تسلا مدل S و Nio ES8 هستند که در کلاس متفاوتی قرار دارند.

بی ام و iX

از نظر ابعاد، iX برابر با مدل X5 است اما از نظر فضای داخل اتاق به اندازه X7 جادار است که این مسئله به دلیل استفاده گسترده از فیبرکربن در ساختار این محصول و همینطور استفاده از پلت فرم تمام برقی ممکن شده است.

بی ام و قرار است از این پلت فرم خود به صورت مشترک در محصولات برقی، دیزلی و پلاگ-هیبرید استفاده کند. در این پلت فرم استفاده گسترده‌ای از آلومینیوم و پلاستیک تقویت شده با فیبرکربن (CFRP) شده است.

شباهت بالای این پلت فرم با دیگر پلت فرم ماژولار بی ام و یعنی پلتفرم CLAR ؛که به طور گسترده در دیگر محصولات این شرکت از سری 3 گرفته تا X5 استفاده می‌شود؛ سبب شده که تمامی این محصولات بتوانند به صورت همزمان در یک خط تولید در دینگولفینگ آلمان تولید شوند.

iX دارای طراحی مشابه کانسپ جنجالی شرکت بی ام و یعنی iNext است که از جلو پنجره بزرگ عمودی و توخالی بهره می‌برد. انتقادات بسیار زیادی از این زبان طراحی جدید شرکت بی ام و صورت گرفته است.

از دیگر ویژگی‌های بخش طراحی این محصول می‌توان به ستون‌های ثابت B و درب‌های بدون قاب اشاره کرد. سپرها نیز در این طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی طراحی شده‌اند. از آنجا که خودروهای برقی فاقد رادیاتور هستند، دیگر نیازی به ایجاد ورودی هوا در بخش جلو پنجره نیست و بی ام و از این فضا برای قرار دادن دوربین، سنسور و رادارهای مورد نیاز خودرو استفاده کرده است.

کاپوت جلو امکان باز شدن توسط مالک را ندارد و مخزن آب شیشه پاک کن نیز در زیر آرم جلو قرار گرفته است.

آرایش چراغ های 4 گانه بی ام و که تقریبا از 50 سال گذشته در تمامی محصولات این شرکت مشاهده می‌شود جای خود را به یک نوار باریک LED داده است. امکان انتخاب چراغ های لیزری نیز وجود دارد.

در این خودرو در دو طرف سپر کانال‌های هوا قرار گرفته تا امکان عبور جریان هوا را ممکن سازد. تمام بخش زیرین خودرو نیز مسطح است تا از ایجاد گره هوایی جلوگیری کند. دستگیره های درب مسطح و ستون‌هایی با زاویه بالا ضریب درگ این شاسی بلند را به رقم 0.25 Cd رسانده‌اند.

بی ام و iX با دو نوع پکیج ظاهری استاندارد و M Sport عرضه خواهد شد. امکان انتخاب چرخ تا ابعاد 22 اینچ نیز در این شاسی بلند وجود دارد که با پروفایل لاستیک 275/40 مناسب یک خودروی برقی است.

بی ام و این پلت فرم را به گونه‌ای مهندسی کرده که امکان قراردادن موتور برقی بر روی هر محور وجود دارد. این موتورهای برقی توانایی تولید قدرت از 121 تا 402 اسب بخار دارند.

بسته باتری در قدرتمند ترین مدل iX در حدود 100 kWh ظرفیت دارد که به طور متوسط به ازای هر 100 کیلومتر 21kWh انرژی مصرف می‌کند. گرچه این بسته بزرگ باتری وزن این محصول را نیز زیاد کرده در نتیجه با یک کراس اور 2.5 تنی طرف هستیم.

سیستم شارژ iX نیز از شارژر سریع DC با حداکثر ظرفیت 200kW پشتیبانی می‌کند تا برای شارژ کردن باتری از 10 تا 80 درصد ظرفیت آن به تنها 40 دقیقه زمان احتیاج باشد. شارژر استاندارد نیز با ظرفیت 11 kWh الکتریسیته را انتقال می‌دهد و 11 ساعت زمان احتیاج دارد تا باتری را تا 80 درصد شارژ کند.

در بخش سیستم تعلیق نیز در جلو از بازوهای دوبل جناغی و در تعلیق عقب نیز از اتصال چندگانه موسوم به مولتی لینک بهره گرفته شده است. بی ام و iX از طریق اینترنت 5G آپدیت‌های نرم افزاری دریافت خواهد کرد و به سطح 3 رانندگی خودران مجهز است.

بی ام در داخل اتاق از پلاستیک‌های بازیافت شده برای پارچه‌های صندلی و داشبورد استفاده کرده است.

فرمان کاملا جدید شش ضلعی، دو صفحه نمایش خمیده در بخش بالایی کنسول، هدآپ دیسپلی با طراحی کاملا جدید، حذف کامل بخش میانی کنسول و انتقال تمام کلیدها و ادوات مربوط به تنظیمات به کنار دست راننده در کنار تریم چوبی تجربه لطیف و کاملا جدیدی را به راننده منتقل می‌کند. ظرفیت صندوق عقب نیز 650 لیتر است که مشابه با مدل X5 است.

در حال حاضر قیمت نهایی این محصول مشخص نیست اما از آنجا که مجهز به آخرین به‌روزرسانی‌های شرکت بزرگی همچون بی ام و است انتظار می‌رود قیمت بالاتری به نسبت دیگر شاسی‌بلندهای فعلی این شرکت همچون X5 داشته باشد.

بی ام و مشخصا در زمینه کیفیت و طراحی از مهم ترین رقیب خود یعنی تسلا پیشی خواهد گرفت اما باید دید که آیا در دیگر بخش‌ها همچون برد حرکتی، قیمت نهایی و رانندگی خودران نیز به پای محصولات تسلا خواهد رسید یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Tesla
    Tesla | ۲۴ آبان ۱۳۹۹

    چرا جلو پنجره داره؟
    جلو پنجره اصلا تو خودروهای برقی استفاده نمیشه چون خنک کاری در حد خودروی های سوختی نمی خوان

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۳ آبان ۱۳۹۹

    زشششت

  • Meysam.n
    Meysam.n | ۲۲ آبان ۱۳۹۹

    چه بی ریخت!

  • michael
    michael | ۲۲ آبان ۱۳۹۹

    چه عجب

مطالب پیشنهادی