ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با بهترین سرویس‌های جایگزین گوگل فوتوز آشنا شوید

روزی که همه منتظرش بودیم بالاخره فرا رسید. گوگل بالاخره اعلام کرده که گوگل فوتوز از حالت «رایگان» درآمده و بزودی باید در ازای استفاده از این سرویس، پول پرداخت. مشتریان در آینده نزدیک و ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

روزی که همه منتظرش بودیم بالاخره فرا رسید. گوگل بالاخره اعلام کرده که گوگل فوتوز از حالت «رایگان» درآمده و بزودی باید در ازای استفاده از این سرویس، پول پرداخت. مشتریان در آینده نزدیک و در صورتی که فضای ذخیره‌سازی رایگان گوگل فوتوز را با انبوهی از تصاویر و ویدیو پر کنند، باید اشتراک گوگل را بخرند تا کماکان قادر به استفاده از آن باشند.

اگرچه گوگل این خبر را همین اواخر اعلام کرد، اما به کاربران گوگل فوتوز اجازه داده که تا روز یکم ژوئن ۲۰۲۱ به استفاده نامحدود از این سرویس ادامه دهند. هرچیزی که تا آن روز در فضای ابری گوگل فوتوز آپلود شود -البته بدون درنظرگیری تصاویر و ویدیوهایی که کیفیت‌شان به هیچ‌وجه کاهش نیافته- جزو فضای رایگان ۱۵ گیگابایتی شما به حساب نخواهد آمد. اما از آن روز به بعد، با آپلود هرچیزی، مقداری از فضای محدودتان اشغال خواهد شد و ناگفته نماند که فضای ۱۵ گیگابایتی، میان تمام سرویس‌های گوگل مانند جیمیل به اشتراک گذاشته می‌شود.

اگرچه همواره انتظارش را داشتیم که گوگل فوتوز پا در این مسیر بگذارد، اما از فرا رسیدن این لحظه آنقدرها خوشحال نیستیم. یکی از بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی رایگان تصویر دارد از دست می‌رود، حداقل آن بخش رایگانش. اما با درنظرگیری میزان تصاویر و ویدیوهایی که کاربران ثبت و آپلود می‌کنند، کاملا تضمین شده بود که باید بالاخره یک روز بابت این فضای ذخیره‌سازی پول بپردازیم. اگر این موضوع باعث ناراحتی شماست یا اگر می‌خواهید بابت پولی که می‌پردازید از بیشترین خدمات ممکن بهره‌مند شوید، در این مقاله به مرور برخی از محصولات گوگل و همینطور گزینه‌های جایگزین گوگل فوتوز می‌پردازیم.

Google One

گوگل فوتوز

اگر صادق باشیم، Google One به هیچ وجه معامله بدی نیست. در رنج‌های قیمت مختلف، این سرویس مقدار قابل توجهی از فضای ذخیره‌سازی را در ازای هزینه‌ای نه‌چندان کمرشکن در اختیارتان قرار می‌دهد. اما مشکل اینجاست که فضای ذخیره‌سازی شما میان تمام سرویس‌های گوگل به اشتراک گذاشته می‌شود و فقط در خدمت تصاویر و ویدیوهایتان نخواهد بود. بنابراین باید حواس‌تان باشد که گوگل درایو و جیمیل را حسابی تر و تمیز نگه دارید تا فضای ارزشمندتان هدر نرود. قیمت‌گذاری‌های گوگل وان به شرح زیر است:

  • ۱۰۰ گیگابایت: ۲ دلار در ماه / ۲۰ دلار در سال (در صورت پرداخت سالانه)
  • ۲۰۰ گیگابایت: ۳ دلار در ماه / ۳۰ دلار در سال
  • ۲ ترابایت: ۱۰ دلار در ماه / ۱۰۰ دلار در سال

شما به چه میزان فضای ابری نیاز دارید؟ این موضوع وابسته به تعداد تصاویر و ویدیوهایی است که معمولا ثبت می‌کنید. به احتمال زیاد نیازهای اکثر کاربران با فضای ۱۰۰ گیگابایتی برطرف شود. فقط حواستان باشد که اگر یکی از موبایل‌های پیکسل گوگل را در اختیار دارید و به آپلود تصویر و ویدیو می‌پردازید، فضای ابری شما صرفا در صورتی اشغال خواهد شد که به آپلود ورژن اورجینال تصاویر بپردازید. اگر به کاهش کمابیش کیفیت تصاویر تن بدهید، گوگل از تصاویر شما به رایگان نگهداری می‌کند. این یکی از مزایای استفاده از موبایل خود گوگل است که کاربران اپل را که در هر صورت باید بابت iCloud پول بدهند را آزار می‌دهد.

Dropbox

دراپ‌باکس بدون تردید هزینه بیشتری نسبت به گوگل وان روی دست‌تان می‌گذارد، از این نظر که تنها یک اشتراک «ساده» برای خرید وجود دارد: ۲ ترابایت در ازای ۱۰ دلار در هر ماه. اگرچه خبری از قابلیت‌های جالب‌ توجه گوگل فوتوز مانند تشخیص چهره برای جستجو میان تصویر نیست، اما دراپ‌باکس هم مزایای خودش را دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بکاپ‌گیری خودکار از تصاویر، ویدیوها و اسکرین‌شات‌ها، اسکن مستندات، یک بخش خاص در اپلیکیشن موبایل برای جستجو میان تصاویر و همینطور کنترل دسترسی کامل روی محتوایی که با دیگران به اشتراک می‌گذارید اشاره کرد.

از سوی دیگر به قابلیت‌هایی نظیر Dropbox Transfer (برای اشتراک‌گذاری فایل‌های حجیم)، Dropbox Password (برای ذخیره‌سازی امن محتوا با استفاده از تمام پسووردهایتان) و Vault (یک احراز هویت چند مرحله‌ای مبتنی بر پین برای فایل‌های مهم) دسترسی خواهید یافت.

افزون بر این‌ها، استفاده از سرویسی مانند دراپ‌باکس می‌تواند دلایل اخلاقی نیز داشته باشد: بسیاری از مردم دوست ندارند به گوگل بابت ذخیره‌سازی اطلاعاتی پول بدهند که این شرکت در نهایت از آن‌ها استفاده کرده و ضمن درآمدزایی، به بهبود تکنولوژی‌هایش می‌پردازد. برای مثال وقتی شما تصاویر خود را در فضای ابری گوگل آپلود می‌کنید، این شرکت می‌تواند از آن‌ها برای بهبود توانایی‌های هوش مصنوعی خود در تشخیص اشیا استفاده کند. منطقی نیست که در ازای این کمک بزرگ، ما کاربران هم به فضای رایگان دسترسی داشته باشیم؟

iCloud

گوگل وان معمولا فضای ابری بیشتر یا مشابه را در ازای قیمتی کمتر نسبت به iCloud در اختیارتان قرار می‌دهد. با این همه، اگر شما هم از خریداران موبایل‌های آیفون باشید، سوییچ کردن به iCloud برای ذخیره‌سازی تصاویر و ویدیوها، آسان‌ترین رویکردی است که می‌توانید در پیش بگیرید. در واقع اپل برای آن دسته از افرادی که هیچوقت به استفاده از فضای ابری راضی نشده‌اند یک اشتراک ویژه در نظر گرفته: ۵۰ گیگابایت فضای ابری ماهانه در ازای تنها ۱ دلار. نه گفتن به چنین اشتراکی آنقدرها آسان نیست.

درست مانند گوگل، فضای iCloud خریداری شده، کاربردی فراتر از ذخیره‌سازی صرف تصاویر دارد. می‌توانید به ذخیره مستندات، بکاپ موبایل، پیام‌ها و در واقع هرچیزی که در موبایل آیفون‌تان یافت می‌شود بپردازید. و تمام این اطلاعات، میان تمام دیوایس‌های اپلی شما همگام‌سازی خواهند شد تا در هر زمان و مکان، تنها چند کلیک با فایل‌های حیاتی خود فاصله داشته باشید.

اگرچه هم اپل و هم گوگل هر دو از کمپانی‌های بزرگ حوزه تکنولوژی به حساب می‌آیند، اما اگر حریم شخصی برایتان مهم است، اپل قطعا انتخاب بهتری نسبت به غول حوزه جستجو خواهد بود. برخلاف گوگل، اپل صرفا به دنبال فروش سخت‌افزار و سرویس است و علاقه‌ای به بازار تبلیغات ندارد. از سوی دیگر، قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در موبایل‌های آیفون، منحصرا روی خود موبایل پیاده‌سازی می‌شوند و هیچکس قرار نیست از فایل‌های شما در فضای ابری برای تربیت هوش مصنوعی استفاده کند.

البته یادمان باشد که اپل هم از طریق اپ استور خود یک مونوپلی تمام‌عیار به راه انداخته، بنابراین اینطور نیست که با استفاده از آی‌کلاد، تمام موازین اخلاقی را رعایت کرده باشید.

Amazon Photos

آیا باید بابت آمازون فوتوز پولی بپردازید؟ اگر بخواهید هم نمی‌توانید. در واقع آمازون هیچ سرویس ذخیره‌سازی تصویر مستقلی ندارد. در عوض، با خرید اشتراک Amazon Prime این کمپانی، یک سرویس «رایگان» و نامحدود برای ذخیره‌سازی تمام تصاویرتان با رزولوشن کامل در اختیارتان قرار می‌گیرد. بنابراین اگر پیشتر اشتراک پرایم را خریداری کرده باشید، استفاده از این سرویس اصلا جای فکر کردن ندارد.

همانطور که قطعا خودتان حدس زده‌اید، فضای ذخیره‌سازی رایگان آمازون تنها زمانی خوب است که عضو آمازون پرایم باشید. اگر به هر دلیلی اشتراک خودتان را تمدید کنید، یا باید هزینه‌ای جداگانه بابت فضای Amazon Drive (با قیمت پایه ۲ دلار در ماه یا ۲۰ دلار در سال در ازای ۱۰۰ گیگابایت) بپردازید یا هرآنچه آپلود کرده‌اید را دانلود کنید تا مجددا در جایی دیگر ذخیره‌شان کنید.

خودتان هاست شوید

با فرض اینکه حال و حوصله راه‌اندازی یک سرور خانگی را داشته باشید، خودتان هم می‌توانید به ذخیره‌سازی تصاویرتان بپردازید. نرم‌افزارهایی مانند Piwigo ،PhotoStructure یا Lychee نیازمند کارهایی بسیار فراتر از یک فشردن یک دکمه و ثبت نام برای یک سرویس ابری هستند، اما غیر از سخت‌افزارهای اولیه، دیگر نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای بابت فضای ذخیره‌سازی نخواهید داشت. و ضمنا هیچکس نمی‌تواند به تصاویر و ویدیوهای شما دسترسی داشته باشد، مگر اینکه خودتان اجازه‌اش را بدهید.

اگرچه دسترسی از راه دور به تصاویر در این روش دشوار می‌شود، اما راه‌اندازی یک پروسه آرشیو تصویر ساده آنقدرها هم کاری دشوار نیست. برای مثال می‌توانید تمام داده‌هایتان را به صورت مداوم روی یک فضای ذخیره‌سازی محلی بریزید، اما یک کپی از تصاویرتان نیز روی موبایل نگه دارید. وقتی موبایل‌تان داشت پر می‌شد، خیلی ساده قدیمی‌ترین تصاویر را پاک کنید. و همین رویه را دائما و دائما در پیش بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۴ آبان ۱۳۹۹

    یه راه ساده هم وجود داره
    چند تا جیمیل بسازید و بابت هر جیمیل ۱۵ گیگ فضا بگیرید و لذتشو ببرید.

    • ali_mlk
      ali_mlk | ۲۴ آبان ۱۳۹۹

      آره اینم میشه،ولی مشکل اینجاست که گوگل گفته اگه به اکانتت سر نزنی بعد مدتی تمام اطلاعاتت حذف میشه و به ف.ن.ا میری

مطالب پیشنهادی