ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سایپا کوییک؛ راهنمای خرید، مشخصات فنی، آپشن‌ها، شرایط بازار

شرکت خودروسازی سایپا دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در کشورمان است که تعداد زیادی محصول را در سبد تولیدات مجموعه تحت امرش جای داده و همواره شعار سایپا مطمئن این خودروساز ته دل هر ایرانی را ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

شرکت خودروسازی سایپا دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در کشورمان است که تعداد زیادی محصول را در سبد تولیدات مجموعه تحت امرش جای داده و همواره شعار سایپا مطمئن این خودروساز ته دل هر ایرانی را قرص ساخته است.

فهرست مطالب

سایپا کوییک

قضاوت درباره اینکه چقدر محصولات سایپا مایه اطمینان و تسلی خاطر ایرانیان شده را به شما مخاطبان گرامی واگذار می‌کنیم و در عوض به سراغ یکی از جدیدترین محصولات این شرکت یعنی مدل کوییک که لقب اولین خودروی ملی مجهز به گیربکس اتومات را نیز با خود یدک می‌کشد، می‌رویم.

سایپا مدت‌ها قبل از این محصول رونمایی کرد و پس از قیمت‌گذاری آن معلوم شد که برای خودرویی با شمایل شبیه به تیبا 2، بهایی نسبتا بالاتر از آنچه استحقاقش را دارد، طلب می‌کند. هر چند که بازار تشنه ایران معمولا هر خودرویی را با هر قیمتی به خوبی هضم می‌کند! به خصوص در شرایط فعلی که بازار کاملا تشنه است

اگر مدل فول آپشن کوییک و ساینا را باهم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این دو خودروی تقریبا یکسان بوده و اختلاف قیمت آنها تقریبا بی‌معناست.

سایپا کوییک

به هر حال عدم وجود تنوع کافی و رقابت آزاد در میان محصولات رده قیمتی ۲۰۰ میلیون تومان موجب شده تا به نوعی انحصار طرف عرضه در این بخش به وجود بیاید و تولیدکنندگان خودروهای داخلی، محصولات از مد افتاده خود را تحت عناوین جدید به فروش برسانند و در این بین، دست مصرف کننده ایرانی را از تنوع واقعی در بازار خودرو کوتاه نگاه داشته‌اند.

به هر حال کوییک که بر همان پلتفرم تیبا و ساینا (پلتفرم به روز رسانی شده پراید) استوار شده، هم‌اینک به عنوان محصول مدرن سایپا همراه با سامانه انتقال قدرت سی وی تی به بازار عرضه شده و مشتریان داخلی می‌توانند این خودرو را در بین گزینه‌های مورد نظر خود قرار دهند.

در این مقاله سعی داریم تا به بررسی جنبه‌های مختلف ظاهری و باطنی سایپا کوییک بپردازیم؛ پس در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا با هم نگاهی به این دسته‌گل جدید سایپا بیندازیم.

طراحی ظاهری و بدنه سایپا کوییک

سایپا کوییک

در اینجا با یک خودروی هاچبک مواجه هستیم که شمایل آشنایی دارد؛ روح تیبا 2 در آن دمیده شده و می‌توان کوییک را نسخه‌ای هاچبک از سدان ساینا دانست که دستخوش تغییرات اندک ظاهری گشته است.

در نمای روبروی این خودرو با منظره زیباتر و دلنشین‌تری به نسبت ساینا و تیبا2 مواجه هستیم. کاسه چراغ‌های جلو تفاوت چندانی با انواع موجود در ساینا نداشته و از همان طراحی چندضلعی فرم با خطوط شکسته و تقریبا غیرمنحنی بهره برده شده است.

سایپا کوییک

جلوپنجره کوییک در قیاس با ساینا اندکی کوچکتر شده اما در عوض از جلوه زیباتری بهره می‌برد. درون زمینه مشبک و مشکی رنگ جلوپنجره، لوگوی کروم رنگ سایپا به همراه دو نوار کرومی قابل مشاهده هستند. سپر جلو در قیاس با ساینا، بسیار زیباتر و با کیفیت‌تر به نظر می‌رسد.

دریچه بزرگ هواکش به همراه جایگاه نصب پلاک، تشکیل یک ناحیه سیاه‌رنگ به فرم چند ضلعی را داده‌اند که جلوه اسپرت و مناسبی دارد. جایگاه مه‌شکن‌ها طراحی خاصی داشته و زیبا به نظر می‌رسد. یک دیفیوزر نقره‌ای رنگ نیز در ناحیه زیرین مجرای ورودی هوا در بخش تحتانی سپر به کار گرفته شده که در زیباتر جلوه دادن این خودرو تاثیر نسبتا بسزایی داشته است.

دو خط کم عمق حجمی بر روی درب کاپوت مشاهده می‌شود که نمای ساده این خودرو را جسورانه‌تر نشان می‌دهند. حضور چراغ روشنایی در روز (دی لایت) در کنار مه شکن‌ها، نمای مدرن‌تری به کوییک بخشیده است.

سایپا کوییک

نمای جانبی کوییک تفاوت چندانی با تیبا 2 نداشته و وجوه تمایز این دو در مواردی نظیر: ریل سقفی، زه پلاستیکی مشکی رنگ تعبیه شده در قسمت‌های دور گلگیرها و رکاب خودرو خلاصه می‌شود.

خطوط حجمی آن‌چنانی در این نما به چشم نمی‌خورد؛ تنها دو خط کم عمق، یکی چسبیده به فریم پنجره‌ها، از گوشه چراغ عقب تا انتهای چراغ جلو و دیگری از بخش تحتانی چراغ عقب تا چراغ راهنمای مثلثی شکل جلو با عمق بیشتر تداوم داشته است. همچنین اینجا اثری از زه بغل درب نیست.

با بررسی نمای عقب، علاقه‌مندان به دنیای خودرو متوجه شباهت زیاد میان چراغ‌های کوییک با برخی محصولات شاسی بلند ب ام و خواهند شد. این چراغ ها به صورت دو تکه طراحی شده‌اند که البته از هماهنگی چندانی با سایر مشخصه‌های طراحی ظاهری کوییک برخوردار نیستند.

سایپا کوییک

یک خط برجسته دو چراغ عقب را به یکدیگر متصل کرده و در بالای آن نماد سایپا به همراه نوشته فارسی کوییک عرض اندام می‌کند. سپر عقب طراحی ساده اما دلنشینی دارد و در بخش تحتانی آن یک ناحیه سیاه رنگ به همراه دو عدد چراغ قرمز رنگ مه شکن با طراحی تقریبا لوزی شکل قابل مشاهده هستند. یک قطعه پلاستیکی نقره‌ای دیفیوزر مانند نیز در زیر سپر عقب، به تبعیت از نمای جلو نصب شده که جلوه تاثیرگذاری دارد.

به طور کلی طراحی ظاهری سایپا کوییک اگرچه چندان هیجان انگیز و شاخص نیست اما با توجه به ظاهر سایر رقبا و به ویژه عدم وجود تنوع کافی در خودروهای هاچبک زیر ۱۷۵ میلیون تومان(قیمت زمان عرضه در نسخه دنده دستی)، می‌توان آن را نسبتا زیبا و قابل قبول دانست.

طراحی داخلی و کابین  سایپا کوییک

سایپا کوییک

فضای داخلی سایپا کوییک از نظر بصری و کیفیت تفاوت زیادی با مدل ساینا ندارد و در واقع با یک محصول مشابه هستیم. داشبورد کوییک طراحی ساده‌ای داشته و معمولی به نظر می‌رسد. طراحی دریچه های میانی تهویه اصلا دلنشین نبوده و تا حدی ناهماهنگ و زشت جلوه می‌کند. جایگاه برافراشته صفحه نمایشگر ۷ اینچی نیز تمایل به زیبایی از خود نشان نمی‌دهد.

در عوض طراحی نیمه پایینی کنسول میانی، آنجا که پنل کنترل سیستم صوتی و دکمه‌های تنظیمات سامانه تهویه حضور دارند، تا حدی متین و منظم به نظر می‌رسد؛ البته حضور پرشمار دکمه‌ها در این بخش می‌تواند تا حدی گیج‌کننده باشد.

سایپا کوییک

طراحی اهرم تعویض دنده در نمونه اتوماتیک، جنبه‌ای زیبا و اسپرت دارد و در قسمت جلوی آن دو فضای خالی عمیق و باریک به منظور قرار دادن اشیاء مختلف، به چشم می‌خورد.

فرم غربیلک فرمان سه‌شاخه کوییک نسبتا زیبا، خوش دست و اسپرت بوده و بخش زیرین آن به صورت کف تخت طراحی شده است. متریال داشبورد و پنل درب‌ها همانطور که از اکثر محصولات این رده قیمتی انتظار می‌رود، از جنس پلاستیک سخت و ارزان قیمت تهیه شده که کیفیت چندانی ندارد.

پنل کیلومتر شمار از نوع سنتی آنالوگ بوده و به صورت سه‌گانه و با حالتی اسپرت طراحی شده است. پنل درب‌ها نیز از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و دستگیره منحنی فرم، بارزترین شاخصه آن محسوب می‌شود.

سایپا کوییک

صندلی‌ها با پارچه مخمل روکش شده، فرم چندان شاخصی ندارند و کاملا معمولی به نظر می‌رسند. از نظر فضای سر و پا، سرنشینان ردیف جلو مشکل خاصی ندارند و در ردیف دوم نیز با وجود ابعاد کوچک بدنه خودرو، فضای پای مناسب برای افراد حاضر در عقب فراهم شده اما از نظر فضای سر، با توجه به ارتفاع سقف و شیب آن، محدودیت‌هایی وجود دارد.

سایپا کوییک

به طور کلی کابین کوییک در قیاس با خودروهای داخلی چندان برجسته و برتر نیست اما وجود آپشن‌ها و تجهیزات مختلف و نسبتا به‌روز در کابین مدل فول آپشن این خودرو می‌تواند علی‌رغم پرداخت بهایی بالاتر از حد معمول، شما را تا حدودی راضی نگاه دارد.

تجهیزات و امکانات سایپا کوییک

سایپا کوییک

خودروی سایپا کوییک ابتدا در سه تیپ پایه، فول و پلاس به فروش می‌رسد که هر کدام از نظر تجهیزات متفاوت بوده و دارای سطح خاصی از امکانات هستند.  امکانات و تجهیزات رفاهی-ایمنی این مدل‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

تیپپایهفولپلاس
تجهیزات ایمنی
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو دارد دارد دارد
کروز کنترل + محدود کننده سرعت ندارد دارد دارد
مجهز به سیستم ترمز ABS+EBD دارد دارد دارد
طراحی شده بر مبنای محافظت از عابر پیاده دارد دارد دارد
سیستم کمکی ترمز BAS دارد دارد دارد
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso-Fix) دارد دارد دارد
گرمکن شیشه عقب دارد دارد دارد
سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) ندارد ندارد دارد
سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو (VAS) ندارد دارد دارد
قفل شدن اتوماتیک درب ها در سرعت بالای ۱۰km/h ندارد دارد دارد
باز شدن اتوماتیک درب ها هنگام تصادف دارد دارد دارد
هشدار صوتی محدودکننده سرعت دارد دارد دارد
سنسور پارک دنده عقب دارد دارد دارد
سیستم هشدار نبستن کمربند راننده (SBR) دارد دارد دارد
سیستم ضد سرقت (Immoblizer) دارد دارد دارد
امکانات رفاهی و راحتی سرنشین
صندلی های عقب با قابلیت تاشو دارد دارد دارد
سیستم استارت دکمه ای ندارد ندارد دارد
کامپیوتر سفری ندارد دارد دارد
نمایش دمای محیط بیرون دارد دارد دارد
سوییچ تاشو دارد دارد ندارد
سیستم ورود به خودرو بدون سوییچ ندارد ندارد دارد
فرمان هیدرولیک دارد ندارد ندارد
فرمان برقی ندارد دارد دارد
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد دارد دارد
کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع دارد دارد دارد
باز کردن قفل صندوق عقب با ریموت کنترل دارد دارد دارد
کانسپت جدید دستگیره ها (آسان بازشو) دارد دارد دارد
شیشه های دودی عقب ندارد دارد دارد
شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب دارد دارد دارد
امکانات روشنایی و دید راننده
آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی دارد دارد دارد
چراغهای روشنایی در روز (DRL) ندارد دارد دارد
چراغ مه شکن جلو و عقب دارد دارد دارد
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع دارد دارد دارد
برف پاک کن عقب دارددارد دارد
چراغ های همراهی تا درب منزل ندارد دارد دارد
سیستم صوتی و تصویری
نمایشگر لمسی ۷ اینچی+رادیو+USB ندارد ندارد دارد
مجهز به رادیو + CD Player + USB دارد دارد ندارد
سیستم کنترل صوتی روی فرمان ندارد دارد دارد
مجهز به ۴ بلندگو در جلو و عقب دارد دارد دارد
مجهز به مسیریاب (Navigation) ندارد ندارد دارد
مجهز به Bluetooth ندارد ندارد دارد
دوربین دید عقب ندارد ندارد دارد

پیشرانه و مشخصات فنی کوییک

سایپا کوییک

می‌توانید ویژگی‌های فنی سایپا کوییک را در جدول زیر مشاهده کنید:

تیپپایهفولپلاس
گیربکس
نوع گیربکسدستیاتوماتیک CVT
موتور
تعداد سیلندر - نوع۴ سیلندر - دریچه گاز مکانیکی۴ سیلندر خطی - M۱۵ دریچه گاز برقی
حجم موتور۱۵۰۳ سی سی
استاندارد آلایندگییورو ۴ - قابل ارتقا به یورو ۵
ظرفیت باک(Lit)۴۱
حداکثر قدرت hp/5300rpm۸۷
حداکثر گشتاور Nm/4000rpm۱۲۸

تجربه رانندگی

سایپا کوییک

با توجه به آنکه پیشرانه و سایر مشخصات فنی سایپا کوییک تفاوت چندانی با مدل‌های دیگر نظیر تیبا و ساینا ندارد، در نتیجه نباید انتظار سواری فوق‌العاده‌ای را از این خودرو داشته باشید؛ حضور گیربکس سی وی تی نیز تا حدی مزید بر علت شده تا در کنار یک پیشرانه نسبتا ضعیف، شتاب آنچنانی را از این خودرو شاهد نباشید.

پس از روشن شدن خودرو، با همان میزان سروصدا و لرزش موجود در خودروهایی همچون تیبا و ساینا روبرو می‌شویم که کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد؛ چرا که شرکت سازنده می‌توانست با عایق‌کاری بهتر کابین (با توجه به قیمت بالاتر کوییک)، از شدت ورود صدای مزاحم پیشرانه به کابین بکاهد.

سایپا کوییک

پس از قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت درایو، خودرو با کمی تاخیر به راه می‌افتد و به وضوح، کمبود قدرت و کشش در کوییک، به ویژه در حالتی که مملو از سرنشین باشد، احساس می‌شود. صدای فن سیستم تهویه نیمه‌اتوماتیک، نسبتا زیاد است و در مسافرت‌های طولانی می‌تواند آزاردهنده باشد؛ البته عملکرد سیستم تهویه در خنک کردن کابین قابل قبول به نظر می‌رسد.

اشکالاتی نظیر بروز ایراد در سنسور دریچه گاز، بروز عیب در جلوبندی و زیربندی برخی خودروهای کم‌کارکرد و مصرف سوخت نسبتا بالا (9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی)، از جمله مواردی است که برخی از مالکان کوییک نسبت به آن ابراز نارضایتی کرد‌اند.

عملکرد فرمان برقی خودرو (نسخه پلاس) بسیار مناسب بوده و موجب شده تا رانندگی در مسیرهای پر ترافیک شهری نسبت به نمونه هیدرولیک آسان‌تر باشد.. گیربکس cvt این خودرو توسط شرکت پانچ بلژیک طراحی و ساخته شده و از عملکرد متوسطی برخوردار است.

تجربه رانندگی با کوییک اتوماتیک را می توانید از اینجا بخوانید.

سایپا کوییک R

در زمستان سال 1398 گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت که برای جبران از دست رفتن تولید خودروهای چینی در پارس خودرو، مدل ویژه ای از کوییک را تحت عنوان کوییک R راهی بازار نمایند. این مدل تنها شامل چند تفاوت ظاهری همچون سقف قرمز رنگ و استفاده از تریم داخلی با قطعات قرمز رنگ است و شاید انتخاب حرف R نیز صرفا به جهت اشاره به لغت RED باشد.

کوییک آر از نظر مشخصات فنی تفاوتی با نمونه های ساده تیبا و کوییک ندارد و تا زمان نگارش این مطلب نیز در نسخه اتوماتیک عرضه نشده است.

رقبا و محصولات مشابه

از جمله رقبای سایپا کوییک می توان به پژو206، پژو 207 دنده‌ای، ساینا اتوماتیک، برلیانس H220 و رنو ساندرو دنده‌ای اشاره نمود.

قیمت و شرایط فروش

سایپا کوییک

جدول قیمتی نسخه‌های مختلف کوییک به شرح زیر است.

کارخانه‌ایبازار آزاد
سایپا کوییک دنده ای168,074,000198,500,000
سایپا کوییک اتوماتیک پلاس277,872,000302,000,000
کوییک r صفر سفید178,020,000207,000,000
کوییک r صفر اتوماتیک287,946,000
قیمت‌های به تومان هستند.

مزایا و معایب

نکات مثبت
  • طراحی ظاهری بهتر و اسپرت‌تر نسبت به تیبا و ساینا
  • عملکرد نسبتا قابل قبول گیربکس اتوماتیک
  • برخورداری از آپشن‌های بیشتر در قیاس با تیبا
نکات منفی
  • کیفیت نامناسب متریال فضای داخلی
  • پیشرانه نه‌چندان پرقدرت با صدای فوق العاده ناهنجار
  • قیمت گزاف
  • ناشمخص بودن شرایط ایمنی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali46666
    ali46666 | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    من فقط از دسته دندش خوشم اومد:|

مطالب پیشنهادی