ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی مک‌های مجهز به چیپ اپل M1 از نگاه سایت‌های معتبر حوزه فناوری

اپل چند وقت پیش از چیپ انحصاری خود برای مک‌ها و همچنین محصولات مجهز به آن رونمایی کرد. حالا مک‌های مجهز به چیپ اپل M1 مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در ادامه آن‌ها را مرور ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

اپل چند وقت پیش از چیپ انحصاری خود برای مک‌ها و همچنین محصولات مجهز به آن رونمایی کرد. حالا مک‌های مجهز به چیپ اپل M1 مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.

پس از مدت‌ها انتظار، اولین اپل سیلیکون از راه رسید و تا دو سال آینده در تمام محصولات مک مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگر کاربران به پردازنده‌های اینتل در آن‌ها دسترسی نخواهند داشت. چیپ اپل M1 با وجود محدودیت‌ها، عملکرد بالایی از خود نشان می‌دهد و در بررسی‌ها فراتر از انتظار ظاهر شده است.

اپل M1

در ادامه نگاهی به بررسی مک‌های مجهز به چیپ اپل M1 شامل مک مینی، مک بوک ایر و مک بوک پرو ۱۳ اینچی از دید سایت‌های معتبر حوزه فناوری خواهیم داشت.

مک مینی مجهز به اپل M1

سایت ورج در بررسی خود اعلام کرده:

«خارج از دنیای بنچمارک، مک مینی در استفاده روزانه عملکرد فوق‌العاده سریعی دارد. اپ‌هایی مبتنی بر اینتل که برای این پردازنده بهینه شده‌اند، از نظر عملکرد تفاوتی با محصولات مجهز به اینتل ندارند.»

طبق بررسی ورج، عملکرد مک مینی مشابه مک بوک پرو است که البته منطقی به نظر می‌رسد چرا که هر دوی آن‌ها به سیستم خنک‌کننده فعال مجهز شده‌اند، در حالی که مک بوک ایر دارای طراحی بدون فن است.

با وجود استفاده از این سیستم در مک مینی، این کامپیوتر در هنگام کار صدای زیادی تولید نمی‌کند و همچنان خنک باقی می‌ماند، البته در هنگام نیاز فن آن شروع به کار می‌کند که البته زیاد با چنین موضوعی مواجه نمی‌شوید. سایت PCMag در بررسی خود از مک مینی جدید اعلام کرده:

«در طول تمام تست‌ها و فشاری که به CPU و GPU وارد شد، به یک موضوع بزرگ پی بردیم: مک مینی بسیار کم‌صدا و ساکت است. فن آن حتی در بالاترین فشارها و پس از چندین بنچمارک نیز صدای بلندی تولید نکرد و شاسی آن خنک باقی ماند.»

سایت Cnet در بررسی خود به موارد زیر اشاره کرده:

«مینی به عنوان ارزان‌ترین دستگاه مجهز به سیستم عامل مک او اس به فروش می‌رسد و نسخه جدید عملکرد مشابه یا کمی بهتر نسبت مک بوک پرو با M1 دارد، دستگاهی که تقریبا دو برابر از آن گران‌تر است.»

سایت AnandTech در بررسی خود از مک مینی به عملکرد چیپ M1 اشاره کرده:

«برای توسعه‌دهندگان، مک‌های مجهز به اپل سیلیکون اولین دستگاه‌های تمام عیار با پردازنده‌های مبتنی بر ARM هستند که تقریبا هیچ مشکلی ندارند. این موضوع نه تنها به نفع اپل، بلکه به نفع اکوسیستم ARM و کسب و کارهای رو به رشد محاسبات ابری مبتنی بر ARM خواهد بود.»

مک بوک پرو مجهز به اپل M1

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، مک بوک پرو جدید عملکرد مشابه با مک مینی دارد که موضوع بدی نیست چون تمام محصولات مجهز به چیپ M1 سرعت بسیار بالایی دارند.

سایت ورج در بررسی خود از این لپ‌تاپ اعلام کرده:

«جزئیات فنی زیادی درباره چیپ M1 وجود دارد مثل اینکه چگونه اپ‌های توسعه پیدا کرده برای پردازنده‌های اینتل را اجرا می‌کند یا اینکه چه اطلاعاتی درباره آینده مک در اختیار ما قرار می‌دهد. در حالت کلی عملکرد این تراشه بسیار چشمگیر است. مک بوک پرو یک لپ‌تاپ عالی با عملکرد بی‌نظیر و شارژدهی بالا است.‌»

در بررسی سایت PCMag متن زیر به چشم می‌خورد:

«چیپ M1 بهبودهای مناسبی را در زمینه عملکرد، خروجی گرافیک و شارژدهی باتری ارائه می‌دهد. مک بوک پرو مجهز به چیپ M1 عملکرد یکسان یا بهتر از نسل‌های قبلی و همچنین بسیاری از محصولات ویندوزی دارد و این موضوع حتی درباره برنامه‌هایی که از «Rosetta 2» استفاده می‌کنند نیز صادق است.»

سایت AppleInsider در بررسی خود از این محصول گفته:

«مک بوک پرو مجهز به چیپ M1 در انجام برخی کارها حتی از مک بوک پرو ۱۶ اینچی با پردازنده اینتل نیز سریع‌تر است. یکی از موارد تاثیرگذار درباره این محصول، عدم افزایش چندان دمای آن برای شروع به کار فن است و در اکثر مواقع صدایی از آن به گوش نمی‌رسد و ساکت باقی می‌ماند.»

کارشناسان در بررسی مک بوک پرو جدید به شارژدهی بالای باتری آن اشاره کرده‌اند و از این موضوع خبر داده‌اند که در چند روز بررسی تنها یکبار آن را شارژ کرده‌اند. ظاهرا ادعای اپل مبنی بر افزایش شارژدهی باتری نسل جدید مک بوک پرو حقیقت دارد.

مک بوک ایر مجهز به اپل M1

یکی از تفاوت‌های اصلی میان مک بوک پرو و ایر جدید، عدم استفاده از فن در محصول دوم است. فرقی نمی‌کند چه اندازه به CPU و GPU مک بوک ایر جدید فشار وارد ‌کنید، صدایی از آن نخواهید شنید. این موضوع یک مشکل دارد که کاهش جزئی عملکرد آن در صورت افزایش فشار در مقایسه با دو مک دیگر است، البته این موضوع چندان محسوس نیست.

PCMag در بررسی مک بوک ایر جدید گفته:

«مک بوک ایر جدید یک لپ‌تاپ شگفت انگیز است. کیفیت ساخت آن با بهترین‌ها برابری می‌کند، چیپ M1 عملکرد بالایی دارد و شارژدهی باتری آن نسبت به اکثر رقبا بالاتر است. با قیمت ۹۹۹ دلار، مک بوک ایر جدید بیشترین ارزش را در میان لپ‌تاپ‌های مجهز به مک او اس دارد.»

در بررسی سایت ورج از این محصول به متن زیر برمی‌خوریم:

«عملکرد مک بوک ایر شبیه به یک لپ‌تاپ حرفه‌ای است و مشکلی با اجرای چندین برنامه ندارد. این لپ‌تاپ اپ‌های سنگین مانند فتوشاپ یا حتی برنامه‌های ویرایش ویدیو مانند ادوبی پریمیر هم را بدون هیچ شکایتی اجرا می‌کند. این محصول مشکلی با باز کردن چندین تب در مرورگرها حتی کروم ندارد.»

سایت انگجت در بررسی خود اعلام کرده:

«مک بوک ایر جدید بهترین لپ‌تاپ قابل حمل و سبک اپل است که چیپ M1 دلیل اصلی آن محسوب می‌شود. این تراشه فوق‌العاده سریع است و چون فن ندارد، صدایی تولید نمی‌کند. این محصول اولین گام در مسیر یکپارچه کردن سخت افزار و نرم افزار اپل برای مک‌ها محسوب می‌شود و مانند آیفون و آیپد، نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.»

سایت تک‌کرانچ در بررسی مک بوک ایر جدید به عملکرد مناسب، شارژدهی عالی و قیمت پایه ۹۹۹ دلاری آن اشاره کرده است.

جمع‌بندی

دلایل زیادی برای دوست داشتن مک‌های جدید وجود دارد. این محصولات کیفیت ساخت بالایی دارند، به ویژگی‌هایی مانند تاچ آیدی و مجیک کیبورد مجهز شده‌اند و دارای سیستم عامل macOS Big Sur هستند. با وجود این موارد، چیپ اپل M1 دلیل اصلی است.

این چیپ باعث شده مقرون به صرفه‌ترین محصولات اپل عملکرد پردازشی و گرافیکی بالاتر از رقبا داشته باشند و با هربار شارژ، مدت زمان طولانی قابل استفاده باشند. این تراشه در آی‌مک و مک بوک پرو ۱۶ اینچی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبق بررسی‌ها، اینتل و AMD باید با رقیب جدید و قدرتمندی مبارزه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی