ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نخستین شواهد مصرف مواد توهم زا توسط انسان در غاری واقع در کالیفرنیا کشف شد

بررسی‌های انجام شده روی طرح‌های رسم شده در سقف غاری در کالیفرنیا نشان می‌دهد، بومیان آن منطقه حدود 400 سال قبل، از مواد توهم زا در مراسم مذهبی، دفع اشباح خبیث، کسب قدرت‌های فوق طبیعی، ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

بررسی‌های انجام شده روی طرح‌های رسم شده در سقف غاری در کالیفرنیا نشان می‌دهد، بومیان آن منطقه حدود 400 سال قبل، از مواد توهم زا در مراسم مذهبی، دفع اشباح خبیث، کسب قدرت‌های فوق طبیعی، آینده بینی و تجربه خلسه استفاده می‌‌کردند.

باستان شناسان روی سقف غاری در منطقه «چوماش» کالیفرنیا، طراحی قرمز رنگی مربوط به 400 سال قبل کشف کردند و با بررسی آن متوجه شدند، تصویر احتمالا مربوط به گل «تاتوره» است که قدرت توهم زایی و افیونی بالایی دارد. این گل به دلیل خاصیت مخدری که داشته در برخی مراسم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

با موشکافی بیشتر روی طرح کشیده شده، «دیوید رابینسون» از باستان شناسان دانشگاه «لنکاوی» انگلیس معتقد است در طرح‌ کشیده شده، تصویری از یک پروانه دیده می‌شود که با حالت عدم هوشیاری در اثر مصرف مواد مخدر و توهم زا، اطراف گلی می‌چرخد. محققان معتقدند گلی که پروانه دور آن می‌چرخد، همان گیاهی افیونی معروف تاتوره است.

«داتورا» یا «تاتوره»، گیاهی شناخته شده و معروف است که خاصیت دارویی و ضد سم دارد؛ اما خودش به شدت سمی است. جوشانده تهیه شده از این گیاه می‌تواند اعصاب ارادی را برای مدتی محدود به صورت غیرارادی در آورد.

سرخپوستان بومی جنوب آمریکا از این گیاه در مراسم مذهبی و مخصوصا برای مراسم به سن بلوغ دختران و پسران استفاده می‌کردند. دود آن می‌تواند فرد را به حالت خلسه ببرد و دچار حالت‌های توهمی شود. هرچند برخی معتقدند که این گیاه در تجربه فراطبیعی نقش داشته و با کمک آن تجارب فوق طبیعی عجیبی داشته‌اند.

تاتوره در واقع گیاهی سمی و خطرناک است؛ اما به دلیل ارزش دارویی که داشته، موردتوجه قرار گرفته است. دیوید رابینسون معتقد است تصویر طراحی شده شباهت زیادی به مراسم مذهبی مربوط به مصرف تاتوره دارد و به نظر می‌رسد پیشینیان 400 سال قبل نیز از مواد توهم‌زا استفاده می‌کردند.

نخستین بار در سال 1999، باستان شناسان از طریق طراحی‌های انجام شده روی سنگ، اطلاعاتی در مورد مراسم مذهبی مصرف مواد توهم زا به دست آورده بودند. تصویر جدید کشف شده شباهت زیادی به تصویرهای قبلی دارد و مجددا تصویری از یک پروانه که اطراف گل می‌چرخد دیده می‌شود.

شاید برخی تصور کنند تصویر شباهتی به گل تاتوره ندارد؛ اما گیاه‌شناسان حرفه‌ای نیز این شباهت را تایید می‌کنند. از سوی دیگر باستان شناسان بر این باورند که مردم منطقه «چوماش» که این غار در آنجا واقع شده است،‌ از گذشته از تاتوره در مراسم مذهبی و حتی در زندگی روزمره استفاده می‌کنند.

مورخان بسیاری در مورد مصرف تاتوره و کسب قدرت‌های ماورا الطبیعه و مقابله با رویدادهای منفی از جمله دفع اشباح، آینده بینی و یافتن اجسام با کمک قدرت‌های فوق طبیعی مطالب بسیاری نوشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • haashmo
    haashmo | ۵ آذر ۱۳۹۹

    ننویسید اینها رو.فردا مردم همیشه در صحنه ایران میرن میکشن و مصرف میکنن ? ?

مطالب پیشنهادی