ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

چرا نباید به فناوری خودروهای خودران اعتماد کرد؟

هم زمان که صنعت خودروسازی در حال حرکت به سمت عرضه خودروهای خودران و مستقل از راننده است انتظار می‌رود که امنیت وسایل نقلیه نیز بیش از پیش افزایش یابد. اما تحقیقات جدید نشان داده ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

هم زمان که صنعت خودروسازی در حال حرکت به سمت عرضه خودروهای خودران و مستقل از راننده است انتظار می‌رود که امنیت وسایل نقلیه نیز بیش از پیش افزایش یابد. اما تحقیقات جدید نشان داده که برخلاف تصور عموم همه‌گیرشدن تکنولوژی‌های کمک راننده و سیستم‌های خودران سبب کاهش ایمنی وسایل نقلیه شده است.

نکته این اتفاق در آن است که رانندگانی که از خودروهای مدرن و خودران استفاده می‌کنند در هنگام رانندگی تمرکز کمتری داشته و کمتر به جاده توجه می‌کنند. این رانندگان کمتر چشمان خود را به جاده دوخته و اعتماد بیش از اندازه‌ای به تکنولوژی‌های کمک راننده و سیستم خودران خودروها دارند. اعتماد بی‌موردی که گاها فجایع جبران ناپذیری به دنبال دارد.

خودروهای خودران

در تحقیقات جدید رفتار عده‌ای از رانندگان در حین رانندگی با خودروهای خودران مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که این رانندگان عموما هر دو دست خود را بر روی فرمان قرار نداده، از تلفن هوشمند خود استفاده کرده و یا سرگرم تکنولوژی‌های مورد استفاده در کابین خودرو خود می‌شوند.

در این تحقیق رانندگان را به دو گروه ده نفری تقسیم کرده و لندروور رنجر روور اسپرت مجهز به کروز کنترل تطبیقی را در اختیار گروه اول قرار داده‌اند. رانندگان گروه دوم نیز پشت فرمان ولوو S90 نشسته‌اند. این خودرو تولیدی ولوو علاوه‌بر کروز کنترل تطبیقی به تکنولوژی رانندگی خودران نیز مجهز است.

در اوایل رانندگی هر دو گروه رفتار تقریبا مشابه‌ای را از خود نشان داده‌اند اما با گذشت یک ماه رفتار گروه دوم به وضوح تغییر کرده و تمرکز آن‌ها در حین رانندگی به طرز قابل‌توجهی کاهش یافته است. به‌عنوان نمونه نشانه‌های خواب‌آلودگی در بین رانندگان گروه دوم تنها در مدت کمتر از یک ماه دوبرابر شده است.

همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که رانندگان خودروهای خودران به مرور حساسیت خود را نسبت به جاده از دست داده و نسبت به گذشته در حین رانندگی توجه کمتری صرف می‌کنند.

به همین جهت است که شرکت‌های خودروسازی پیوسته تاکید می‌کنند که تکنولوژی‌های مرتبط با رانندگی خودران هنوز آنچنان پیشرفت نکرده است که بتوان به طور کامل به آن‌ها اعتماد کرد. البته که این هشدارها مورد توجه تمامی رانندگان قرار نمی‌گیرد و مرور زمان سبب افزایش بی‌توجهی عده‌ای دیگر از رانندگان نیز می‌شود.

به عناون نمونه تسلا تاکید فراوانی بر این نکته داشته که رانندگان در هنگان استفاده از محصولات این شرکت و سیستم اتوپایلوت هر دو دست خود را بر روی فرمان قرار داده و بر روی جاده تمرکز کنند. این موضوع به خصوص در جاده‌های خارج از شهر که سرعت خودرو بالا بوده و ممکن است اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ بدهد اهمیت دو چندان پیدا می‌‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Elyas
    Elyas | ۶ آذر ۱۳۹۹

    چرا باید به پراید اعتماد کرد ؟

    • محمد جواد
      محمد جواد | ۶ آذر ۱۳۹۹

      چون یقه بسته ها ساختنش...

      • محمد
        محمد | ۸ آذر ۱۳۹۹

        یقه بسته ها یا لیبرال های غربگرا!!!؟

مطالب پیشنهادی