ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا: چین با دستکاری ژنتیکی در پی ساخت ابرسرباز است

بر اساس گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، چین با استفاده از فناوری ویرایش ژنتیک در پی ارتقا توانمندی‌های سربازان ارتش این کشور است. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، چین می‌خواهد از فناوری ویرایش ژن موسوم ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۵

بر اساس گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، چین با استفاده از فناوری ویرایش ژنتیک در پی ارتقا توانمندی‌های سربازان ارتش این کشور است.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، چین می‌خواهد از فناوری ویرایش ژن موسوم به «کریسپر» (CRISPR) برای تولید ابرسرباز استفاده کند. کریسپر ابزاری نوین، ساده ولی قدرتمند برای ویرایش ژنوم هاست. این ابزار کاربردهای بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به تصحیح نقص‌های ژنتیکی، درمان و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و بهبود محصولات کشاورزی یاد کرد.

البته استفاده از کریسپر نگرانی‌های اخلاقی به وجود آورده و بسیاری از کشورها استفاده از آن برای ارتقا عملکرد انسان را غیراخلاقی می‌دانند. به گفته کارشناسان استفاده از فناوری کریسپر برای ارتقا عملکرد سربازان هنوز امکان پذیر نشده، با این حال چین آزمایش‌ها در این زمینه را آغاز کرده است. مرکز امنیت نوین آمریکا (CNAS) نیز سال گذشته با انتشار گزارشی مدعی شد محققان ارتش چین با استفاده از زیست‌فناوری در پی پیشگیری از شیوع بیماری‌ها، ساخت ابرسرباز و حتی سلاح هستند.

این نخستین باری نیست که یک کشور برای ساخت ابرساز تلاش می‌کند. در زمان اوج جنگ سرد ارتش آمریکا قصد داشت سربازی با توانایی‌های مافوق بشری بسازد و حالا پنتاگون با استفاده از فناوری‌های جدیدی مثل داروهای از بین برنده درد، تله‌پاتی، اسکلت خارجی و دیوایس‌های رباتیک پوشیدنی در پی بهبود عملکرد سربازان در میدان نبرد است.

تصور راهیابی ابرسربازان به ارتش چین ترسناک است. این کشور با داشتن ۲.۲ میلیون نفر نیروی نظامی، بزرگ‌ترین ارتش جهان را دارد. آنطور که در گزارش آمده بودجه دفاعی این کشور فقط در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. جالب آنکه چین سال گذشته یک دانشمند را به خاطر اصلاح ژنتیکی دو نوزاد با تکنیک کریسپر به سه سال زندان و پرداخت جریمه هنگفت محکوم کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • حمید
    حمید | ۱۸ آذر ۱۳۹۹

    انگار خودشون نمی خوان

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۱۷ آذر ۱۳۹۹

    با تمام وجود امیدوارم شایعه باشه و شاهد همچین عصری نباشیم.امیدوارم شاهد یک جنگ سرد تو بخش سلاح های بیولوژیکی نباشیم.

    • expire expre
      expire expre | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

      ملت خرافات و ملت جفت پوچ

مطالب پیشنهادی