ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا مجوز استفاده از راکت «نیو گلن» بلو اوریجین در مأموریت‌های بدون‌سرنشین را داد

ناسا راکت فضایی «نیو گلن» (New Glenn) متعلق به شرکت بلو اوریجین را برای بکارگیری در مأموریت‌های بدون سرنشین علمی و اکتشافی آینده تأیید کرد. ناسا راکت چند بار مصرف نیو گلن را به ناوگان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

ناسا راکت فضایی «نیو گلن» (New Glenn) متعلق به شرکت بلو اوریجین را برای بکارگیری در مأموریت‌های بدون سرنشین علمی و اکتشافی آینده تأیید کرد.

ناسا راکت چند بار مصرف نیو گلن را به ناوگان حمل محموله‌های فضایی اضافه کرد تا شرکت بلو اوریجین که توسط مؤسس آمازون «جف بزوس» بنیانگذاری شده، گام مهمی برای رقابت با شرکت‌هایی همچون اسپیس اکس و بوئینگ برای ارائه سرویس حمل و نقل فضایی بردارد.

البته ناسا با این قرارداد موظف به استفاده از راکت نیو گلن نیست، بلکه به شرکت بلو اوریجین فرصت رقابت با دیگر شرکت‌های ارائه کننده سرویس حمل و نقل فضایی مثل اسپیس اکس را تحت تحت برنامه NASA Launch Services II می‌دهد.

راکت‌های «فالکن هوی» و «فالکن ۹» اسپیس اکس پیشتر توسط ناسا برای بکارگیری در این برنامه مهر تأیید را دریافت کرده‌اند، اما فقط فالکن ۹ در مأموریت‌های ناسا استفاده شده و راکت فالکن هوی تنها برای مأموریت‌های خصوصی استفاده شده است. این راکت قرار است اواسط سال ۲۰۲۲ فضاپیمای «سایکی» (Psyche) ناسا را به فضا حمل کند.

اسپیس اکس برای پرتاب کپسول‌های سرنشین دار نیز از ناسا مجوز گرفته و کپسول «کرو دراگون» این شرکت خرداد ماه امسال پس از نزدیک به یک دهه فضانوردان آمریکایی را از خاک ایالات متحده به فضا برد. بلو اوریجین هنوز با دستیابی به چنین هدف بزرگی فاصله دارد، اما در پی ارائه سفرهای توریستی به لبه فضا بوده و توسط ناسا به عنوان یکی از سه شرکت اصلی برای حمل فضانوردان به ماه انتخاب شده است.

اولین پرواز نیو گلن برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است. این راکت ۹۸ متری قادر به حمل ۴۵ تن محموله به مدار نزدیک زمین (LEO) و ۱۳ تن محموله به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) است. فالکن هوی ارتفاع کمتری دارد (۷۰ متر)، اما آنطور که اسپیس اکس می‌گوید قادر به حمل ۶۳.۸ تن محموله به مدار LEO خواهد بود که البته هنوز در عمل ثابت نشده است.

بلو اوریجین سال ۲۰۱۶ اعلام کرد راکت جدید این شرکت به افتخار «جان گلن»، نخستین فضانورد آمریکایی که زمین را دور زد، «نیو گلن» نامگذاری شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی