ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ارتش یک نفره؛ به طور میانگین بیش از ۵۰۰ هزار کاربر گزارش فردوسی پور را دیدند

عادل فردوسی پور بعد از چندین سال دوری از گزارشگری مسابقات فوتبال توانست بار دیگر به این میدان بازگردد و این کار را با گزارشگری در یک لایو اینستاگرامی انجام داد؛ لایوی که به طور ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۵

عادل فردوسی پور بعد از چندین سال دوری از گزارشگری مسابقات فوتبال توانست بار دیگر به این میدان بازگردد و این کار را با گزارشگری در یک لایو اینستاگرامی انجام داد؛ لایوی که به طور میانگین بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بیننده داشت و در بیشترین حالت خود به بیش از ۸۱۰ هزار بیننده هم رسید؛ آماری که شاید به پای میلیون‌ها بیننده تلویزیونی نرسد اما در اولین گامی که محبوب‌ترین مجری دهه اخیر تلویزیون به یک برنامه اینترنتی روی آورد، آماری جالب توجه به نظر می‌رسد.

بیش از ۲.۵ میلیون دنبال کننده جدید

از روزهای اخیر و با اعلام خبر اینکه فردوسی پور قرار است در شبکه اجتماعی اینستاگرام و در اکانت AFC فارسی به گزارشگری بازی فینال جام باشگاه‌های آسیا بپردازد، عدد دنبال کنندگان این اکانت ساعت به ساعت افزایش یافت. این اکانت که زیر ۲۰۰ هزار دنبال کننده داشت حالا بیش از ۲.۸ میلیون بازدید کننده دارد، این یعنی یک افزایش ۲.۶ میلیونی از کاربران واقعی آنهم در عرض ۲۴ ساعت. موضوعی که در کمپین‌های مارکتینگی، چندین میلیارد تومان هزینه دارد.

در واقع اکانت AFC بیش از ۲.۵ میلیون دنبال کننده واقعی و علاقه‌مند به حیطه‌ای که در آن کار می‌کند به دست آورد و حالا ارزش اکانت کاربری آن چند ده برابر نسبت به روز گذشته شده است، موضوعی که بر اساس شنیده‌های دیجیاتو گفته می‌شود برایش هزینه‌ چندانی هم در بر نداشته است.

پلتفرم لحظه‌نگار علی‌رغم آنچه در ساعات قبل از رویداد گفته بود، نتوانست این گزارش را پخش کند و رسماً اعلام کرد که برخی نهاد‌ها مانع پخش شده‌اند. نامی از این نهادها برده نشده است.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز به تماشای برنامه فردوسی پور نشستند و با اینکه برخی از سایت‌های حوزه استریم نیز اعلام کرده بودند که قصد پخش این لایو اینستاگرامی را دارند ولی با شروع بازی اعلام شد که برخی نهادها نگذاشتند که این اتفاق بیفتد. با اینکه تا این لحظه به طور دقیق مشخص نشده که منظور از «برخی نهادها» چه بوده است.

از طرفی، چالش‌های زیادی برای تماشای لایو اینستاگرامی برای کاربران پیش آمد که باعث شد بسیاری از آنها تصمیم بگیرند دیدن این برنامه لایو را کنار بگذارند. پخش عمودی برنامه روی صفحه تلویزیون و مشکلات سرعت اینترنت و دیگر مواردی که باعث شد آمار بینندگان فردوسی پور آنطور که برخی فکر می‌کردند رکورد شکنانه ظاهر نشود. همچنین ساعت پخش این بازی را نیز نباید فراموش کنیم که درست در ساعات اداری بود و بسیاری مشغول به کار بودند.

موج بی‌حریف برنامه‌های اینترنتی

در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا خبری از شبکه‌های کابلی نیست و صوت و تصویر تا پیش از اینترنت، تماما در اختیار صدا و سیما بود. با ظهور اینترنت و سایت‌های استریمی مانند آپارات و سپس حضور VODها بود که ایران با یک پرش از ترند شبکه‌های کابلی، به ترند شبکه‌های اینترنتی روی آورد.

توان مقابله با شبکه‌های اینترنتی برای صدا و سیما وجود نداشت و حالا رشد آنها در سراسر دنیا و عجین شدنشان با بسیاری از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام (که مختص صوت و تصویر است) کاری کرده که معادله کاملا برهم بخورد و دیگر «مدیا» فقط در اختیار یک سازمان نباشد. در واقع می‌توان گفت پخش گزارش لایو اینستاگرامی فردوسی پور یک زنگ خطر برای رسانه ملی است.

شکسته شدن رکورد لایو فارسی

بر اساس برخی آمار ارائه شده از سوی سایت‌هایی چون هالیوود دیلی، لایو اینستاگرامی گزارشگری فردوسی پور حالا تبدیل به یکی از پربازدیدترین‌های اینستاگرام شده است و شاید بتوان گفت در بین ده لایو پربازدید و جزو سه لایو پربازدید فارسی زبان قرار گرفته است.

زنگ خطر برای صدا و سیما

عدد میانگین نیم میلیون کاربر در حال تماشا شاید چندان زیاد به نظر نرسد و رقمی پایین‌تر از لایوهای اینستاگرامی برخی خوانندگان و اینفلوئنسرهای فارسی در اینستاگرام باشد. حتی این عدد با آمار ۲ میلیونی که روبیکا از حضور کاربران خود در این پلتفرم حین بازی منتشر ساخته، چندان بالا به نظر نمی‌رسد اما همه این موارد دلیل نمی‌شود که مهم‌ترین موضوع را در اینجا نادیده بگیریم، اینکه یک مجری سرشناس تلویزیونی بارها سعی کرده تا در داخل صدا و سیما و VODها و... فعالیت کند و مانند برخی همکاران خود نیز مهاجرت به شبکه‌های خارجی را برنتابیده است و در نتیجه به گزارشگری در لایو اینستاگرامی روی آورده است. موضوعی که به قول وزیر ارتباطات از  تنگ نظری عده‌ای ناشی می‌شود و می‌تواند این فعالیت در همین بستر داخلی صورت بگیرد تا هم به نفع شبکه اینترنت و هم کاربران باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • maahcity
    maahcity | ۳۰ آذر ۱۳۹۹

    تلوبیون هم 1 میلیون هم زمان و حدود 5 میلیون هم کل

  • molavy
    molavy | ۳۰ آذر ۱۳۹۹

    تلویزیون بدون هیچ تبلیغی یک میلیون موقع لایو بازدید داشته، روبیکا 2 میلیون، اونوقت
    AFC اجازه نداده صدا و سیما بره قطر ولی به فردوسی پور اجازه داده، هیچ کدوم رو جز روبیکا رو این خبر نگفت، دنبال چی هستی

    • molavy
      molavy | ۳۰ آذر ۱۳۹۹

      تلوبیون...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی