ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قوه قضاییه از اپلیکیشن «عدالت همراه» رونمایی کرد: تجمیع تمامی خدمات الکترونیکی

آیین رونمایی از سامانه «عدالت همراه» در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه، صبح امروز برگزار شد. در این رویداد، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت که اپلیکیشن عدالت همراه، در واقع نسخه موبایلی تمام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۳

آیین رونمایی از سامانه «عدالت همراه» در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه، صبح امروز برگزار شد. در این رویداد، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت که اپلیکیشن عدالت همراه، در واقع نسخه موبایلی تمام خدمات الکترونیکی قضایی خواهد بود و در اختیار امور مردم قرار می‌گیرد تا خدمات متنوعی را در آن دریافت کنند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در آیین افتتاحیه اپلیکیشن عدالت همراه که صبح امروز به صورت آنلاین و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اعلام کرد که هدف از ساخت این برنامه تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی بوده است. «عیسی زارع پور» درباره فاز اول این پروژه گفت: «در فاز اول، خدمات دادگستری‌ها را در این برنامه ارائه می‌کنیم که شامل پنج خدمت است؛ در گام بعد سایر خدماتی که توسط دستگاه قضایی ارائه می‌شود و بعد از آن خدمات سازمان‌های تابعه قوه قضاییه از همین برنامک ارائه می‌شود.»

ابلاغیه الکترونیکی و نوبت دهی آنلاین

به گفته زارع پور اولین خدمت، ابلاغیه الکترونیکی است که مخاطبان می‌توانند ابلاغیه‌ها را به صورت الکترونیکی و با قابلیت جستجو ببینند. از سویی دیگر آنطور که زارع پور می‌گوید اطلاع رسانی در مورد پرونده‌ها خدمت بعدی است و اصحاب دعوی می‌توانند تمام پرونده‌هایی که داشتند یا دارند را مشاهده کنند: «همچنین در این اپلیکیشن نوبت دهی مراجع قضایی را می‌توان انجام داد که اقدام تحولی در دستگاه قضایی است؛ ما با اولویت دادن به شعب اجرای احکام این خدمت را ارائه می‌دهیم.»

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد که با نوبت دهی آنلاین، خدمات سریع‌تری به مردم ارائه خواهد شد تا در زمان شیوع ویروس کرونا کمترین مدت زمان را بیرون از منزل باشند: «در این سیستم، هوشمند، ما علت مراجعه را تعریف کردیم و بر اساس آن به افراد اعلام می‌شود که چه مدارکی را باید در اختیار داشته باشند.»

درخواست عدم سوء پیشینه و احراز هویت آنلاین

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از درخواست گواهی عدم سوء پیشینه نیز از طریق این اپلیکیشن خبر داد و گفت کسانی که کد ثنا دارند می‌توانند به راحتی درخواست گواهی خود را در سامانه ثبت کنند. گفتنیست برخی از این خدمات نظیر همین موضوع دریافت عدم سوء پیشینه پیش‌تر بوسیله درگاه ملی قوه قضاییه ارائه شده بود و حالا در این اپلیکیشن راحت‌تر و سریع‌تر در دست کاربران خواهد بود گفته شده در یک تا دو روز کاری درخواست عدم سوء پیشینه بررسی می‌شود و گواهی نیز به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

زارع پور تاکید دارد که کاربران برای دریافت تمامی خدمات عدالت همراه در حال حاضر نیازمند کد ثنا هستند که با یکبار مراجعه حضوری، این موضوع شدنی خواهد بود اما نوید این موضوع را می‌دهد که تا دو هفته آینده احراز هویت از راه دور و ثبت نام الکترونیکی از راه دور نیز راه‌اندازی خواهد شد. او این موضوع را انقلابی در اقدامات قوه قضاییه می‌داند و تاکید دارد با این کار کاربران می‌توانند کد ثنا را به صورت غیر حضوری دریافت کنند.

شرکت در نظرسنجی قضایی خدمت بعدی است که در این اپلیکیشن ارائه می‌شود. زارع‌پور در این باره توضیح داد و گفت: «پس از بررسی پرونده در دادگاه ما یک پیامک ارسال می‌کردیم تا در مورد عملکرد همکاران قضایی اظهار نظر کنند که تاکنون صد‌ها هزار نفر شرکت کردند و از امروز افراد می‌توانند با سهولت بیشتری در این نظرسنجی شرکت کنند.»

همسو شدن قضات با فناوری روز

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا قضات و دیگر کارکنان قوه قضاییه با این فناوری نوین همسو خواهند شد و آیا تدبیری برای آموزش آنها در این مورد تدوین شده است یا خیر گفت: «هر سرویسی که راه اندازی می‌شود باید ابلاغیه‌ای باشد تا به شکل یکپارچه در سراسر کشور و با یک وحدت رویه انجام شود. در مورد سرویس‌هایی که به شکل سراسری رونمایی شده است، این اتفاق افتاده است.»

به گفته زارع پور طبیعی است که برخی رویه‌های کاری در این سیستم وجود داشته باشد که از نظر عده‌ای مشکل محسوب شود اما او ابراز امیدواری کرد که این مساله با آموزش‌های لازم و اطلاع رسانی درست حل و فصل خواهد شد. او با ذکر مثال برپایی دادگاه آنلاین که برخی قضات و مراجع قضایی به آن عمل می‌کنند و برخی خیر و انتقاداتی که در این باره انجام شده گفت: «این انتقادات چندان صحیح نیست. ما در مورد دادگاه‌ها این خدمت را سراسری نکردیم؛ دستورالعمل نحوه استفاده از سامانه ارتباط تصویری برای برگزاری جلسات رسیدگی ظرف یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد و ما زیرساخت‌های لازم را ابلاغ خواهیم کرد.»

دادگاه آنلاین تا آخر سال به صورت سراسری در کشور اجرا خواهد شد

زارع‌پور به دیجیاتو می‌گوید احتمالا موضوع برپایی دادگاه آنلاین تا آخر سال برای همگان در دسترس باشد: «برای برگزاری دادگاه آنلاین به طوری که مردم از منزلشان در جلسه حضور داشته باشند، هنوز در فاز اجرای آزمایشی هستیم که در ۱۰ استان آزمایش شده است تا موانع برطرف شود و تا پایان سال به سراسر کشور توسعه پیدا خواهد کرد.» او باور دارد که خدمات اپلیکیشن عدالت همراه در کنار چنین مواردی به تدریج در جامعه قضایی جا خواهد افتاد.

امنیت در عدالت همراه

او همچنین تاکید کرد که در اپلیکیشن عدالت همراه حریم خصوصی افراد کاملا حفظ خواهد شد و قطعا اطلاعاتشان کاملا محرمانه خواهد بود؛ حتی اطلاعاتی که با رضایت خود ارسال می‌کنند و نظرات ارسال شده نیز محرمانه است: «ما به هیچ وجه با اطلاعات مندرج در گوشی‌های تلفن همراه کاری نداریم؛ البته بعضی از خدمات نیازمند صوت و تصویر هستند یا در آینده نزدیک شرکت در جلسه دادگاه به شکل آنلاین از طریق برنامک همراه عدالت قطعا نیازمند دوربین و میکروفن است مگر اینکه کسی نخواهد از این‌ها استفاده کند.»

قوه قضاییه اعلام کرده از هرگونه نقد این اپلیکیشن استقبال خواهد کرد و از اهل فن و کارشناسان خواسته تا نظرات فنی و حقوقی خود را درباره عدالت همراه با آنها در میان بگذارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱ دی ۱۳۹۹

    عدالت؟! اونم همراهش؟ ? خدایی اینا چی فکر میکنن پیش خودشون

  • آریا
    آریا | ۲۹ آذر ۱۳۹۹


    حتی ژاپن و آمریکا هم چنین کاری نمیکنند که اپ برای قوه قضاییه بسازن
    مگه چند درصد مردم یک جامعه ممکنه تو طول زندگیشون کارشون به قوه قضاییه بیفته.?
    کسی هم که احیانن سرو کارش بهش بیفته تازه باید بره اپ نصب کنه؟
    خیلی مسخره است

  • Ahmadreza8
    Ahmadreza8 | ۲۹ آذر ۱۳۹۹

    باشه باشه بهش میگم!

  • محمد جواد
    محمد جواد | ۲۹ آذر ۱۳۹۹

    عدالت?همراه...

مطالب پیشنهادی