ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا خدمات پس از فروش برای کسب‌وکارها مهم است؟

مشتریان به زبان ساده دارایی‌های هر نوع تجارتی هستند. متخصصین فروش در هر کارخانه، کسب و کار و ... باید به این موضوع توجه داشته باشند که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه کنند ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۵

مشتریان به زبان ساده دارایی‌های هر نوع تجارتی هستند. متخصصین فروش در هر کارخانه، کسب و کار و ... باید به این موضوع توجه داشته باشند که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه کنند تا آن‌ها را برای خریدهای بعدی وفادار کنند و یا به این طریق قادر باشند، تبلیغات دهان به دهان خوبی ارائه کنند. در این زمینه خدمات پس از فروش در اولویت است و حرف اول را می‌زند.

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از خدمات پس از فروش ارائه کنیم، این نوع خدمات را می‌توان، فرآیندهایی عنوان کرد که یک کسب و کار به مشتریان خود ارائه می‌کند تا اطمینان حاصل کند، محصولاتش بدون عیب و نقص در اختیار مشتریانش قرار می‌گیرند. این نوع از خدمات می‌تواند مزایای بی شماری مثل تبلیغات دهان به دهان، بهبود جایگاه برند در جامعه، بدست آوردن رضایت مشتریان و ... شود.

چرا کسب و کارها باید خدمات پس از فروش به مشتریان خود ارائه کنند؟

همه کسب و کارهای بزرگ در دنیا به خوبی این مفهوم را درک کرده‌اند که خدمات پس از فروش می‌تواند نقش بسیار مهمی در رضایت مشتری و حفظ آن داشته باشد. مشتریان با کمک خدمات پس از فروش به یک برند وفادار می‌شوند و ارزش برند را در نزد خود افزایش می‌دهند. در حقیقت مشتریان با دریافت این گونه خدمات و یا اطمینان به وجود آن‌ها پس از خرید محصولات مورد نیازشان، ارتباط طولانی مدت و سازنده ای با یک کسب و کار برقرار می‌کنند که نتیجه آن بهبود کیفیت است.

برای نمونه اسنوا به عنوان پرچم‌دار لوازم خانگی با بومی‌سازی این محصولات در ایران، خدمات پس از فروش کم‌نظیری به مشتریان خود ارائه می‌کند که نتیجه آن افزایش فروش محصولات این شرکت و به دست آوردن تعداد زیادی مشتری راضی است. این مزایا باعث شده‌اند که کسب و کار اسنوا و محصولات آن از سطح آسیا و خاورمیانه فراتر رفته و به بازار جهانی هم ورود کنند.

تکنیک‌های خدمات پس از فروش چیست؟ 

مهم‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده در خدمات پس از فروش توسط بزرگ‌ترین برندهای دنیا عبارت اند از:

نظرسنجی و پیگیری از مشتریان بعد از خرید محصولات

برای اثر بخشی در زمینه خدمات پس از فروش لازم است که حتما تکنیک‌هایی را در این حوزه پیاده کنید. به عنوان مثال متخصصین فروش برندهای بزرگ بعد از هر فروش باید با مشتریان خود تماس بگیرند و از آن‌ها راجه به کیفیت محصولات سوال بپرسند. البته این نظر سنجی می‌تواند به شیوه‌های دیگری مثل ایمیل، فرم الکترونیکی و نظر سنجی آنلاین و غیره هم باشد.

حفظ ارتباط با مشتری در طول زمان

مشتریان باید بتوانند در طول زمان‌های مختلف با مشتریان این حوزه در تماس بوده و در مورد چالش‌هایی که با خدمات یا محصولاتشان داشته‌اند، سوال بپرسند. این موضوع کمک می‌کند تا مشتریان ارتباط بهتری با برند برقرار کنند و به گونه‌ای یادآوری برند برای آن‌ها صورت بگیرد. البته این موضوع در پیدا کردن نقص‌ها و مشکلات محصول هم بی تاثیر نبوده و می‌تواند به گروه‌های تولیدی برای بهبود کیفیت محصولات کمک شایانی کند.

ارائه روش‌های حفظ و نگهداری از محصولات

شما می‌توانید با ایجاد یک باشگاه مشتریان و تولید محتوای مرتبط با محصول خود در زمینه حفظ ارزش‌ها و شیوه‌های نگهداری از آن، کاری کنید که محصولات شما در این زمینه به خوبی بررسی شوند. به عنوان مثال اسنوا به عنوان مثالی از کسب وکار ایرانی با تولید محتواهای آموزشی در زمینه محصولات خود، به مشتریان کمک کرده از محصولات باکیفیت این شرکت در مدت زمان بیشتری استفاده کرده و  با بهره‌گیری از نکات ارائه شده طول عمر مفید محصولات را افزایش دهند.

دریافت اطلاعات مشتری در هنگام فروش محصولات و خدمات

تمامی تکنیک‌های خدمات پس از فروش تنها زمانی قابل انجام هستند که شما بانک اطلاعاتی قوی از مشتریان خود داشته باشید. اکثر برندهای موفق دنیا در این زمینه سعی کرده‌اند که در هنگام فروش محصولات و خدمات خود، اطلاعات مشتریانشان را بدست آورند. این موضوع کمک می‌کند تا برای ارتباط‌های بعدی قادر باشند با آن‌ها تماس بگیرند و یا حتی ایمیل ارسال کنند.

چرا خدمات پس از فروش برای کسب و کارها مهم است؟

در بازار رقابتی حال حاضر تنها کسب و کارهایی دوام می‌آورند که خدمات پس از فروش بی نظیری برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند. این موضوع در واقع ایجاد یک نوع مزیت رقابتی برای کسب و کاری است که می‌خواهد سهم خود در بازار را افزایش دهد. حالا که با اهمیت خدمات پس از فروش و تکنیک‌های آن آشنا شدید، می‌توانید در بخش نظرات تجربیات خود در این زمینه را با دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 

این مقاله در همکاری با شرکت اسنوا تهیه و در دیجیاتو منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی