ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا پس از تزریق واکسن کرونا همچنان باید از ماسک استفاده کرد؟

واکسن کرونا فایزر و مدرنا در برخی کشورها تاییدیه دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون شماری از مردم جهان آغاز شده. اگرچه تزریق واکسن به دید برخی افراد به معنای رهایی از محدودیت‌ها خواهد بود، اما همچنان ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

واکسن کرونا فایزر و مدرنا در برخی کشورها تاییدیه دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون شماری از مردم جهان آغاز شده. اگرچه تزریق واکسن به دید برخی افراد به معنای رهایی از محدودیت‌ها خواهد بود، اما همچنان پس از واکسیناسیون باید اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک را ادامه داد.

واکسن کرونا با سرعت بسیار بالایی نسبت به واکسن‌های دیگر توسعه پیدا کرده، اما از آنجایی که هنوز اطلاعات کاملی درباره کارایی آن‌ها نداریم و برای مثال نمی‌دانیم تا چه مدت بدن را در برابر کووید-۱۹ مصون نگه می‌دارند، تزریق آن به معنای آزادی کامل نیست. به گفته کارشناسان پس از تزریق واکسن هم افراد همچنان باید از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی را هم رعایت کنند، اما دلیل اینکار چیست؟

بلافاصله پس از تزریق واکسن از بدن محافظت نمی‌شود

واکسن کرونا فایزر و مدرنا برای محافظت از بدن به تزریق دو دوز نیاز دارند و دوز دوم برای مصونیت در برابر کووید-۱۹ ضروری است. در حالی که دوز اول اثربخشی بالایی دارد، دوز دوم میزان محافظت از بدن را افزایش می‌دهد و همچنین مدت زمان مصونیت را بیشتر می‌کند.

پس از تزریق دوز دوم، بدن به مدت زمانی برای ساخت محافظ نیاز دارد تا بتواند با کرونا مبارزه کند. این زمان می‌تواند نزدیک به دو هفته برسد و به همین دلیل باید در این زمان از ماسک استفاده کنید و همچنین به افراد در خارج از خانه خود نزدیک نشوید.

پس از تزریق واکسن، امکان انتقال کرونا وجود دارد

از آنجایی که کووید-۱۹ و واکسن آن جدید هستند، شواهد کافی مبنی بر عدم انتقال بیماری در صورت تزریق واکسن وجود ندارد. ضمنا در گذشته یکی از مقامات مدرنا به این موضوع اشاره کرده بود که واکسن کرونا از انتقال کووید-۱۹ جلوگیری نمی‌کند. این احتمال وجود دارد که افراد پس از تزریق واکسن همچنان به کرونا مبتلا شوند اما علائم آن را تجربه نکنند که نتیجه‌ای جز انتقال آن به افراد دیگر ندارد.

این موارد باعث می‌شود افراد تا زمانی که دانشمندان از میزان محافظت توسط واکسن کرونا اطلاع کامل پیدا کنند، به استفاده از ماسک ادامه دهند. بنابراین با استفاده از ماسک می‌توان از ابتلای افرادی که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، جلوگیری کرد.

امکان ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC)، نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس کرونا، حتی در دوره مصونیت هم به صورت کامل درک نشده. دانشمندان با تحقیقات بیشتر می‌توانند احتمال ابتلای مجدد به کرونا را مشخص کنند. در حالی که پژوهش‌های اخیر از مصونیت حداقل تا ۸ ماه خبر می‌دهند، اما شاید افراد دوباره به این بیماری مبتلا شوند.

همانطور که بالاتر گفتیم، شاید در صورت ابتلای مجدد افراد مریض نشوند، اما می‌توانند آن را به دیگران منتقل کنند و تا زمان واکسیناسیون کامل یا دستیابی به ایمنی جمعی، احتمال بحرانی شدن شرایط وجود دارد. بد نیست بدانید که تا به امروز شمار کمی از افراد دوباره به کرونا مبتلا شده‌اند، البته باید به این موضوع توجه کنید که عمر کووید-۱۹ نزدیک به یکسال است.

افراد عادی هم استفاده از ماسک را کنار می‌گذارند

اگر افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، تصمیم به عدم استفاده از ماسک بگیرند، افراد عادی هم تصور می‌کنند که دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست. همین موضوع باعث می‌شود که شیوع کرونا سرعت بیشتری بگیرد، مخصوصا اگر گونه جدید کرونا که در بریتانیا مشاهده شده، وارد کشورهای بیشتری شود.

همه مردم حاضر به تزریق واکسن نیستند

برخی افراد مخالف دریافت واکسن هستند و شماری برای انتشار گزارش‌های بیشتر درباره کارایی واکسن‌ها صبر می‌کنند. این تصورات در حالی وجود دارد که کارایی واکسن‌های مدرنا و فایزر بیش از ۹۰ درصد اعلام شده است.

در حالی که واکسن نمی‌تواند بطور کامل از شیوع کرونا جلوگیری کند، اما جوامع را در مسیر ایمنی جمعی قرار می‌دهد. برای رسیدن به این هدف، باید شمار بالایی از مردم واکسن را دریافت کنند که با توجه به تولید پایین، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. بنابراین حتی پس از تزریق واکسن برای جلوگیری از ابتلای مجدد یا ابتلای دیگران به ویروس، باید از ماسک استفاده کرد.

چه زمانی باید استفاده از ماسک را متوقف کرد؟

ماسک

در حال حاضر اطلاعات کافی از زمان ایمنی جمعی وجود ندارد، بنابراین مشخص نشده که چه زمانی افراد می‌توانند استفاده از ماسک را متوقف کنند و همچنین توجهی به حفظ فاصله اجتماعی نداشته باشند. بنابراین انتظار می‌رود بسیاری از مردم در سراسر جهان حداقل تا اواسط سال آینده میلادی یا ۶ ماه دیگر مجبور به استفاده از ماسک باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • کتیبه سپید
    کتیبه سپید | ۹ دی ۱۳۹۹

    این یعنی اصلا واکسنی در کار نیست و فقط یه مایع معمولی و بی‌اثر تزریق می‌کنن تا سازنده‌های واکسن هم به نوبه خود از آب گل‌آلود کرونا، ماهی بگیرن و پولی به جیب بزنن. تأکید برای ماسک زدن هم به این دلیله که وقتی همه واکسن بزنن و ماسک‌ها رو بردارن، گندش درمیاد که چیزی که فروخته شده اصلا واکسن نبوده. این دکترها هم فقط درباره بیماری‌های از قبل شناخته شده ادعا دارن و مطالعات گذشته‌ها رو روخوانی می‌کنن. اینجاست که طبل توخالی طبابت، می‌ترکه.

مطالب پیشنهادی