ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۷ ترند ناخوشایند موبایل که امیدواریم سال ۲۰۲۱ متوقف شوند

۲۰۲۰ سال مهمی برای صنعت موبایل بود. فناوری 5G بالاخره به گوشی‌های ارزان‌تر هم راه یافت، موبایل‌های تاشو با مقاومت بیشتر از راه رسیدند و میان‌رده‌های بیشتری با قابلیت‌های متعدد و قیمت مقرون به صرفه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

۲۰۲۰ سال مهمی برای صنعت موبایل بود. فناوری 5G بالاخره به گوشی‌های ارزان‌تر هم راه یافت، موبایل‌های تاشو با مقاومت بیشتر از راه رسیدند و میان‌رده‌های بیشتری با قابلیت‌های متعدد و قیمت مقرون به صرفه روانه بازار شدند.

البته سال جاری ترندهایی در صنعت موبایل بوجود آمد که امیدواریم سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا نکنند. در ادامه با برخی از این ترندها آشنا می‌شوید:

زیاده‌روی در استفاده از پسوند 5G

استفاده از پسوند 5G در انتهای نام موبایل‌ها در آغاز معرفی این فناوری توجیه پذیر است، اما حالا تقریباً تمام گوشی‌های پرچمدار مجهز به مودم 5G شده‌اند و دیگر نیازی به برجسته کردن آن نیست. شرکت Verizon پا را فراتر گذاشت و پسند UW 5G را به انتهای گوشی‌های خود اضافه کرد تا نشان بدهد موبایل‌های این شرکت از امواج میلیمتری شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند.

برندها می‌توانند به منظور تشویق کاربران به خرید مدل پرچمدار و دارای فناوری 5G، پسوند 4G را به منظور تأکید بر منسوخ شدن این فناوری به انتهای نام موبایل‌های ارزان قیمت اضافه کنند. امیدواریم سازندگان موبایل و اپراتورها از سال ۲۰۲۱ دیگر در استفاده از پسوند 5G زیاده روی نکرده و از کلمات عجیب برای تبلیغ محصولات خود استفاده نکنند.

استفاده از پلاستیک در گوشی هزار دلاری

سامسونگ امسال پنل پشتی موبایل هزار دلاری گلکسی نوت ۲۰ را با پوششی به نام «گلستیک» (بخوانید پلاستیک جلا داده شده) روانه بازار کرد. مسلماً حس کردن پلاستیک با در دست گرفتن موبایلی پرچمدار که بیش از ۹۰۰ دلار برای آن پرداخته کرده‌اید چندان خوشایند نخواهد بود. امیدواریم سازنده کره‌ای استفاده از این پوشش را به گوشی‌های خانواده گلکسی A و گلکسی FE/Lite محدود کرده و یا با تغییر دادن آن حس پلاستیک گونه‌اش را کاهش دهد.

سنسورهای ۲ مگاپیکسلی تزئینی

یکی از آزاردهنده‌ترین ترندهایی که در موبایل‌های یکی دو سال اخیر دیده می‌شود، استفاده از سنسورهای بی‌کیفیت ۲ مگاپیکسلی است و در واقع یک جور حقه حقه از جانب سازندگان برای برجسته کردن تعداد دوربین‌های موبایل به شمار می‌رود. سازندگان مختلف از شیائومی تا ریلمی و سامسونگ و اوپو این استراتژی را در پیش گرفته‌اند و برخی محصولات خود را به دو سنسور ۲ مگاپیکسلی مجهز کرده‌اند تا تأکید بیشتری بر چهارگانه بودن ماژول دوربین شود.

بهتر است سازندگان موبایل در سال آینده میلادی به کیفیت توجه بیشتری نشان بدهند تا کمیت. به عبارت دیگر، به جای افزایش بی‌دلیل تعداد سنسورها، کیفیت دوربین اصلی، فوق عریض و یا حتی ماکرو را افزایش دهند. صحبت از دوربین ماکرو شد که برخی سازندگان پافشاری زیادی به استفاده از آن می‌کنند؛ امیدواریم سال آینده میلادی به این دوربین توجه بیشتری شده و صرفاً به جای یک دوربین معمولی ۲ مگاپیکسلی، با دوربینی با رزولوشن بهتر و مجهز به فوکوس خودکار مواجه شویم.

شارژ سریع با توان کم

سال ۲۰۲۰ موبایل‌هایی با پشتیبانی از شارژ سریع ۶۵ وات و حتی ۱۰۰ وات به بالا مثل شیائومی می‌ ۱۰ اولترا و وان‌پلاس 8T روانه بازار شدند. اما همچنان بسیاری از موبایل‌های میان‌رده و برخی پرچمدارها با شارژر کم‌توان به بازار عرضه شدند. برای مثال می‌توان به موتورولا اج پلاس و گوگل پیکسل ۵ اشاره کرد که شارژر ۱۸ واتی دارند. وضعیت برای سری آیفون ۱۲ (۲۰ وات) و پرچمدار LG V60 (۲۵ وات) کمی بهتر بود.

امیدواریم حداقل پشتیبانی از شارژ سریع ۳۰ واتی برای تمام موبایل‌های پرچمدار به یک ترند در سال ۲۰۲۱ تبدیل شود. سازندگان موبایل حداقل می‌توانند پشتیبانی از شارژ سریع با توان بالا را به شکل غیرفعال در موبایل قرار دهند تا کاربر در صورت نیاز آن را فعال کند.

پشتیبانی نرم افزاری کوتاه

گوگل تا سه سال از گوشی‌های سری پیکسل پشتیبانی نرم افزاری می‌کند. سامسونگ نیز تابستان امسال رویه مشابهی را در پیش گرفت و ارائه آپدیت‌های اندروید برای برخی از محصولات خود را به سه سال افزایش داد.

از سوی دیگر، وان‌پلاس انتشار تنها یک نسخه از اندروید (۱۱) را برای موبایل‌های نورد N10 و N100 تأیید کرده و موتورولا از ارائه تنها یک آپدیت برای موبایل هزار دلاری اج پلاس خبر داده است. البته موتورولا سرانجام تغییر رویه داد و اعلام کرد که این محصول دو نسخه اندروید را دریافت می‌کند. انتظار می‌رود به خاطر رکود اقتصادی ناشی از کرونا و کاهش قدرت خرید مردم و همچنین عدم تمایل بسیاری از کاربران به تعویض گوشی پس از تنها یک یا دو سال، تولیدکنندگان موبایل اهمیت بیشتری به پشتیبانی نرم افزاری از محصولات خود بدهند.

افزایش قیمت شدید پرچمدارها

شیائومی، ریلمی و وان‌پلاس که اغلب آنها را با عرضه گوشی‌های قدرتمند اما با قیمت مقرون به صرفه می‌شناسیم، پرچمدارهایی گران قیمت در سال ۲۰۲۰ روانه بازار کردند. یکی از دلایل این افزایش قیمت، بالا رفتن قیمت چیپست‌های موبایل اعلام شده است.

جالب اینکه نسخه امواج میلیمتری برخی موبایل‌های پرچمدار با اختلاف قیمت تقریباً ۱۰۰ دلار بیشتر در مقایسه با نسخه 5G استاندارد به فروش رفته است. برای مثال می‌توان به نسخه Verizon وان‌پلاس ۸ و پیکسل 4a (مدل 5G) اشاره کرد. انتظار می‌رود سال ۲۰۲۱ پرچمدارهای مقرون به صرفه بیشتری مثل گلکسی S20 FE (با قیمت پایه ۶۹۸ دلار) روانه بازار شوند.

کمیت به جای کیفیت

یکی دیگر از الگوهای آزاردهنده سال ۲۰۲۰، عرضه چندین موبایل جدید با تفاوت‌های ناچیز میان آنها بود. بهتر است برندها در سال آینده میلادی کمی از این سیاست فاصله گرفته و به جای عرضه هفت یا هشت موبایل یکسان با اسامی مختلف، به عرضه سه یا چهار مدل بسنده کرده و به جای کمیت روی افزایش کیفیت و قابلیت‌ها تمرکز کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Rdfd
    Rdfd | ۱۰ دی ۱۳۹۹

    مادون قرمز، جک هدفون، چراغ led و حذف شارژر کو پس ?
    الان یه گوشی میزنن یا جک نمیخوره، یا مادون قرمز نداره یا همرو داره sd card نمیخوره یا همرو داره ضد اب نیست و...
    چه توجیهی داره یه گوشی 1000 دلاری نه sd بخوره نه مادون قرمز داشته باشه نه جک و نه شارژر تو جعبه ش باشه ??

  • King lewa
    King lewa | ۱۰ دی ۱۳۹۹

    خدا کنه حذف جک هدفون و شارژر تموم بشه
    چون با این فرمون که پیش برن تا چند سال بعد فقط پردازنده بهت میدن!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی