ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۵ دلیل که خواب کافی می‌تواند ضامن سلامت ذهن و جسم شما باشد

خواب کافی نه تنها روی سلامت ذهن انسان، بلکه به سلامت جسم هم کمک می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که به اندازه کافی نمی‌خوابید یا خواب عمیق و آرامی ندارید، با این کار به خودتان ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

خواب کافی نه تنها روی سلامت ذهن انسان، بلکه به سلامت جسم هم کمک می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که به اندازه کافی نمی‌خوابید یا خواب عمیق و آرامی ندارید، با این کار به خودتان صدمه می‌زنید. به 5 دلیل مهم، باید به اندازه کافی و مناسب بخوابید.

امسال همه‌گیری کرونا و شرایط قرنطینه باعث شد، از بسیاری جهات سیستم زندگی اکثر مردم جهان از نظم طبیعی خود خارج شود. شرایط خانه‌نشینی و دورکاری برنامه روزانه، کار و زندگی بسیاری را دستخوش تغییر کرد و نظم خواب شبانه برخی افراد تا حد زیادی به هم خورد. در مدت اخیر به دلیل شرایط قرنطینه و کرونا، افراد بسیاری را می‌بینیم که دچار بی‌نظی‌های مختلفی شده‌اند و یکی از این موارد، بی‌توجهی به میزان خواب و به هم خوردن نظم خوابیدن است.

وقتی صحبت از خوابیدن می‌شود، منظور خوابی آرام، راحت، بدون تنش و استرس است. هر فرد به صورت متوسط به 7 الی 8 ساعت خواب راحت در شبانه روز نیاز دارد تا سیستم ذهن و جسم سالمی داشته باشد.

کم‌خوابی یا خواب نامناسب همراه با تنش می‌تواند روی وضعیت سلامت ما تاثیر زیادی بگذارد. از سوی دیگر خواب کافی و عمیق نتایج خوبی به همراه دارد که در این مطلب به 5 مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

۱- بهبود سلامت روان

گزارش‌های تحقیقاتی در آمریکا نشان می‌دهد که 40 درصد شهروندان این کشور در زمان همه‌گیری کرونا دچار مشکلات روحی‌-روانی شده‌اند. براساس اعلام «بنیاد ملی خواب» کمبود خواب یا خوابیدن همراه با اضطراب و افسردگی یکی از دلایل بروز این وضعیت است.

رابطه پیچیده‌ای بین سلامت روان و خواب عمیق و آرام وجود دارد. اضطراب و تنش باعث می‌شود نتوانیم درست بخوابیم و وقتی خواب کافی نداریم، همین وضعیت روی سلامت روان ما تاثیرگذار است.

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

تقریبا این روزها همه نگران سلامتی خودشان هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که خواب کافی و مناسب می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مطالعات انجام شده توسط بنیاد ملی خواب نشان می‌دهد که کمبود خواب برای بدن مشکلاتی را به وجود می‌آورد و افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، نمی‌توانند در برابر بیماری‌های مختلف مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

وقتی دچار کمبود خواب هستیم، سیستم ایمنی بدن با کاهش پروتئین‌های ویژه‌ای مواجه می‌شود و در نتیجه نمی‌‌تواند با عفونت و التهاب مقابله کند. وقتی سیستم دفاعی بدن ضعیف باشد، احتمال بیماری افزایش پیدا می‌‌کند.

۳- کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

مطالعات بنیاد ملی خواب نشان می‌دهد که خواب کافی در شب می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش بیماری‌های قلبی به همراه داشته باشد. کمبود خواب باعث افزایش وزن، فشار خون بالا و بروز برخی بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

۴- کاهش خطر ابتلا به دیابت و چاقی

برخی تحقیقات نشان می‌دهد رابطه‌ای بین چاقی و کمبود خواب وجود دارد. معمولا افرادی که به خواب و استراحت خود اهمیت می‌دهند، به ورزش، تناسب اندام و تغذیه خودشان نیز بی‌توجه نیستند.

کیفیت خواب به چگونگی متابولیسم قند خون بدن مربوط می‌شود و مطالعات مختلفی تایید می‌کنند که رابطه‌ای بین خواب نامناسب و خطر ابتلا به دیابت وجود دارد.

۵- تمرکز و بهره وری بهتر

افرادی که با کمبود خواب روبرو هستند، عموما از عدم تمرکز رنج می‌برند. برای آنکه در طی روز تمرکز خوبی داشته باشید و به عنوان فردی با کارایی و اثربخشی مطلوب بتوانید کارها را پیش ببرید، لازم است به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید.

خواب کافی نه تنها روی سلامت جسم و ذهن، بلکه روی خلقیات و روحیات ما تاثیرگذار است. پس به اندازه کافی، بدون تنش و اضطراب بخوابید و تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی