ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس: باید پهنای باند شبکه‌های اجتماعی خارجی را محدود کرد

نماینده مجلس در یک گفتگوی رادیویی اعلام کرد که برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید پهنای باند شبکه‌های اجتماعی خارجی را محدود کرد، موضوعی که از دیدگاه او تا به امروز اراده‌اش وجود نداشته است. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۰

نماینده مجلس در یک گفتگوی رادیویی اعلام کرد که برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید پهنای باند شبکه‌های اجتماعی خارجی را محدود کرد، موضوعی که از دیدگاه او تا به امروز اراده‌اش وجود نداشته است.

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفتگو با محوریت موضوع شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی میزبان «مجتبی رضاخواه»، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال و «رضا الفت نسب» عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی بود.

مردم به شبکه‌های اجتماعی داخلی اعتماد ندارند

در این مناظره رضاخواه با طرح این مساله که شبکه‌های اجتماعی داخلی مثل شبکه های اجتماعی خارجی مورد اقبال نگرفتند، دلایل آن را به حضور رقبای خارجی در کنار حضور شبکه‌های داخلی که آنچنان در وهله اول قوی نبودند دانست و مساله عدم اعتماد را نیز از دیگر موارد عدم اقبال مدل‌های بومی عنوان کرد: «اما به شبکه های داخلی اعتماد نداریم و به خارجی بیشتر اعتماد داریم چون می ترسیم از اطلاعاتمان سوء استفاده کنند.»

او گفت باید سرویس‌هایی در داخل شبکه‌های اجتماعی بومی ارائه شود که در مدل‌های خارجی مانند آن یافت نشود: «مثلا می‌توانیم سرویس هایی ارائه دهیم که مبتنی بر کارت ملی، آدرس یا لوکیشن اشخاص باشد. اساسا شبکه ملی اطلاعات برای همین موضوع طراحی شده و مبتنی است بر اینکه سرویس هایی ارائه دهد که خارجی‌ها نمی‌توانند آن را ارائه دهند.»

نباید مشکلات قضایی برای سازندگان شبکه‌های اجتماعی داخلی ایجاد کرد

این نماینده مجلس متذکر شد که اگر قرار است شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد و اقدامی جدی پیرامون تحقق آن صورت بگیرد لازمه‌اش اینست که پهنای باند را برای شبکه‌های اجتماعی خارجی محدود کنیم که متاسفانه این اراده تا به حال وجود نداشته است. او همچنین سیاست دیگری را نیز معرفی کرد که باید در آن اینترنت برای شبکه داخلی ارزان‌تر باشد تا انگیزه بیشتری برای اپلیکیشن‌های داخلی استفاده شود.

پیشنهاد اولیه رضاخواه نگرانی‌هایی را برای برخی کارشناسان به وجود آورده که سیاست حاکمیت در دولت بعدی می‌تواند پا گذاشتن بر گلوگاه اینترنت جهانی و کم کردن پهنای باند آن باشد تا با استفاده از این ابزار، بتوان مردم را به زور به پلتفرم‌های داخلی هدایت کرد. همچنین باید گفت سیاست دومی که رضاخواه از آن دم می‌زند در حال حاضر در شبکه اینترنت کشور پیاده سازی شده و اینترنت داخلی حجم یک سومی از اینترنت کاربران کم می‌کند. حتی برخی اپلیکیشن‌های داخلی که تا مدتهای زیادی حجم  اینترنت را بطور رایگان برای مشترکین خود محاسبه می‌کردند نیز نتوانستند به آن بخت و اقبالی که مدل‌های خارجی دست پیدا کردند برسد.

رضاخواه با بیان اینکه اگر قرار است در اقتصاد دیجیتال از پلتفرم ها و اپلیکیشن های داخلی استفاده کنیم نیاز به دو گونه حمایت داریم، عنوان کرد:

«یکسری از حمایت ها حمایت های معنوی است به این مفهوم که معنا ندارد اگر یک کسی رفت و یک شبکه اجتماعی را راه انداخت و مخاطب برای خودش جمع کرد ما برایش دردسرهای قضایی ایجاد کنیم. کسی که با این مشکلات دست و پنجه نرم کند نمی‌تواند رشد کند. پس نیاز داریم خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم. یکسری از حمایت ها هم حمایت های مالی است. باید اینترنت ارزان برای پلتفرم های داخلی ارزان تر از خارجی باشد نکته واضحی است که تا کنون نتوانسته‌ایم اجرایی اش کنیم.»

پلتفرم نمی‌تواند هر روز پاسخگوی مطلب منتشر شده دیگران باشد

در ادامه این برنامه رضا الفت نسب با یادآوری اینکه شبکه های اجتماعی در ایران از جمله کلوب قبل از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی خارجی مانند فیس بوک شروع به کار کردند، گفت: «این شبکه اجتماعی، یک پلتفرم داخلی بود تا یک جاهایی خیلی خوب پیش رفت ولی نه حمایت های لازم شد و نه اینکه ما سازوکار درستی برای نظارت و برخورد داشتیم.»

البته باید گفت کلوب چند ماه بعد از فیس بوک راه‌اندازی شد اما در هر حال با وجود قدمتی ۱۶ ساله، این شبکه اجتماعی سرنوشت خوبی پیدا نکرده و در آخرین خبرها به سمت تعطیلی نیز کشانده شد.

الفت نسب به یکی از مشکلاتی که بر سر راه شبکه های اجتماعی داخلی است اشاره کرد و نقص قوانین را مشکل ساز دانست: «اگر کسی در شبکه‌های اجتماعی محتوای مجرمانه‌ای را منتشر می کرد ما با خود پلتفرم برخورد می کردیم کما اینکه امروز هم سال‌ها گذشته و این اتفاق هنوز هم رخ می‌دهد. وقتی ما با پلتفرم خودمان این طور برخورد می‌کنیم پلتفرم هم توان این را ندارد که هر روز بخواهد برود و پاسخگوی مطلب یا تصویر منتشر شده دیگران باشد.» موضوعی که الفت نسب به آن اشاره می‌کند تاکنون چندین بار گریبانگیر مدیران پلتفرم‌هایی همچون آپارات و کافه بازار و دیگر پلتفرم‌ها را گرفته است.

بخش خصوصی نه درک درستی از شبکه ملی اطلاعات دارد و نه آن را لمس کرده است

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی متذکر شد: «شما از شبکه ملی اطلاعات می گویید که می تواند تاثیرگذار باشد من به عنوان بخش خصوصی نه درک درستی از این دارم و نه لمس کردم که شبکه ملی اطلاعات چه کاری می خواهد بکند. امروز با اپلیکیشنی به نام اینستاگرام و تلگرام مواجهم که مردم دارند توامان از آن استفاده می کنند در حالی که مشابه ایرانی اش هست ولی مشکلات زیر ساختی فراوانی دارد.»

وی نظارت‌های بیش از حد را نیز دیگر مشکلات شبکه‌های اجتماعی داخلی دانست و گفت: «وقتی دید حاکمیت این است که برای زدن کانال باید از وزارت ارشاد مجوز گرفته شود ما به هیچ جایی نمی رسیم و اینستاگرام و تلگرام هر روز پر قدرت تر خواهند شد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • hyperhope
    hyperhope | ۱۷ دی ۱۳۹۹

    وقتی رای دادن برای نماینده مجلس رو‌ مردم تحریم و بی تاثیر میدونن نتیجش میشه امثال ایشون

    • فراز
      فراز | ۱۷ دی ۱۳۹۹

      توهم که قشنگ داری موج سواری میکنی به خیال خودت کسی هم نمیدونه هدفت چیه? خودتی برادر سایبری تقبل الله

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۷ دی ۱۳۹۹

    این بزغاله مگه نماینده مردم نیست؟ یعنی مردم ازش خواستن همچین نظری بده یا به حکم خودش حرف میزنه اگر مجلس واقعا صاحب داشته باشه باید بهش بگن طبق کدوم درخواست مردم داری همچین درخواستی میکنی،ولی اینا همه انتخاب شده از قبل هستن و فقط کوک میشن واسه حرف زدن

  • best
    best | ۱۷ دی ۱۳۹۹

    بله برگ زرین جدید برای دزدی از مال ملت .معلوم نیست باز چقدر مال ملت رو میخوان به عنوان بوجه بگیرن و بالا بکشن علی برکت الله

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۷ دی ۱۳۹۹

    یعنی این در زمان انتخابات مجلس هم همین حرفارو زده برای مجاب کردن مردم شهرش و رای آوردن؟
    اگر بله که برای خودمون متاسفم ولی اگر اونموقع چیزای دیگه میگفته و الان برای خودشیرینی این حرفارو میزنه که فقط باید ملت ببینن با رای دادنشون پای چه کسانی رو به مجلس باز میکنن

  • Ahmad
    Ahmad | ۱۷ دی ۱۳۹۹

    تمام شبکه های اجتماعی فیلتر بشن اگر صدها هزار تریلیون دلار صرفه جویی اقتصادی خواهیم داشت و تورم کنترل خواهد شد و جلوی فرار سرمایه از کشور گرفته خواهد شد همان کاری که چین انجام داد وابر قدرت اقتصادی جهان شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی