ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یک استارتاپ آمریکایی قصد پیوند عضو از خوک به انسان را دارد

یک استارتاپ زیست‌فناوری در آمریکا می‌خواهد پیوند عضو از خوک دستکاری ژنتیکی شده به انسان را از سال جاری میلادی شروع کند. «David Ayares»، مدیر ارشد دانش استارتاپ بیوتکنولوژی Revivicor (زیرمجموعه United Therapeutics) از اهداف ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵

یک استارتاپ زیست‌فناوری در آمریکا می‌خواهد پیوند عضو از خوک دستکاری ژنتیکی شده به انسان را از سال جاری میلادی شروع کند.

«David Ayares»، مدیر ارشد دانش استارتاپ بیوتکنولوژی Revivicor (زیرمجموعه United Therapeutics) از اهداف بلندپروازانه این استارتاپ برای پیوند عضو از خوک به انسان می‌گوید: «ما در شرف انجام این کار هستیم. در یکی دو سال آینده پیوند عضو با انسان را انجام خواهیم داد. فکر می‌کنیم خوکی که قرار است اعضایش به انسان پیوند بخورد را داریم و این اتفاق سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ رخ خواهد داد.»

هدف Revivicor این است که با پیوند عضو خوک به انسان آمار درگذشتگان در صف دریافت عضو را کاهش دهد. بر اساس آمارهای اداره منابع بهداشتی و خدمات عمومی آمریکا (HRSA)، روزانه ۱۷ بیمار نیازمند به عضو در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند. تا سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۹ هزار نفر شامل مرد، زن و کودک در لیست انتظار دریافت عضو بوده‌اند.

البته پیوند عضو از جانداران دیگر به آسانی پیوند عضو از انسان به انسانی دیگر نیست و آنطور که در ادامه گزارش آمده می‌تواند سبب بروز واکنش ایمنی شدید شود. به عبارت ساده بدن عضو پیوندی را بیگانه تشخیص داده و آن را پس می‌زند. Revivicor به منظور حل این مشکل با دستکاری ژنتیکی خوک‌ها تولید نوعی شکر به نام alpha-gal در بدن آن‌ها که سبب پس زدن اندام پیوندی می‌شود را متوقف کرده است.

خبر خوش برای استارتاپ Revivicor اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا ماه گذشته میلادی خوردن گوشت خوک دستکاری ژنتیکی شده را «برای عموم مردم ایمن» اعلام کرد. البته Ayares می‌گوید این استارتاپ به جای تولید گوشت خوک دستکاری ژنتیکی شده، روی «تولید نامحدود اعضا» تمرکز خواهد کرد. خوک این شرکت در مجموع ۱۰ تغییر ژنومیک (۴ ژن خوک غیرفعال و ۶ ژن انسان) دارد و قرار است در آزمایش‌های انسانی از آن استفاده شود.

پیوند عضو از خوک به انسان بدون شک بسیار خطرناک خواهد بود و سوالات اخلاقی متعددی ایجاد می‌کند، اما اگر موفقیت آمیز باشد از انتظار کشیدن چند ساله بیماران نیازمند جلوگیری کرده و جان بسیاری را نجات خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Chapdast
    Chapdast | ۱۷ دی ۱۳۹۹

    این عالیه به امید موفقیتشون

مطالب پیشنهادی