ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رکورد سرعت انتقال داده با فیبر نوری شکسته شد: ‍۱ پتابیت بر ثانیه

پژوهشگران موسسه تحقیقات سیستم شبکه از «موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن» (NICT) موفق به دستیابی به سرعت انتقال داده بیش از ۱ پتابیت بر ثانیه (۱,۰۰۰,۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه) به وسیله یک فیبر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵

پژوهشگران موسسه تحقیقات سیستم شبکه از «موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن» (NICT) موفق به دستیابی به سرعت انتقال داده بیش از ۱ پتابیت بر ثانیه (۱,۰۰۰,۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه) به وسیله یک فیبر نوری تک هسته‌ای چند حالته شده‌اند که ۲.۵ برابر بیش از رکورد قبلی است.

محققان برای انجام آزمایش خود و انتقال و دریافت صدها کانال طیفی با کارایی بالای WDM (مالتی پلکس کردن بر پایه تفکیک طول موج) یک زیرسیستم فرستنده و گیرنده باند پهن توسعه دادند. با این سیستم محققان توانستند با استفاده از یک فیبر چند حالته به چنین رکوردی دست پیدا کنند.

پژوهشگران در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند:

«تا به امروز آزمایش‌های مربوط به فیبرهای نوری که از چندین حالت پشتیبانی می‌کنند، به پهنای باند کوچکی محدود شده‌اند. ما در پژوهش جدید خود امکان ترکیب انتقال نوری باندپهن با کارایی بالا و یک فیبر نوری ۱۵ حالته را به نمایش گذاشتیم که قطر روکش آن مشابه استاندارد صنعتی کنونی و برابر ۰.۱۲۵ میلی‌متر است.»

فیبر نوری

به گفته پژوهشگران، زمانی که تعداد حالت‌ها در سیستم انتقال فیبر چند حالته افزایش پیدا می‌کند، پیچیدگی محاسباتی موردنیاز پردازش سیگنال دیجیتال MIMO (چند ورودی چند خروجی) افزایش می‌یابد. با این وجود محققان از یک فیبر انتقال با تاخیر کم و ساده‌سازی پیچیدگی MIMO استفاده کردند و این تاخیر کم در پهنای باند بالا حفظ شد. انتقال ۳۸۲ کانال طول موج که هرکدام با سیگنال‌های ۶۴ مدولاسیون کیوآام (QAM) مدوله شده‌اند، نتیجه کار پژوهشگران بود.

انتظار می‌رود موفقیت آزمایش اخیر باعث پیشرفت در فناوری انتقال چند حالته با ظرفیت بالا در سیستم‌های انتقال نوری شود. در حال حاضر پژوهشگران برای افزایش فاصله انتقال چند حالته با ظرفیت بالا برنامه‌ریزی کرده‌اند و می‌خواهند آن را با فناوری چند هسته‌ای ادغام کنند. هدف از این کارها، ایجاد اساس فناوری انتقال نوری با ظرفیت بالاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hosein
    hosein | ۲۳ دی ۱۳۹۹

    ای بارکلا به چشم بادومیها

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۲۳ دی ۱۳۹۹

    الان همه‌ دارن فکر میکنن یعنی یه فیلم رو تو چند صدم ثانیه میشه باهاش دانلود کرد؟ ??

  • GT
    GT | ۲۲ دی ۱۳۹۹

    ???

مطالب پیشنهادی