ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

با کانسپتر کارکاپتر آشنا شوید؛ یک خودروی هیدروژنی پرنده برای مسابقات اتومبیلرانی

استارتاپ فرانسوی MACA مسابقات اتومبیلرانی را وارد فاز تازه‌ای کرده و اخیرا طرحی مفهومی از یک خودروی مسابقه‌ای پرنده را به نمایش گذاشته است. این خودرو که ساختاری شبیه به بدن حشرات دارد، در دسته ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

استارتاپ فرانسوی MACA مسابقات اتومبیلرانی را وارد فاز تازه‌ای کرده و اخیرا طرحی مفهومی از یک خودروی مسابقه‌ای پرنده را به نمایش گذاشته است. این خودرو که ساختاری شبیه به بدن حشرات دارد، در دسته eVTOLها قرار گرفته و کارکاپتر (Carcopter) نامگذاری شده است.

کارکاپتر توسط راننده کنترل می‌شود. MACA این خودروی پرنده را با پیشرانه هیدروژنی متصور شده است

از نظر ابعاد کارکوپتر طولی برابر با 16.4 فوت (5 متر) دارد. همانند خودروهای فرمول یک، این خودروی پرنده نیز به صورت تک نفره طراحی شده و پیشرانه آن مشتمل بر 6 موتور برقی است. هر کدام از این موتورها توانایی تولید 35 کیلووات (حدود 47 اسب بخار) قدرت را داشته و با همکاری هم می‌توانند کارکاپتر را به نهایت سرعت 153 مایل (246 کیلومتر) در ساعت برسانند.

به لطف بهره‌گیری از فیبرکربن در قسمت‌های مختلف بدنه، وزن مدل مفهومی کارکاپتر از 600 کیلوگرم تجاوز نمی‌کند. در طراحی این خودروی مسابقه‌ای پرنده، بحث ایرودینامیک بسیار مورد توجه قرار گرفته؛ این ویژگی در کنار وزن بسیار پایین، سبب شده کارکاپتر از چابکی و قدرت مانورپذیری بالایی برخوردار باشد.

کانسپتر کارکاپتر

همانند دیگر خودروهای مسابقه‌ای که از آخرین فناوری‌های روز سود می‌برند، کارکاپتر نیز به سیستم کمکی نیمه خودران تجهیز شده تا راننده یا خلبان بتواند با ایمنی بیشتری به سمت خط پایان حرکت کند.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، استارتاپ MACA به جای بهره‌گیری از پیشرانه‌های تمام الکتریکی، به سراغ پیشرانه‌ای هیدروژنی رفته و کارکاپتر را با چنین پیشرانه‌ای مجسم کرده است. این استارتاپ امیدوار است تجربیات بدست آمده از عملکرد پیشرانه‌های هیدروژنی در سری مسابقات مذکور، روزی به تولید خودروهای eVTOL شهری منجر شود.

بد نیست اشاره کنیم استارتاپ MACA توسط یک خلبان به نام تیری دی بویسویلیرز (Thierry de Boisvilliers) و مدیر بخش هلیکوپترسازی ایرباس یعنی مایکل کرولاک (Michael Krollak) پایه‌گذاری شده است. این استارتاپ سال گذشته رسما اعلام وجود کرده و در نمایشگاه CES امسال حضور یافته بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، این استارتاپ پرواز آزمایشی کارکاپتر را تا پایان سال و قبل از شرکت در CES 2022 انجام خواهد داد.

نکته جالب اینکه MACA امیدوار است کارکاپتر تا پایان سال 2022 با کسب کلیه مجوزهای لازم برای حضور در مسابقات از سال 2023 آماده شود، موضوعی که البته خیلی خوشبینانه به نظر رسیده و بعید است در عرض دو سال آینده شاهد برگزاری مسابقه خودروهای پرنده باشیم.

ناگفته نماند مسابقات اتومبیلرانی با شتاب زیادی در حال تکامل بوده و به سرعت خود را با تکنولوژی‌های روز همگام می‌کنند. رقابت‌های فرمول E و Extreme E دو نمونه بارز این امر هستند که در آنها از پیشرانه‌های الکتریکی برای تامین نیروی خودروها استفاده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ابراهیم
    ابراهیم | ۶ بهمن ۱۳۹۹

    boo

مطالب پیشنهادی