ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

 تحقیقات جدید: مرگ در یک لحظه و مانند زدن یک کلید رخ نمی‌دهد

محققان با بررسی وضعیت ۶۳۱ شخص در آستانه مرگ در بخش مراقبت‌های پزشکی، دریافتند که تلاش فرد برای زنده ماندن و حمایت عزیزان وی نقش معجزه آسایی در احیا مجدد وی دارد و حتی می‌تواند ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

محققان با بررسی وضعیت ۶۳۱ شخص در آستانه مرگ در بخش مراقبت‌های پزشکی، دریافتند که تلاش فرد برای زنده ماندن و حمایت عزیزان وی نقش معجزه آسایی در احیا مجدد وی دارد و حتی می‌تواند بعد از ایست قلبی به بازگشت وی به زندگی کمک کند.

همه انسان‌ها روزی با مرگ روبرو می‌شوند و هنوز راهکاری برای متوقف کردن مرگ وجود ندارد. سوالات مختلفی در مورد مرگ مطرح می‌شود، آیا مرگ مانند زدن کلید یک دفعه و در یک لحظه رخ می‌دهد؟ آیا می‌توان زمان مرگ را پیش بینی کرد؟ چطور می‌توان زمان مرگ را به تعویق انداخت؟

سوالات درباره این موضوع کم نیستند و هنوز پاسخ‌ روشن و دقیقی برای برخی از این موضوعات وجود ندارد. شاید بارها شنیده باشید که شخصی نفس‌های آخر را زده و تا پای مرگ رفته ولی احیا شده و به زندگی برگشته است. دانشمندان در مطالعات اخیر به دنبال پاسخ این سوال هستند که چه زمانی می‌‌توان با قطعیت اعلام کرد فردی فوت کرده است؟ و سوال بعدی اینکه چقدر می‌توان به احیا فردی که در آستانه مرگ است امیدوار بود و چه عواملی در احیا شدن فرد تاثیرگذار است؟

معمولا وقتی فردی به دلایل مختلف اعم از بیماری یا کهولت در آستانه مرگ است، اطرافیان و خانواده روزهای پرتنشی را سپری می‌کنند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مراقبت‌ها و حمایت‌های اطرافیان در دوران پایان زندگی می‌تواند در به تاخیر انداختن زمان مرگ تاثیرگذار باشد.

نتایج این مطالعه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است. بررسی وضعیت صدها نفر در آستانه مرگ و داده‌های پزشکی، نتایج این مطالعات را تایید می‌کنند.

همه ما به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهیم و می‌دانیم که روزی زمان ما برای زندگی به پایان می‌رسد. مرگ موضوعی اجتناب ناپذیر است که هیچ کس نمی‌تواند از آن فرار کند. با این وجود، محققان علوم پزشکی برای احیا فرد در آستانه مرگ تلاش می‌کنند تا مرگ را تاخیر بیندازند و بارها این اتفاق رخ داده است که فرد از نظر جسمی حتی دچار ایست کامل قلبی شده است ولی مجددا به زندگی برگشته است.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد حمایت و پشتیبانی اعضای خانواده و عزیزان آن فرد و همچنین تلاش خود فرد برای زنده ماندن در این میان نقش معجزه آسایی دارد. بارها دیده شده فردی در آستانه مرگ، منتظر خداحافظی با یکی از عزیزان خودش است و زمان مرگ او به همین دلیل به تعویق می‌افتد.

محققان با بررسی 631 نفر در آستانه مرگ و در بخش مراقبت‌های ویژه متوجه شدند که موضوع تلاش خود فرد برای زنده ماندن و حمایت اطرافیان نقش موثری در کند شدن پروسه مرگ دارد. اما این حمایت‌ها تا چه اندازه می‌‌تواند مرگ را به تاخیر بیندازد؟ آیا این امکان وجود دارد فرد مجددا به زندگی بازگردد و بهبودی کامل پیدا کند؟

تحقیقات انجام شده در این مطالعات نشان می‌دهد که تلاش خود فرد برای زنده ماندن و اطرافیانش می‌تواند زمان مرگ را تا حدی به تاخیر بیندازد. از بین حاضران در این آزمایش تنها یک درصد (‌در کل 5 نفر) کاملا احیا شده و به زندگی بازگشتند. حدود 14 درصد این افراد نیز با وجود داشتن ضربان قلب و فعالیت قلبی در نهایت نتوانستند به زندگی بازگردند. محققان متوجه شدند از زمانی که قلب فرد از کار می‌افتد و عملا به عنوان فردی فوت شده در نظر گرفته می‌شود تا زمانی که واقعا به صورت کامل دچار مرگ شود، چهار دقیقه طول می‌کشد و در این فاصله زمانی می‌توان برای احیا مجدد فرد تلاش کرد.

معمولا کادر درمان این بازه زمانی را پنج دقیقه در نظر می‌گیرند. در این بازه زمانی هر کاری انجام می‌دهند تا شاید فرد به زندگی باز گردد. هنوز مشخص نیست در این بازه زمانی چه اتفاقی رخ می‌دهد و چه مکانیزمی باعث احیا شدن یا مرگ فرد می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • iman.kingman
    iman.kingman | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    شصت بار ی جمله رو چرا تکرار میکنید توی متن خسته کنندس خدایی...متن کوتاه باشه چه اشکالی داره؟؟؟؟

  • MO7
    MO7 | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    مسعود گوسفند نباش حقیر برده

  • masoud.hi
    masoud.hi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    هیچ چیزی تو دنیا ابدی نیست؛ بعضی از دوستان میان میگن خرس آبی و فلان نوع عروس دریایی نامیرا هستن درصورتی که همین اواخر درمورد هر دوی اونها مقاله چاپ شد مبتنی بر ضعیف شدنشون تو شرایط خاص، خب این یعنی چی!؟ یعنی بالاخره یه روز از بین میرن

  • masoud.hi
    masoud.hi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    وقتی بالاسری بخواد یکی بره هیشکی هیچ کاری نمیتونه بکنه

    • expire expre
      expire expre | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

      کمتر مصرف کن بالاسرت فقط آسمونه و هوای خالی از کجا میدونی بالاسرته

    • expire expre
      expire expre | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

      یا اگه همون بالاسری بخواد یهو تو مرده شور خونه پا میشی از قسال لب میگیری تا آروم بگیگیگری? ? ? ? ?

مطالب پیشنهادی