ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ثبت تصویر خیره‌کننده از محل فرود ماه‌نشین ماموریت آپولو ۱۵

محققان با ارسال امواج رادیویی قوی به فضا و انعکاس آنها از سطح ماه تصویری خیره‌کننده از محل فرود فضاپیمای مأموریت آپولو ۱۵ ثبت کردند. به گفته رصدخانه ملی رادیویی آمریکا (NRAO)، کانال باریکی که ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

محققان با ارسال امواج رادیویی قوی به فضا و انعکاس آنها از سطح ماه تصویری خیره‌کننده از محل فرود فضاپیمای مأموریت آپولو ۱۵ ثبت کردند.

به گفته رصدخانه ملی رادیویی آمریکا (NRAO)، کانال باریکی که در وسط تصویر زیر مشاهده می‌کنید، Hadley Rille نام داشته و به خاطر فعالیت‌های آتشفشانی روی سطح ماه بوجود آمده است. دهانه برخوردی کنار آن که در تصویر کوچک دیده می‌شود، Hadley C نام داشته و قطر آن ۶ کیلومتر است.

محققان ۲ سال برای ساخت سیستمی که بتواند تصویر پرجزئیات فوق را از ماه بگیرد زمان صرف کرده‌اند و می‌گویند حالا به کمک آن می‌توان از اجسامی به کوچکی ۵ متر در سطح ماه از فاصله ۳۸۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتری (فاصله زمین تا ماه) عکس گرفت. محققان قصد دارند این سیستم را آنقدر پیشرفته کنند که امکان ارسال سیگنال‌های رادیویی به اعماق منظومه شمسی و عکسبرداری زمینی دقیق از سیاراتی مثل اورانوس و نپتون فراهم شود که در نزدیک‌ترین حالت به ترتیب ۲.۶ و ۴.۳ میلیارد کیلومتر با ما فاصله دارند.

«کارن اونیل» (Karen O'Neil)، رییس رادیوتلسکوپ گرین‌بنک (GBT) در ویرجینیا وعده‌های هیجان انگیزی در مورد این فناوری می‌دهد: «این سیستم جهشی در علوم رادیویی خواهد بود و به ما اجازه مشاهده اجسام هرگز دیده نشده در منظومه شمسی از روی زمین را می‌دهد.»

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر اینجا کلیک کنید.

اما این تکنولوژی رادیویی قدرتمند چگونه کار می‌کند؟ محققان برای ساخت آن یک فرستنده رادیویی ساخت شرکت Raytheon را به بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ قابل هدایت از نظر جهت زاویه دید در جهان یعنی رصدخانه «گرین‌بنک» نصب کردند.

محققان سپس این تلسکوپ مجهز را به سمت ماه نشانه رفتند و سیگنال‌های رادیویی را به آن ارسال کردند. این سیگنال‌ها پس از برخورد با سطح ماه منعکس شده و به طرف زمین بازگشتند و توسط رصدخانه بزرگ ایالت نیومکزیکو به نام «آرایه خط پایه بسیار بزرگ» یا به اختصار VLBA ثبت شدند.

دیوید اسکات، فضانورد مأموریت آپولو ۱۵ در حال حفاری ماه.

آپولو ۱۵ سال ۱۹۷۱ انجام شد و نهمین مأموریت سرنشین‌دار به ماه و چهارمین فرود بر سطح آن در برنامه «آپولو» محسوب می‌شود. فضانوردان آن «دیوید اسکات»، «آلفرد وردن» و «جیمز بنسن اروین» بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی