ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برای نخستین بار یک گاز هالوژن در جو سیاره مریخ کشف شد

با کشف گاز هالوژن در کره مریخ برای نخستین بار، نقطه عطف جدیدی در تاریخ مطالعات سیاره سرخ رقم خورد. به گونه‌ای که دانشمندان آن را به تغییر دید دو بعدی از مریخ به تصویری ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

با کشف گاز هالوژن در کره مریخ برای نخستین بار، نقطه عطف جدیدی در تاریخ مطالعات سیاره سرخ رقم خورد. به گونه‌ای که دانشمندان آن را به تغییر دید دو بعدی از مریخ به تصویری سه بعدی تعبیر کرده‌‌اند.

مدارگرد «ExoMars» موفق به شناسایی هیدروژن کلرید متشکل از یک اتم هیدروژن و یک اتم کلر در سیاه مریخ شد.گازهای حاوی کلر یا گوگرد، عموما به عنوان شاخص احتمالی برای شناسایی فعالیت‌های آتشفشانی در نظر گرفته می‌شوند. دانشمندان پیش از این نیز به دنبال کشف چنین گازهایی در مریخ بوده‌‌اند و اکنون یافته‌های جدید برخی ویژگی‌های عجیب این سیاره را فاش می‌کند.

کشف جدید بدین معنی است که فرآیندی ناشناخته بین سطح سیاره و جو آن وجود دارد. دانشمندان می‌گویند احتمالا نمک مربوط به بقایای اقیانوس‌های مریخ به وسیله باد به جو منتقل شده است. نور خورشید هم با گرم کردن جو سیاره باعث تبخیر آب اقیانوس‌ها و بالا رفتن آن در جو شده است و در این فرآیند گاز کلرید هیدروژن تولید شده است.

درک دقیق چنین فرآیندهایی در سیاره‌ای که 194.65 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد، اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که چرخه حیات در مریخ شباهت زیادی به مریخ دارد و چنین مطالعاتی به درک بهتر چرخه آب و هوای مریخ کمک می‌کند.

با توجه به مطالعات اخیر به نظر می‌رسد تغییر فصل در مریخ وجود دارد و به ویژه در نیمکره جنوبی این سیاره احتمالا تابستان نسبتا گرمی خواهد داشت. تبخیر آب و گرد و غباری که منجر به شناسایی هیدروژن کلرید شده است، این موضوع را تایید می‌‌کند. مشاهدات انجام شده ردیاب گاز به دانشمندان کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد گذشته مریخ در اختیار داشته باشند.

زمانی که یک اتم هیدروژن در ترکیب با یک اتم دوتریوم جایگزین می‌شود،‌ دانشمندان می‌توانند بخار آب و آب نیمه سنگین را نیز مورد بررسی و اندازه گیری قرار دهند. یکی از محققان مرکز پروازهای فضایی ناسا می‌گوید نسبت دوتریوم به هیدروژن می‌تواند به عنوان معیاری قدرتمند در مورد تاریخ آب در مریخ و چگونگی تکامل چرخه حیات آن در طول زمان، اطلاعاتی را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی