ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۱۸ باعث مرگ بیش از ۸ میلیون نفر شد

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۱۸ علاوه بر تاثیرات مخرب، باعث مرگ بیش از ۸ میلیون نفر شده است. سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی شامل سوخت‌هایی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۱۸ علاوه بر تاثیرات مخرب، باعث مرگ بیش از ۸ میلیون نفر شده است.

سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی شامل سوخت‌هایی می‌شوند که از سنگواره‌ها یا فسیل‌ها به دست می‌آید. تا پیش از این بیشتر انتقادها نسبت به سوزاندن این سوخت‌ها در رابطه با تاثیرات طولانی مدت آن‌ها بر روی سلامت کره زمین بود، اما نتایج تحقیقات اخیر اثرات مخرب کوتاه مدت آن‌ها بر روی سلامت انسان‌ها را مشخص می‌کند.

این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد انجام شده با تمرکز بر روی ذرات معلق ریزتر از ۲.۵ میکرومتر، آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی را مسئول مرگ بیش از هشت میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ می‌داند. عوامل مختلفی مانند آتش سوزی جنگل‌ها، دود ناشی از اگزوز وسایل نقلیه و سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث آزاد شدن این ذرات معلق در هوا می‌شوند. در ادامه این ذرات به دلیل کوچک بودن، با نفوذ به ریه و جریان خون انسان‌ها باعث به وجود آمدن برخی عوارض از جمله آسم، سرطان ریه، بیماری کرونر قلب و سکته می‌شوند.

دانشمندان این نتایج را با استفاده از یک مدل جوی پیشرفته شیمی که در دانشگاه هاروارد طراحی شده به دست آوردند و سپس آن‌ها را با آلاینده‌های تخمینی مربوط به بخش‌های دیگر از جمله تولید برق و حمل و نقل ترکیب کردند. آ‌ن‌ها در ادامه با استفاده از نوعی شبیه‌ساز شیمی اکسیدان - آئروسل موفق شدند غلظت آلودگی ذرات معلق ریزتر از ۲.۵ میکرومتر حاصل از سوزاندن سوخت‌های فسیلی را در مکان‌های مختلف محاسبه کنند.

به گفته یکی از پروفسورهای کالج دانشگاهی لندن و یکی از محققان این مطالعه سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث آزاد شدن ذرات ریز مملو از سم می‌شود که به راحتی می‌توانند به ریه افراد نفوذ کنند. با وجود مشخص شدن این میزان تاثیرات شدید بر روی سلامت انسان‌ها و کره زمین به نظر می‌رسد سوخت‌های فسیلی در آینده قابل اعتماد نخواهند بود و نیاز به سوخت‌های جایگزین از جمله سوخت‌های الکترونیکی بیش از پیش حس می‌شود.

پیش از این، جامع‌ترین مطالعه انجام شده در این رابطه با استفاده از تمام منابع ذرات معلق از جمله گرد و غبار و دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها تعداد مرگ‌های سالانه را ۴.۲ میلیون نفر اعلام کرد. اما محققان مطالعه جدید به این نتیجه رسیدند که سوزاندن سوخت‌های فسیلی به تنهایی باعث مرگ ۸.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ شده‌ که نشان می‌دهد از هر پنج نفر، یک نفر در نتیجه سوزاندن این سوخت‌ها فوت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی