ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا ۳ سیاره فراخورشیدی در فاصله ۴۰۰ سال نوری کشف کرد

ناسا از کشف سه سیاره فراخورشیدی داغ و بزرگتر از زمین در فاصله ۴۰۰ سال نوری از ما خبر می‌دهد که به دور ستاره‌ای جوان شبیه خورشید گردش می‌کنند. ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران یا به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

ناسا از کشف سه سیاره فراخورشیدی داغ و بزرگتر از زمین در فاصله ۴۰۰ سال نوری از ما خبر می‌دهد که به دور ستاره‌ای جوان شبیه خورشید گردش می‌کنند.

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران یا به اختصار TESS یکی از مهم‌ترین ماهواره‌هایی است که ناسا از آن برای کشف سیارات فراخورشیدی و سامانه‌های ستاره‌ای جدید استفاده می‌کند. گروهی از اخترشناسان به تازگی با استفاده از همین ماهواره سه سیاره داغ و بزرگتر از زمین را کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌ای به نام TOI 451 گردش می‌کنند.

سامانه سه سیاره ای TOI 451 در فاصله ۴۰۰ سال نوری و در صورت فلکی جوی (Eridanus) قرار گرفته است.

سامانه یاد شده اخیرا در مجموعه‌ای عظیم از ستاره‌ها موسوم به جریان Pisces-Eridanus stream کشف شده است. این جریان که ناسا از آن تحت عنوان «رودخانه‌ای از ستاره‌های جوان» یاد می‌کند، ۱۴ صورت فلکی را شامل شده و یک سوم آسمان را در برگرفته است.

محققان برای مطالعه سیستم TOI 451 از چندین ماهواره و تلسکوپ کمک گرفتند. آنها سیارت این سامانه را در تصاویر قدیمی ماهواره TESS (ثبت شده بین اکتبر و دسامبر ۲۰۱۸) کشف کرده و سپس سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به کمک تلسکوپ فضایی اسپیتزر و تلسکوپ‌های زمینی خصوصیات آن را دقیق‌تر مطالعه کردند. (بد نیست بدانید تلسکوپ فضایی اسپیتزر ژانویه ۲۰۲۰ بازنشسته شد)

جریان Pisces-Eridanus با پهنای ۱۳۰۰ سال نوری که ۱۴ صورت فلکی و یک سوم آسمان را در بر گرفته است. مکان سامانه TOI 451 با دایره در تصویر مشخص شده است.

محققان همچنین از داده‌های آرشیوی تلسکوپ فضایی WISE که بین ۲۰۰۹ و ۲۰۲۲ ثبت شده بود استفاده کردند. مجموعه داده‌ها نشان می‌دهند که سامانه TOI 451 دارای یک دیسک خنک از غبارها و سنگ هاست و در فاصله ۴۰۰ سال نوری از ما قرار گرفته و دارای عمر کم (۱۲۰ میلیون سال) است.

به گفته محققان سیارات سیستم TOI 451 بین ۲ تا ۴ برابر زمین بوده و گزینه خوبی برای مطالعه چگونگی تشکیل جو در سیارات هستند. ناسا اشاره می‌کند که جریان‌های ستاره‌ای زمانی شکل می‌گیرند که گرانش کهکشان راه شیری سبب از هم شکافته شدن خوشه‌های ستاره‌ای و کهکشان‌های کوتوله می‌شود. با رخ دادن چنین اتفاقی ستاره‌ها در مدار خوشه قبلی قرار گرفته و یک گروه بزرگ را تشکیل می‌دهند که به تدریج پراکنده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی