ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آلودگی هوا شاید کلید رمز یافتن موجودات فرازمینی باشد

تاثیرات بد آلودگی هوا روی زندگی انسان‌ها کاملا برای همه مشخص است. اما براساس مطالعات اخیر دانشمندان ناسا، مشخص شد هرچند آلودگی هوا برای زندگی انسان‌ها بر روی کره زمین بسیار مضر است اما می‌تواند ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

تاثیرات بد آلودگی هوا روی زندگی انسان‌ها کاملا برای همه مشخص است. اما براساس مطالعات اخیر دانشمندان ناسا، مشخص شد هرچند آلودگی هوا برای زندگی انسان‌ها بر روی کره زمین بسیار مضر است اما می‌تواند نشانه‌ای برای وجود زندگی موجودات فرازمینی در سیارات دیگر باشد.

آلودگی هوای کره زمین از فضا و حتی فراتر از منظومه شمسی قابل رویت است. در واقع موجوداتی که خارج از منظومه شمسی زندگی می‌کنند اگر به سیاره زمین نگاهی بیندازند، با یکی از نشانه های زیستی مهم سیاره زمین، یعنی آلودگی هوا روبرو خواهند شد و این شانس به صورت متقابل برای انسان‌ها هم وجود دارد.

مطالعات جدید عنوان می‌کند نوعی آلاینده شیمیایی به نام NO2 یا دی اکسید نیتروژن می‌تواند یکی از دلایل وجود حیات در سیارات دیگر باشد. همچنین در این مطالعه به این موضوع اشاره شده که این آلاینده، با یک تلسکوپ ۱۵ متری قابل تشخیص خواهد بود.

این مطالعه برای اولین بار از NO2 به عنوان عامل مشخص کننده حیات در سیاره‌های دیگر یاد کرد. با این وجود یکی از نویسندگان این مقاله به این موضوع اشاره کرد که کلروفلوئوروکربن‌ها یا همان گاز یخچال که یک گاز گلخانه‌ای قدرتمند محسوب می‌شود با ایجاد گرمایش بیشتر از جو، می‌توانند برای شکل‌گیری سیاره‌ای مانند مریخ مورد استفاده قرار گیرند. از آن‌جایی که عوامل زیست‌شناسی در تولید این گازها تاثیرگذار نیستند، تاثیر این گازها بر روی شناسایی حیات بیگانگان بیشتر از دی اکسید نیتروژن عنوان شده است.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای شناسایی آلودگی دی اکسید نیتروژن توسط تلسکوپ‌های امروزی و آینده را بررسی کردند و متوجه شدند NO2 برخی نورهای قابل رویت را جذب خود می‌کند و تلسکوپ‌ها چنین نوری را تشخیص خواهند داد. آن‌ها با استفاده از تحقیقات خود اعلام کردند تلسکوپ‌های آینده ناسا می‌تواند آلودگی هوا را تا فاصله ۳۰ سال نوری تشخیص دهند.

با فرود موفق مریخ نورد «پشتکار» ناسا پس از سفری هفت ماهه و ارسال اولین تصاویر خود از سیاره مریخ، به نظر می‌رسد در بهترین و هیجان‌انگیزترین زمان ممکن برای ستاره‌شناسان و سایر دانشمندان قرار داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی