ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیقات جدید: افراد دگم و افراط‌گرا توانایی انجام کارهای پیچیده ذهنی را ندارند

مطالعات جدید محققان دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که ذهن افراد با نگرش‌های افراط گرایانه، قدرت پردازش عملکردهای پیچیده را ندارد. داشتن نگرش‌های افراط گرایی در هر زمینه‌ای اعم از اعتقادات سیاسی، ملی‌گرایی یا حتی نگرش‌های ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵

مطالعات جدید محققان دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که ذهن افراد با نگرش‌های افراط گرایانه، قدرت پردازش عملکردهای پیچیده را ندارد. داشتن نگرش‌های افراط گرایی در هر زمینه‌ای اعم از اعتقادات سیاسی، ملی‌گرایی یا حتی نگرش‌های افراطی در مورد سن، جنسیت، نژاد و ... می تواند روی عملکرد ذهن تاثیر منفی داشته باشد.

در مطالعه جدید محققان دانشگاه کمبریج بیش از ۳۳۰ داوطلب شرکت کننده ساکن ایالات متحده در رده سنی ۲۲ تا ۶۳ سال شرکت کردند. این افراد در بازه زمانی دو هفته ای در ۳۷ تست روانشناختی و ۲۲ تست شخصیت شناسی حضور پیدا کردند.

محققان با استفاده از داده‌های آزمایش میزان ادراک و یادگیری شرکت کنندگان و همچنین توانایی ذهن آنها در پردازش موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان می‌داد که نگرش‌های افراطی ایدئولوژیکی می‌تواند روی نحوه تصمیم گیری و عملکرد ذهن افراد تاثیرگذار باشد.

دکتر«لئور زمیگورد» یکی از محققان این مطالعه و از اساتید بخش روانشناسی دانشگاه کمبریج می‌گوید:

«مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد با نگرش افراط گرایانه، دگم و رادیکالی تمایل دارند نگاهی سیاه و سفید به جهان داشته باشند. به همین دلیل ذهن آنها برای انجام کارهای پیچیده ذهنی از خود مقاومت نشان می‌دهد. این افراد در پردازش فعالیت‌های مغزی پیچیده یا برنامه ریزی و پردازش‌ برخی مسائل به دلیل نگرش افراط گرایانه‌ای که دارند،  عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد.»

وی در ادامه اضافه کرد:

«افراد با نگرش‌های افراطی،‌ عموما در مدیریت و کنترل احساسات خود مهارت لازم را ندارند. به همین دلیل با هر کنشی، به شدت دچار واکنش‌های لحظه‌ای و افراطی می‌شوند. به همین دلیل است که بسیاری از این افراد افراطی، در برخورد با مسائل دچار رفتارهای خشونت آمیز می‌شوند.»

در واقع افراد دگم، دچار خود درگیری بوده و مقاومت شدیدی نسبت به موضوعات مختلف از خود نشان می‌دهند. در نتیجه سطح ادراک آنها توانایی پردازش مسائل مختلف را ندارند. حتی آزمایش‌ها نشان می‌دهد در برخی موارد، ‌این افراد در تصمیم گیری برای برخی کارهای ساده نیز دچار مشکل می‌شوند و مغز آنها قدرت پردازش لازم برای تصمیم گیری را ندارد.

در یکی از تست‌های روانشناختی، از شرکت کنندگان خواسته شد که سریع و دقیق پاسخ دهند. افراد با نگرش افراطی در این تست رفتارهای محافظه‌کارانه‌ای از خود نشان داده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۸ اسفند ۱۳۹۹

    اصلا فکر نکنید ترامپ رو میگه

    • آریا
      آریا | ۹ اسفند ۱۳۹۹

      نه اصلا چنین فکری نمیکنیم
      بیشتر به یاد تو و حاکمان کشور خودمون می افتیم

  • masoud.hi
    masoud.hi | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    چقدر جالب، یاد تصمیمات و اقدامات مسئولان و سردمداران کشورمون افتادم

مطالب پیشنهادی