ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مجلس و یک مصوبه جنجالی؛ وزارت ارتباطات می‌گوید اینترنت گران می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ با مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها موافقت کردند. این در حالی است که وزیر ارتباطات با انتشار توییتی ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۴

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ با مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها موافقت کردند. این در حالی است که وزیر ارتباطات با انتشار توییتی ابراز امیدواری کرده بود نمایندگان به این مصوبه رای مثبت ندهند چرا که باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اینترنت اپراتورها خواهد شد.

طبق بند تبصره ۶ بودجه که امروز ظاهرا به تایید نمایندگان مجلس رسید، حق الامتیاز و حق السهم دولت از اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود که منابع حاصل از آن به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید محتوا، فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه خواهد شد. بخشی از این درآمد قرار است به صداوسیما برای تولید محتوا و نظارت بر فضای مجازی پرداخت شود. 

صبح امروز محمدجواد آذری جهرمی، توییتی را منتشر کرد و در آن هشدار داده بود که در صورت موافقت نمایندگان مجلس با این مصوبه، شاهد افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهیم بود.

با توجه به این که مسئولیت صدور مجوز، تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن به‌طور انحصاری بر عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)‌ صدا و سیما است، عملا با این مصوبه بخش قابل توجهی از درآمد حاصل از گرانی اینترنت به صدا و سیما خواهد رسید که معاون وزیر ارتباطات به همین موضوع واکنش نشان داد.

البته وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود با انتشار تصویری گفته است که «اگر متن مصوبه امروز مجلس این باشد»، این اتفاقات می‌افتد. این موضوع نشان می‌دهد که وزیر ارتباطات هم هنوز خبر ندارد که مصوبه‌ی تاییدی، همانی است که تصویرش را در توییتر منتشر کرده یا تغییراتی در آن به وجود آمده است.

از سوی دیگر امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری با انتقاد شدید از این موضوع در توییتر نوشت:

«اینترنت را گران کنید، پولی را که از مردم می‌گیرید، بدهید صداوسیما تا بر آن نظارت کند! خلاصه مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس.»

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین در توییتی دیگر، این مصوبه را نوعی پوپولیسم قلمداد کرد که در آن نمایندگان مجلس نام افزایش تعرفه را به مالیات تغییر داده‌اند.

توقف توسعه اینترنت در مناطق محروم

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان رگولاتوری از دیگر معاونان وزیر ارتباطات بود که به این مصوبه مجلس واکنش نشان داد و آن را موجب توقف توسعه اینترنت در مناطق محروم دانست. او در توییتر نوشت:

«با مصوبه امروز مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد. درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد.»

وزیر ارتباطات و تیم او در سال‌های اخیر سعی در ثابت نگه داشتن قیمت اینترنت داشته‌اند. این سیاست اگرچه از سوی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت با انتقاد روبه‌رو بوده اما از طرفی به شدت مورد پسند کاربران اینترنت در ایران بوده چراکه علی‌رغم اثر تورم بر همه چیز، قیمت اینترنت ثابت مانده بود.

اپراتورهای موبایل و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت می‌خواستند با افزایش تعرفه، وضعیت توسعه شبکه خود را بهبود دهند. حال آنطور که وزیر ارتباطات و معاونینش می‌گویند، هم اینترنت گران خواهد شد، هم کاربران ناراضی خواهند شد و هم توسعه‌ای در شبکه اتفاق نخواهد افتاد چراکه درآمد حاصل از این گرانی قرار است به سازمان‌های مختلف از جمله صداوسیما برای نظارت بر فضای مجازی و تولید محتوای فرهنگی داده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • yosof
    yosof | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    طبق معمول وزیرارتباطات برای حمایت از حزب خودش(اونم چه حزبی) خبرغیرواقعی رو مطرح کرد و جنجال کرد.اما واقعیت:
    دولت می‌خواد بر خلاف مصوبه مجلس اینترنت رو گرون کنه و بعدش بگه کار مجلس بوده و ما صبح جمعه فهمیدیم!
    -اینستاگرام سیده راضیه حسینی،خبرنگارفارسی رو ببینیدکامل توضیح داده.

    -محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس: مگر وزیر ارتباطات برای مجلس تعیین تکلیف می‌کند! این پول، پول مردم است که با آن فعالیت های انتخاباتی صورت می گیرد، با این پول قرار است هزینه کدام ستاد انتخاباتی پرداخت شود؟ دولت و اپراتورها حق افزایش تعرفه در سال آینده را ندارند لذا اجازه نخواهیم داد که حتی یک ریال از جیب مردم هزینه اضافه صورت گیرد

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    این مجلس انقلابی میخواد محتوای دوست داشتنی خودشو رو زوری بفروشه به ما؟حتی اگه نخوایم این محتوا رو پولش رو میگیره؟

  • Mohsenaa
    Mohsenaa | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    خیلی جالبه :
    زمانی که وزیر ارتباطات به دادسرا احضار شد هجمه رسانه ای شروع شد که آی قوه قضاییه برای فیلتر اینستاگرام وزیر رو به دادسرا احضار کرده .....
    که بعدش معلوم شد دلیل اصلی بخواطر رعایت نکردن حجم بین الملل و پرداخت هزینه دو برابر ترافیک از جیب مردم بوده !! ...

    قبلش به طور همزمان دو شرکت( ای*** و همرا*** ) بسته هاشون رو گرون کردند شما فقط خبر زدی و به یک تذکر ساده به وزیر بسنده کردید ولی در عمل هیچ دردی دوا نشد ... و وزیر ارتباطات هیچ کاری نتونست بکنه ..

    بسته های شبانه نامحدود حذف شدند و کلی اعتراض از سمت مردم باز وزیر ارتباطات نتونست هیچ کاری بکنه ...


    حالا مجلس که قراره حق اصلی مردم رو از حلقوم این دو شرکت در بیاره باز هجمه رسانه شروع شده که گران میشه و میره تو صداوسیما و...

    جناب دیجیاتو چرا به خبر زدن اکتفا میکنید و در عمل کاری نمیکنید ؟
    باور کنید اگر از طرف مردم شکایت کنید مردم هم از شما حمایت خواهند کرد

    • Rayanlap
      Rayanlap | ۵ اسفند ۱۳۹۹

      خوب ایرانسل و همراه اول چرا به دادگاه احضار نمیشن؟

  • Necrosis
    Necrosis | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    بکشید مارا ملت ما بیدارتر میشود .

  • Brown
    Brown | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    تو انقلاب و مجلس انقلابی

مطالب پیشنهادی